همشهری آنلاین : وزیر آموزش و پرورش از تغییر حکم دفترداران مدارس به عنوان معاونین اجرایی خبر داد و گفت: از این پس هیچ نیرویی در مدارس به عنوان دفتردار نخواهیم داشت

حاجی بابایی

به گزارش ایسنا،، حمیدرضا حاجی بابایی در دومین گردهمایی مشاوران جوان سراسر کشور افزود: در حال حاضر در تهران 6 هزار مدرسه داریم، در حالی که سه هزار و 200 دفتردار وجود دارد که این دفترداران به معاونین اجرایی تبدیل می‌شوند و چهار هزار معاون اجرایی دیگر برای مدارسی که فاقد این نیرو هستند، تعریف خواهیم کرد.

حق‌التدریسی را برای همیشه از تاریخ آموزش و پرورش حذف کردیم

وی همچنین درباره برخی از مشکلاتی که در آموزش و پرورش طی سالیان گذشته وجود داشته اشاره کرد و گفت: نیروهای شرکتی، حق‌التدریسی‌ها، نیروی مازاد، برخی از این موضوعات بودند که همواره آموزش و پرورش را مورد هجمه قرار دادند و ما با برنامه‌هایی که در آموزش و پرورش قرار داده‌ایم، مقوله حق‌التدریسی را برای همیشه از تاریخ آموزش و پرورش حذف کردیم و با تبدیل نیروهای شرکتی به کار معین، این نیروها به استخدام رسمی آموزش و پرورش درآمدند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که باید تمام آسیب‌هایی که به جایگاه معلم وارد شده ترمیم شود، اظهار کرد: حریم آموزش و پرورش را باید دیوارهای بلندی کشید تا این دیوارها از هرگونه سوء‌استفاده و آنچه که تضعیف کننده جایگاه معلم است، جلوگیری کند.

وی افزود: اگر یک‌ صد مولفه در شان و جایگاه معلم وجود داشته باشد، یکی از آن‌ها بحث اقتصادی است و ما نباید اجازه دهیم که شان و جایگاه معلم از یک مولفه بررسی شده و مورد سوء استفاده قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز وزارت آموزش و پرورش یک نهاد بی‌بدیل در نظام و تعلیم و تربیت تا پایان دوره متوسطه است، لذا اگر می‌خواهید آموزش و پرورشی در خور و شان نظام جمهوری اسلامی ايران داشته باشیم، ناگزیریم همزمان با تحولات عظیم جهانی نظام تعلیم و تربیت را که سعادت دنیا و آخرت انسان‌ها در آن است را متحول کنیم.

حاجی بابایی بیان کرد: برای داشتن ادعای بزرگ در جامعه بین‌المللی و ارائه طریق باید مکتبی داشته باشیم که بالاتر از ایده‌ها و تفکرات جهانی باشد، مکتبی که مطابق با فطرت انسان‌ها سخن می‌گوید.

وی ادامه داد: ما اکنون وارد صحنه‌های بین‌المللی شده‌ایم و جمهوری اسلامی ايران می‌خواهد با تکیه بر مکتب بزرگ اسلامی در سطح جهان ارائه طریق کند.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به جایگاه بین‌المللی به انسان‌های بین‌المللی نیاز داریم؛ انسان‌های بزرگی که دارای اندیشه‌ها و تفکرات بزرگ و دیندار باشند، انسان‌هایی که فکر می‌کنند و نتیجه تفکرشان رسیدن به خداست.

باید به سمت تحول آموزش و پرورش حرکت کنیم

حاجی بابایی با اشاره به تصویب سند ملی آموزش و پرورش در شورای عالی آموزش و پرورش گفت: این سند حاصل 22 سال کار پژوهشی پنج سال مطالعه 500 پژوهشگر است که شورای عالی انقلاب فرهنگی عده‌ای را معین کرد تا تحولی بنیادین را در بیش از 30 روز کار طولانی و عمیق به نتیجه برسانند.

وی افزود: این سند به عنوان فلسفه تعلیم و تربیت به سند ملی آموزش و پرورش تبدیل شد و نقشه راه را برای آموزش و پرورش به عنوان یک برنامه مدون و دور از اعمال سلیقه‌ها تدوین کرد.

وی یکی از ویژگی‌های مهم سند ملی آموزش و پرورش را تبدیل "کلاس حفظ " به کلاس ایجاد تفکر و اندیشه عنوان کرد و گفت: از هشت ماه پیش این تحولات بنیادین آغاز شده و آن چه که تا کنون انجام شده است، در راستای همین تحول بنیادین بوده است.

حاجی بابایی گفت: هیچ تحولی در آموزش و پرورش انجام نمی‌شود، مگر این که این تحول بنیادین از مسیر و جایگاه معلم شکل گیرد.

وی اظهار کرد: باید به سمتی حرکت کنیم تا با همت جوانان، آموزش و پرورش را بار دیگر متحول کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این تحول مطالبه از دیگران نیست، بلکه مطالبه از خود است و انتظاری که ما از خودمان داریم باید بیش از انتظار از دیگران باشد.

به گزارش ایسنا، حاجی بابایی تاکید کرد: توقع ما این است که معلم مرجع و مورد احترام جامعه باشد و باید همه سمت و سوها و نگاه‌ها را به سمت معلم سوق دهیم.

وی با تاکید بر نقش و جایگاه مدرسه در تحولات اجتماعی خاطرنشان کرد: مدرسه نماد و جایگاه فرهنگی است و هرگونه تحول فرهنگی محله باید در مدرسه شکل گیرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدرسه باید به علوم روز و فنون و روش‌های مجازی و الکترونیکی مجهز شود و سیستم‌های اطلاع رسانی و شیوه‌های نوینی را در مدارس راه‌اندازی کنیم.

کد خبر 112718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز