یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی لاریجانی به بیان دیدگاه‌هایش در رابطه با موضوع بیانیه‌ تهران، ادعای مطرح شده در مورد شهرام امیری، رابطه‌ دولت و مجلس و دلیل عدم قرائت گزارش تفریغ بودجه 87 و برخی مسائل سیاسی روز پرداخت.

علی لاریجانی

رییس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با موضوع بیانیه‌ تهران [توافق 10 ماده‌ای ایران، ترکیه و برزیل] و تحلیل‌های ارایه شده از سوی کارشناسان مختلف گفت: در تحلیل بیانیه‌ تهران برخی دچار افراط و تفریط شده‌اند. این بیانیه نه یک حرکت استراتژیک بزرگ بود که بتواند همه مسائل هسته‌ای را پوشش دهد و نه تله‌ای از سوی آمریکایی‌ها. این دو تحلیل، تحلیل‌هایی است که دچار افراط و تفریط شده است.

وی بیانیه‌ی تهران را تاکتیک سیاسی مناسبی در زمان خودش دانست و اظهار کرد: صدور این بیانیه نشان داد که ایران از طرق مختلف به دنبال حل مساله است. بنابراین باید بررسی کرد که استدلال کسانی که بیان می‌کنند صدور این بیانیه یک تله است، چیست. چرا که هیچ دلیلی مبنی بر چنین رویکردی وجود ندارد.

رئیس قوه‌ مقننه در ادامه توضیح داد: می‌توان پس از صدور بیانیه این‌گونه بررسی کرد که اقدامات قبل و بعد آمریکا چه بوده است که در جمع‌بندی این نتیجه حاصل می‌شود که ما با یک دشمن فریبکار طرف هستیم که این حرف نیز از سخنان ما قبل از صدور بیانیه و هم‌چنین نامه‌ اوباما و رفتار بعدی آنها به خوبی مکشوف می‌شود. بر این اساس باید چنین رویکردی را در مناسبات بعدی برای حل مساله‌ هسته‌ای کاملا مورد توجه قرار داد.

لاریجانی هم‌چنین تاکید کرد: البته بنده از کسانی بودم که از قبل به این موضوع معتقد بودم که مساله‌ معاوضه‌ سوخت درست مطرح نشده و آنها هدف دیگری را دنبال می‌کنند. با این وجود کسانی که معتقد بودند این تاکتیک می‌تواند روش مناسبی برای بحث هسته‌ای ایران باشد نظرشان را در درون بیانیه تهران تحقق بخشند.وی افزود: در مجموع صدور این بیانیه می‌توانست فرصتی باشد برای گذاشتن پایه‌ای در جهت انجام مذاکرات بعدی که طرف مقابل رفتار نادرستی را در این رابطه انجام داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در مورد چگونگی پاسخ ایران به ادعاهای مطرح شده در مورد شهرام امیری گفت: در مقابل ادعاهای طرف‌های غربی حداقل ایران دارای شاهدی به نام خود آقای امیری است که می‌تواند واقعیات را به خوبی روشن نماید.

لاریجانی ادامه داد: اگر آنها برای بیان ادعاهایشان دلایل و مستنداتی دارند بهتر است آن استنادات را مطرح نمایند تا ما نیز استنادات و شواهد خود را به نقل از آقای امیری بیان نماییم. مطمئنا در این شرایط واقعیت به خوبی روشن می‌شود.

 مسلک و کلیت مجلس این‌گونه نیست که در امور مربوط به ملت باج دهد

رئیس قوه‌ی مقننه هم‌چنین درخصوص ادعاهای برخی مبنی بر این‌که مجلس در حال باج دادن به دولت است، گفت: اگر رابطه‌ دولت و مجلس خراب باشد آن‌گاه دیگر نباید باج دهد. اصولا مسلک و کلیت مجلس این‌گونه نیست که در امور مربوط به ملت باج دهد. این اصطلاح خوبی نیست؛ چون طرف ما حقوق ملت است و مجلس دارای وظایفی برای تحقق حقوق مردم است.

رابطه‌ دولت و مجلس می‌تواند بهتر از این باشد

لاریجانی هم‌چنین در مورد ارزیابی‌اش از روابط دولت و مجلس گفت: رابطه‌ دولت و مجلس می‌تواند بهتر از این باشد. به عبارت دیگر عاقلانه‌تر آن است که با خوش‌رفتاری تعامل نزدیک‌تری حاصل شود. البته این امر سلیقه‌ای است؛ چرا که گاهی نوع رفتارشان طوری است که مجلس مجبور می‌شود اعلام کند تنها طبق ضوابط قانونی خودش عمل می‌نماید و آن‌جا که روابط دارای نوعی سایش‌های درونی است خیلی اهمیت ندارد.

وی افزود: به نظر بنده روابط دولت و مجلس می‌توانست خیلی بهتر از این باشد ولی در عین حال فعلا این روابط بر اساس یک منهج قانونی است. مجلس دارای وظایفی است که باید انجام دهد.

هر زمان کمیسیون بودجه گزارش تفریغ بودجه 87 را به صحن علنی بفرستد قرائت می‌گردد

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد دلیل عدم قرائت گزارش تفریغ بودجه‌ی 87 در صحن علنی مجلس نیز توضیح داد: مطمئنا هر زمان که کمیسیون بودجه این گزارش را به صحن علنی بفرستد گزارش قرائت می‌گردد و اصلا هیچ ملاحظه‌ای در این رابطه وجود ندارد.

لاریجانی افزود: از آن‌جا که کمیسیون برنامه و بودجه پیش از عید گرفتار بررسی بودجه‌ سال جاری و تا چند وقت پیش نیز مشغول بررسی برنامه‌ پنج ساله بود فرصت بررسی گزارش تفریغ بودجه‌ 87 را به دست نیاورده بود. اکنون این کمیسیون باید سریع‌تر گزارش تفریغ بودجه‌ 87 را به صحن علنی ارایه دهد و هیچ ملاحظه‌ای در این رابطه وجود ندارد. مطمئنا آن‌چه که قانون گفته است از سوی مجلس اجرا می‌گردد.

کار تشکیلاتی در کشور ما عمیق نیست

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس هم‌چنین در ارتباط با برخی اظهارنظرها درباره آینده  اصولگرایان وبرخی اختلافات موجود گفت: بخشی از این اختلاف نظرها بین اصولگرایان طبیعی است. در هر حال اصولگرایان با داشتن عرض وسیعی بر روی مبانی اشتراک نظر دارند و از گذشته نیز این‌گونه بوده است؛ بدان معنا که بعضی از افراد در جمع اصولگرایان به طور مثال در زمان دولت قبلی که دوم خرداد بود خیلی ظهور و بروز پررنگی نداشتند که بعد در جریان اصولگرایان به نوعی این شخصیت‌های سیاسی مطرح شدند. به همین دلیل از آن‌جا که آنها از دیرباز با یکدیگر کار نزدیک نکرده‌اند ممکن است در برخی موارد و تکالیف بر روی برخی از مسائل استراتژیک اختلاف نظری داشته باشند که این وجه طبیعی اختلاف نظرها بین اصولگرایان است.

لاریجانی افزود: وجه دیگر این اختلاف نظرها به طبیعت کار سیاسی برمی‌گردد. به عبارتی دیگر چون کار تشکیلاتی در کشور ما قدری ضعیف است این اختلاف نظرها به وجود می‌آید که تنها به اصولگرایان نیز اختصاص ندارد و در اردوگاه‌های دیگر نیز همین‌طور است؛ به گونه‌ای که در دوره‌های قبلی نیز شاهد این‌گونه مسائل بودیم که همه‌ی این موارد به نوع تربیت سیاسی در درون احزاب و جریان‌ها برمی‌گردد.

وی با بیان این‌که کار تشکیلاتی در کشور ما خیلی عمیق نیست، گفت: در کشور ما احزاب و تشکیلات ریشه‌دار نیستند و به همین دلیل در امور مختلف دچار ضعف می‌شوند. البته در این‌جا انتظار می‌رفت جریان اصولگرایی مدلی از اخلاق سیاسی مطلوب را ارایه نماید و با سعه صدر برخورد کند.رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: البته در این رابطه بسیاری از آقایان در درون جبهه‌ اصولگرایی این وجه را دارند و برخی نیز دارای چنین وجهی نیستند، اما چون رسانه‌ها دنبال امور شارژ می‌گردند بیشتر چنین مواردی را برجسته می‌کنند.لاریجانی ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت که افراد در رده‌های مسئولان و کسانی که بیشتر در درون اصولگرایی مطرح هستند دارای انعطاف‌های لازم بیشتری‌اند که این نیز وجه دیگری در رابطه با اختلاف نظرها در بین اصولگرایان است.وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: از آن‌جا که در طول یک سال گذشته شاهد فراز و فرودهای بسیار و التهاب‌های سیاسی زیادی در کشور بودیم، جریان‌های اصولگرایی نیز به طور طبیعی واکنش‌های بسیاری از خودشان نشان دادند که این نیز یک وجه دیگر بروز اختلاف بین اصولگرایان به شمار می‌آید.

کد خبر 112348
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز