همشهری آنلاین: سرپرست گروه گمانه‌زنی در روستای زرین‌آباد ساری از کشف شش گور متعلق به عصرآهن در پایان دوره‌ تعیین حریم این محوطه خبر داد

باستان شناسی

عبدالمطلب شریفی گفت: گمانه‌زنی در روستای زرین‌آباد از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شد و در این مدت، شش گور متعلق به عصرآهن کشف شدند که یکی از آن‌ها به دوره‌ عصرآهن II و بقیه به عصرآهن III مربوط بودند.

او توضیح داد: در گور مربوط به عصرآهن II یک تدفین با شیوه‌ جنینی و اشیایی بالای سر آن یافت شد. هم‌چنین بقیه‌ گورها شامل تدفین طاقباز و گورخمره بودند. در این گورها اشیایی از فلز، نقره، مفرغ و سفال نیز وجود داشتند.

وی اظهار کرد: بقایای معماری از یک قلعه‌ ساسانی نیز در روستای زرین‌آباد کشف شد. این بنا، معماری منسجم و مستحکمی از آجرهایی با ابعاد بزرگ دارد.

به گفته‌ شریفی، در این محوطه، اشیایی از دوره‌ اشکانی به‌صورت پراکنده کشف شدند.

این باستان‌شناس ادامه داد: امسال فقط برنامه‌ تعیین حریم را در کارها داشتیم. به همین دلیل، کم‌تر به عرصه‌ اثر وارد شدیم. اکنون نیز 80 درصد کار تعیین حریم به پایان رسیده و بیش از 50 هکتار عرصه‌ این محوطه تعیین شده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به این‌که مطالعات انسان‌شناسی روی اسکلت‌های پیداشده انجام می‌شود، افزود: سال آینده، تکمیل تعیین حریم، لایه‌نگاری و کاوش فصل نخست این بخش از روستای زرین‌آباد انجام خواهد شد

کد خبر 112507
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز