علی شاکری: بعد از خداحافظی‌ هادی‌ساعی در بازی‌های المپیک پکن و در شرایطی که بسیاری از نامداران تکواندو به دلایل مختلف از تیم ملی دورماندند، ظهور یک ستاره جدید بازهم همه نگاه‌ها را متوجه تکواندوی ایران کرد.

ورزش - تکواندو

 این تکواندوکار کسی نبود جز محمدباقری‌معتمد که ابتدا در مسابقات قهرمانی جهان سال 2009 دانمارک پس از سال‌ها تیم ایران را در این رقابت‌ها طلایی کرد و پس از آن در هر رویدادی که قدم گذاشت با سربلندی از روی شیاپچا‌نگ پایین آمد. کسب قهرمانی آسیا و جام‌جهانی با تیم ملی در کمتر از 2ماه و انتخابش به عنوان بهترین تکواندوکار جام‌جهانی ارومچی در چین حالا از باقری‌معتمد یک چهره بزرگ در تکواندوی ایران و جهان ساخته است.

قهرمان وزن چهارم تیم ملی در گفت‌وگو با همشهری از رقابت‌های جام‌جهانی ارومچی گفت و بازی‌های آسیایی گوانجو و راز موفقیت‌هایش در یک دهه اخیر و اینکه می‌خواهد پس از طلای المپیک لندن هم یک المپیک دیگر در عرصه قهرمانی باقی بماند.

  • از مسابقات جام‌جهانی ارومچی شروع کنیم، فکر می‌کردی که به عنوان تکواندو کار برگزیده جام انتخاب شوی؟

مسابقات جام‌جهانی برخلاف رقابت‌های قهرمانی جهان به صورت تیمی برگزار می‌شود، یک کمیته فنی متشکل از خبرگان این رشته با درنظر گرفتن تمامی مبارزات اقدام به معرفی بهترین تکواندوکاری می‌کنند که از دید آنان فنی‌تر و تاکتیک پذیرتر ظاهر شده است. این‌بار قرعه در حالی به نام من افتاد که من فکر می‌کنم تمامی اعضای تیم ایران لیاقت دریافت این عنوان را داشتند ولی قسمت این بود که از بین آن همه قهرمان سرشناس و به نمایندگی از تمام آنان من انتخاب شوم.

  • مثل اینکه شما سال‌هاست که روی شیاپچانگ نباخته‌ای و رکورد جالب‌توجهی را هم به نام خودت ثبت کردی؟

از سال2007 در هیچ مسابقه رسمی شکست نخورده‌ام، 3تا 4سال در خارج از کشور و نزدیک به 5سال در مسابقات داخلی و در این مدت 4مدال طلا گرفته‌ام.

  • سابقه پیکار با کدام یک از چهره‌های قدیمی تکواندو را داری؟

8سال پیش در وزن اول با فیض‌اله نفجم که در زمره قهرمانان برجسته دوران خودش بود روبه‌رو شدم و 3بریک آن مسابقه را واگذار کردم.

  • با هادی‌ساعی چطور که پس از المپیک پکن بازنشسته شد.

آقای ساعی در وزن دیگری حضور داشتند و سابقه مبارزه با او را ندارم. ساعی در دو المپیک سیدنی و آتن در وزن منهای 74 و در المپیک پکن در وزن منهای 80کیلوگرم صاحب 3مدال ارزشمند شده است و جزو مفاخر تکواندوی جهان محسوب می‌شود.

  • با کدم یک از قهرمانان خوب گذشته بیشتر مشورت می‌کنی؟

با آقای مهدی بی‌باک که همواره توصیه‌هایش کمک بزرگی در بهبود مبارزه‌هایم داشت.

  • با ‌ ساعی چطور؟

آقای ساعی سرشان حسابی شلوغ است. البته هر موقع که از رویداد مهمی باز می‌گردم برای احترام به ایشان زنگ می‌زنم. البته من چیزهای زیادی از آقای ساعی به خصوص در هنگام رفتن ایشان به‌ المپیک پکن و در اردوی قبل از اعزام از او یاد گرفتم و هیچ‌گاه خاطره حریف تمرینی بودن او را فراموش نمی‌کنم.

  • جدی‌ترین رقبای باقری معتمد در داخل کشور چه کسانی هستند؟

امید غلام‌زاده که با خداحافظی از دنیای قهرمانی وارد عرصه مربیگری شده است و دیگری شیخی که تاکنون در تمامی مبارزات روبه‌رو او را شکست داده‌ام.

  • در آسیا و جهان قهرمانان کدام کشورها حریفان اصلی قهرمان کنونی جهان محسوب می‌شوند؟

در جهان می‌توانم قهرمانان کشورهای اسپانیا، آمریکا، مکزیک و ترکیه را نام ببرم و در آسیا هم هم‌وزن‌هایم از کشورهای کره‌جنوبی، قزاقستان و چین رقیبان اصلی‌ام به شمار می‌روند.

  • باتوجه به موقعیت کنونی باقری‌معتمد باید مدال طلای وزن چهارم بازی‌های آسیایی گوانجو را پیشا‌پیش از آن او دانست.

هرچه قسمت باشد اما به جزطلای گوانجو هدف اصلی‌ام کسب طلای المپیک لندن است.

  • کدام تکواندوکار الگوی فنی تو در جهان است؟

استیون لوپز. او یک استثناء در جهان است. لوپز باوجود کسب5مدال طلای جهان، 2طلا و یک برنز در المپیک همانند یک تکواندو کار تازه‌واردبه دنیای قهرمانی سرشار از انگیزه و پشتکار است. مبارزات و شیوه کار او را چه از روی فیلم و چه از نزدیک در مسابقات با دقت‌تر از سایر مبارزات می‌بینم. اتفاقا برادر لوپز یکی از رقیبان من در وزن چهارم است. آنها یک خانواده کاملا تکواندویی هستند که خواهرشان هم قهرمان جهان و هدایتشان نیز بر عهده برادر بزرگترشان است.

  • خیلی‌ها هم اعتقاد دارند که در صورت راهیابی کره به فینال، ایران برای تکرار قهرمانی سال 2000لیون دچار مشکل می‌شد.

تیم ایران از همان ابتدا با هدف قهرمانی، جام‌جهانی را آغاز کرد و با قاطعیت هم می‌گویم که اگر کره هم به فینال می‌آمد در برابر اراده من و هم تیمی‌هایم تسلیم می‌شد. ولی این واقعیت را هم نادیده نمی‌گیرم که کسب عنوان قهرمانی با حضور کره در دیدار نهایی دشوارتر می‌شد.

  • شما سابقه حضور در تیم ملی را هم در دوران ذوالقدر و هم مهماندوست به عنوان سرمربی قبلی و فعلی تیم داری، شرایط تیم‌ملی تا چه حد با گذشته تفاوت پیدا کرده است؟

ما البته همیشه به عنوان یک ورزشکار تابع تصمیمات فدراسیون بوده و هستیم ولی فکر می‌کنم باتوجه به روی کار آمدن نسل جدید تکواندو که دیدگاه بازتری دارند، حضور یک سرمربی جوان‌تر مثل مهماندوست یک ضرورت برای تکواندو بوده است.

  • آیا شما هم معتقدید که با آمدن مهماندوست فضای اردوها نظم بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

در زمان آقای ذوالقدر هم همین سخت‌گیری‌ها وجود داشته است ولی نه به شدت دوران آقای مهماندوست.

  • هر قهرمان مطرحی شگرد خاص خود را دارد، شگرد خاص باقری معتمد کدام فن از فنون تکواندوست.

در تکواندو برای پیروزی باید در همه فنون مهارت کامل را داشت با این وصف شگرد من «موندولیا چیگی» است که در شرایط دشوار همیشه به کمکم آمده است.

  • پاداش قهرمانی در مسابقات قهرمانی جهان در دانمارک راضی‌کننده بود.

جا دارد ابتدا از فدراسیون تکواندو تشکر کنم که به پاس کسب مدال طلای مسابقات جهانی دانمارک یک دستگاه اتومبیل به عنوان پاداش به من اهدا کرد و 80سکه هم جایزه سازمان تربیت بدنی بود که در مجموع دلگرم‌کننده بود.

کد خبر 112768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز