چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

علی ابراهیمی: روند صعودی قیمت برخی اقلام مصرفی و مواد غذایی که از چند ماه پیش آغاز شده بود همچنان ادامه دارد.

فروشگاه

پس از افزایش شدید قیمت مواد پروتئینی و عرضه چند نرخی میوه و مرکبات در فروشگاه‌های سطح شهر و در حالی که پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر افزایش نسبی قیمت انواع برنج داخلی و خارجی در سطح بازار مطرح شده بود، این روزها اخباری مبنی بر افزایش بیشتر قیمت‌ها به گوش می‌رسد. همچنین با وجود افزایش نسبی قیمت برخی انواع برنج‌های تولید داخل در آستانه ماه مبارک رمضان، برخی نمایندگان مجلس نسبت به پیامدهای افزایش نیافتن قیمت خرید برنج داخلی به وزیر بازرگانی هشدار داده‌اند که این امر می‌تواند در افزایش بیشتر قیمت‌ها مؤثر باشد.

به‌رغم خبرهای مطرح شده در زمینه افزایش میزان تولید داخل و افزایش واردات برنج به‌نظر می‌رسد این اقدامات تأثیر چندانی در تأمین نیاز بازار و ثبات قیمت‌ها نداشته است، به‌نحوی که اکنون قیمت برخی انواع برنج مرغوب ایرانی در بازار به بیش از 3هزار و400 تومان افزایش یافته است. همچنین بررسی قیمت برنج‌های خارجی در بازار بیانگر عرضه این محصولات به قیمتی حدود 3برابر بیش از نرخ واردات است. در 3ماهه نخست امسال بیش از 234هزار تن انواع برنج خارجی از کشورهای امارات، هند و پاکستان به ارزش مجموع بیش از 194میلیون دلار وارد کشور شده و در حالی که متوسط قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی وارداتی حدود 830تومان است،

برخی انواع این برنج‌ها با قیمت بیش از هزار و 900تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. گرچه متوسط قیمت خرید هر کیلو برنج خارجی در این مدت بیش از 8/0 دلار بوده اما در حالی که گزارش چندی پیش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برنج وارداتی غیرتایلندی در میادین شهرداری نیز بیانگر نرخ هزارو 450 تا هزارو 500تومانی این محصول است، نرخ این برنج‌ها در فروشگاه‌های سطح شهر به بیش از هزارو 900تومان در هر کیلوگرم نیز رسیده است که این قیمت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 8/7درصد افزایش داشته است.

قیمت‌های متفاوت برنج در بازار

گرچه بنابر اعلام سازمان میادین نرخ برنج هاشمی و طارم اصل در این مراکز 2 هزار و 400 تومان، صدری دم سیاه 2 هزار و 20 تومان، طارم رمضانی، خزر و طارم عسکری هزار و 650 تومان، ندا هزار و 550تومان، نیمدانه 700تومان، دودی پر محصول هزار و 700 تومان و انواع برنج وارداتی هزار و 450 تومان در هر کیلوگرم اعلام شده اما مروری بر قیمت انواع برنج در فروشگاه‌های سطح شهر بیانگر افزایش قیمت حداقل 20درصدی انواع برنج خارجی و داخلی در بازار است.

تأکید بر افزایش قیمت خرید برنج ایرانی

علاوه بر افزایش نرخ انواع برنج خارجی در فروشگاه‌های سطح شهر این روزها قیمت برنج‌های تولید داخل نیز به‌طور متوسط افزایش 300تومانی در هر کیلوگرم را تجربه کرده است. با این وجود برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دادن اولتیماتوم به وزارت بازرگانی، درصورت محقق نشدن افزایش حداقل 300تومانی قیمت برنج داخلی خبر داده‌اند. یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از اولتیماتوم جدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزارت بازرگانی برای افزایش حداقل 300تومانی قیمت خرید برنج داخلی خبر داده است.

عزت‌الله یوسفیان ملا با بیان این مطلب به مهر گفت: نمایندگان مجلس در جلسه چندی پیش مجلس از جواب وزیر بازرگانی در مورد برنامه‌های امسال این وزارتخانه در بحث خرید و زمان و دیگر موضوعات وابسته به برنج قانع نشدند. وی تصریح کرد: موضوعی که اکنون بسیار مهم و جدی‌تر از گذشته شده است، مصمم بودن نمایندگان شمال کشور در مجلس برای تحول در بخش خرید برنج است و اگر این تحول به‌خصوص در افزایش قیمت برنج تا دو هفته آینده اتفاق نیفتد به‌طور حتم وزیر بازرگانی را در صحن علنی مجلس استیضاح خواهیم کرد.یوسفیان ملا تصریح کرد: این خواست جدی و هر ساله شالیکاران برنج از نمایندگان مجلس است و به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت که برنج کشاورزان امسال به نرخ سال گذشته خریداری شود.

کد خبر 112498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز