چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران- مبارک در شامگاه نیمه‌شعبان به کار خود خاتمه داد؛ جشنواره‌ای که با محور «هویت ایرانی، فرهنگ جهانی» کار خود را شروع کرد

mobark-56-gh

 و با خداحافظی با عروسک غول‌پیکر مبارک - که از کارهای کارگاهی جشنواره بود - در فضای باز نیاوران به کار خود پایان داد.

هرچند که در آیین پایانی سیزدهمین جشنواره، دبیر دوره بعدی مشخص نشد اما مسئولان حاضر در اختتامیه این نوید را دادند که جشنواره آتی پربارتر از همیشه برگزار خواهد شد و از همه مهم‌تر زمزمه وعده‌هایی شنیده شد که برخی آثار جشنواره امکان اجرای عمومی می‌یابند.پیمان شریعتی، دبیر اجرایی جشنواره سیزدهم تئاتر عروسکی تهران - مبارک در آیین پایانی جشنواره به تشکیل هیأتی متشکل از یک نفر از اعضای ستاد برگزاری جشنواره به انتخاب دبیر جشنواره، نماینده‌ای از دفتر تئاتر عروسکی اداره‌ کل هنرهای نمایشی، نماینده‌ای از انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر، نماینده‌ای از یونیمای ایران و یک هنرمند پیشکسوت اشاره کرد که قرار است درباره اجرای عمومی آثار جشنواره تصمیم‌گیری کنند. البته او اشاره کرد که مشخص‌کردن سالن‌های اجرای نمایش‌هایانتخاب شده و نحوه حمایت از اجرای عمومی آنها به‌عهده اداره‌کل هنرهای نمایشی خواهد بود.

حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خوش‌یمن بودن جشنواره سیزدهم تئاتر عروسکی که مقارن با اعیاد شعبانیه و میلاد امام زمان‌(عج) برگزارشد، تئاتر عروسکی را موفق‌تر از گذشته دانست و همت هنرمندان تئاتر عروسکی را برای جهانی شدن مهم خواند. او با اشاره به ضرورت حمایت از اجرای عمومی نمایش‌های عروسکی بر ضرورت اجرای این آثار در کشورهای دیگر تاکیدکرد. وی اظهار امیدواری کرد که با تولید آثار مخاطب‌محور، حداقل هر سال 3 اثر هنری در 3 کشور خارجی اجرا شود. او گفت: انتظار داریم تا گروه ویژه‌ای برای انجام این مهم در مرکز هنرهای نمایشی تشکیل شود. در داخل کشور هم با وجود تمام محدودیت‌ها باید به‌صورت جدی از اجرای عمومی آثار عروسکی حمایت کنیم. اگر جشنواره‌ها محل شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های هنری ما نباشند، استفاده خوبی از آنها نکرده‌ایم.

باید امیدوار بود که با بسته‌شدن پرونده سیزدهمین جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران- مبارک نویدها و قول‌های اجرا شدن کارهای عروسکی به فراموشی سپرده نشود؛ خصوصا اینکه معاون هنری وزیر ارشاد در آخر صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر نمی‌دانیم تا پایان سال 89 چه تعداد اجرای عمومی می‌توانیم داشته باشیم اما باید این موضوع در دستور کار ما باشد و امیدواریم در طول این دو سال بتوانیم کارهای خوبی به صحنه بیاوریم.سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم وجود چنین جشنواره‌هایی را مغتنم شمرد. او این جشنواره‌ها را باعث آشنایی هنرمندان کشورهای دیگر با فرهنگ ایرانی دانست و در ادامه به تصور مردم جهان اشاره کرد و نقش این جشنواره در کمرنگ کردن این تصورات را مهم‌تر دانست و افزود: فعالیت‌ها و تلاش‌های فرهنگی باید صورت بگیرد تا زمینه‌ای برای ظهور باشد.

مردم جهان همواره در آرزوی جهانی بهتر و بدون رعب و وحشت‌ هستند. امیدوارم هنرمندان ما هم بتوانند به رسالت خود عمل کنند.در این مراسم از فلور ماری فونتس، مدرس کارگاه ساخت عروسک‌های غول‌پیکر، گروه آخرین پناهگاه از انگلستان، گروه نمایش مومنشانز کشور سوئیس و گروه نمایش کنسرت حشرات تقدیر شد. همچنین تندیس جشنواره هم به اتحادیه یونیمای جهانی اهدا شد که به‌دلیل حضور نداشتن نمایندگان یونیمای جهانی در ایران حمیدرضا اردلان رئیس یونیمای ایران به نمایندگی، این تندیس را دریافت کرد.

تقدیر از علیرضا حیدرپور، کارگردان با سابقه تئاتر عروسکی شیراز بخش دیگری از آیین اختتامیه جشنواره بود. با وجود تغییرات مداوم جشنواره و حذف و اضافه شدن بخش‌های رقابتی، امسال صرفا بخش نمایشنامه‌نویسی به‌صورت رقابتی برپا بود که در آیین پایانی جشنواره سیزدهم تهران- مبارک، برگزیدگان مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره سیزدهم معرفی شدند. نمایشنامه‌های «ماه‌پیشونی چنین بود» به نویسندگی نسرین خنجری، «و گفت امروز بینی و فردا بینی و پس آن‌فردا» به نویسندگی نیما دهقانی و «نفرین عاشقانه بر آتش» به نویسندگی اکبر حسنی برندگان این بخش بودند.سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک با دبیری اردشیر صالح‌پور از 31 تیر تا 5 مردادماه در تهران برگزار شد.

کد خبر 112555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز