گروه اقتصادی: با گذشت بیش از 10 سال از آغاز عملیات احداث آزاد راه تهران، شمال این پروژه هنوز پیشرفت چندانی نداشته است گرچه با اقدامات اخیر و رفع مشکلات تأمین مالی، گشایش اعتبار و ورود ماشین‌آلات شرکت طرف قرار داد چینی به گفته مسئولین این آزاد راه تا سال 89 به بهره‌برداری خواهد رسید.

این در حالی است که قرارداد منطقه 3 این آزاد راه در سال آینده منعقد خواهد شد، منطقه یک 5/3 سال بعد از زمان استقرار شرکت چینی در آزاد راه و منطقه دو 4 سال بعد از انعقاد قرارداد به بهره‌برداری می‌رسد.

این در حالی است که روز گذشته، رئیس جمهوری در اولین همایش حمل و نقل عمومی از روند کند، اجرای این بزرگراه انتقاد کرد.

با محمد رحمتی وزیر راه و ترابری پیرامون علل طولانی شدن اجرای پروژه آزاد راه تهران - شمال و این دیدگاه رئیس جمهوری گفت‌وگو کرده‌ایم.

***

  • با گذشت 12 سال از آغاز عملیات احداث آزاد راه تهران – شمال هنوز مشخص نیست که این آزاد راه چه زمانی به اتمام می‌رسد علت طولانی شدن اجرای این پروژه چیست؟

 طولانی شدن روند اجرای پروژه آزاد راه تهران - شمال ناشی از عدم تأمین مالی و مشکلاتی بوده که برای تخصیص اعتبار مورد نیاز این پروژه وجود داشته است چرا که در صورتی که اعتبارات مورد نیاز اجرایی این پروژه به موقع تأمین می‌شد شاهد زمانبر شدن آن نبودیم.

در واقع عدم تأمین به موقع اعتبارات مورد نیاز اجرای این پروژه موجب شده تا این پروژه به بهره برداری نرسد و در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز این پروژه در مدت زمان تعیین شده به بهره‌برداری می‌رسد.

معتقدم اگر اعتبارات مورد نیاز اجرای این پروژه تأمین شود، مشکل دیگری برای اجرای آن وجود ندارد. 

  •  اخیرا مشکلات تأمین مالی این پروژه مرتفع شده و زمینه لازم برای اجرایی شدن قرارداد طرف‌چینی فراهم شده است با این روند این آزاد راه تا چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

با رفع مشکلات تأمین اعتبار این پروژه اجرای قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال نیازمند 3 سال زمان است و این گونه نیست که با رفع مشکلات مذکور آزاد راه یک شبه به اتمام برسد.

پس از تأمین مالی پروژه و رفع مشکلات قرارداد شرکت چینی از زمان آغاز قطعه نخست این پروژه 3 سال زمان لازم است تا این قطعه به بهره‌برداری برسد.

  • رئیس جمهوری با انتقاد از طولانی شدن روند اجرای پروژه آزاد راه تهران – شمال و 4 سال زمان برای اجرای این پروژه اعلام کرده‌اند احداث این بزرگراه با زمان مشخص شده جوابگوی جابجایی شهری نخواهد بود ارزیابی شما چیست؟

 رئیس جمهوری این گونه نگفته‌اند چرا که جابجایی شهری ربطی به آزاد راه تهران - شمال ندارند بلکه نظر رئیس جمهوری این بوده است که تا 4 سال آینده میزان تغییرات به حدی خواهد بود که احداث این آزاد راه جوابگوی نیازها نبوده و برای رفع احتیاجات نیازمند کار بیشتری خواهیم بود.

رئیس جمهوری تأکید کردند که این پروژه باید اجرایی شود و علاوه بر اجرای این پروژه در مدت زمان تعیین شده باید کارهای دیگری نیز در این زمینه انجام و مسیرهای جدیدی احداث شود و این امر به معنای عدم اجرای آزاد راه تهران - شمال نخواهد بود.

  • با این روند آزاد راه تهران - شمال تا چه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید؟

اگر منابع مورد نیاز اجرای این طرح فراهم شود می‌توان به اجرای پروژه آزاد راه تهران - شمال تا 4 سال آینده امیدوار بود.

چرا که اجرایی شدن قرارداد و زمانبندی احداث آزاد راه تهران - شمال مانند سایر پروژه‌ها نیاز تأمین اعتبارات مورد نیاز است.

کد خبر 11238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز