یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر ثبت دامنه های اینترنتی پژوهشگاه دانشهای بنیادی از آخرین اقدامات برای کسب موافقت سازمان نظارت بر نامها و ارقام اینترنتی نسبت به ثبت دامنه ملی «دات ایران» خبر داد و گفت: حداکثر در هفته اول مرداد ماه نتیجه این بحث مشخص خواهد شد.

domain

علیرضا صالح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسه نهایی سازمان نظارت بر نامها و ارقام اینترنتی (آیکان) برای تصمیم گیری در مورد درخواست ثبت دامنه فارسی ایران گفت: تمامی جوانب این درخواست حداکثر تا یک هفته آینده مشخص خواهد شد.

وی در توضیح استفاده از دامنه فارسی «دات ایران» که قرار است به عنوان دامنه های بین المللی اینترنت در آیکان به ثبت برسد گفت: مرکز ثبت دامنه های اینترنتی حدود سه سال است که دامنه دات ایران را به خط فارسی ثبت می کند اما این دامنه هنوز مورد موافقت آیکان برای دامنه بین المللی قرار نگرفته است.

 صالح با بیان اینکه در صورت موافقت آیکان، آدرسهای اینترنتی دات ایران از راست به چپ نوشته می شود و از چپ به راست به نمایش درمی آید افزود: در حال حاضر این آدرسها به صورت دات ایران دات IR نوشته می شود که در صورت موافقت آیکان با این دامنه پسوند دات IR حذف خواهد شد و دات ایران معادل پسوند لاتین دات IR می شود.

  دامنه بین المللی دات ایران تمامی ورژن ها و سیستم های روز دنیا را پشتیبانی می کند و متقاضیان برای استفاده از آن با مشکل مواجه نخواهند شد.

ثبت 163 هزار دامنه اینترنتی در کشور  

مدیر ثبت دامنه های اینترنتی پژوهشگاه دانشهای بنیادی در مورد آخرین وضعیت ثبت دامنه های اینترنتی در کشور نیز گفت: تاکنون 163هزار و 591 دامنه اینترنتی در کشور به ثبت رسیده که ثبت دامنه با پسوند IR بیشترین آمار را دارد.

 به گفته وی، 153 هزار و 732 سایت اینترنتی در کشور دارای پسوند لاتین  IR هستند و دامنه ثبت شده با پسوند فارسی «ایران» حدود 5 هزار و 149 دامنه است.

 صالح ادامه داد: حدود دو هزار و 256 دامنه های اینترنتی با پسوند CO.IR، هزار و 254 دامنه اینترنتی با پسوند AC.IR و 383 دامنه اینترنتی در کشور با پسوند GOV.IR به ثبت رسیده است.

 مدیر ثبت دامنه های اینترنتی پژوهشگاه دانشهای بنیادی از دیگر دامنه های ثبت شده در کشور به 339 مورد ثبت دامنه اینترنتی با پسوند SCH.IR ، حدود 278 مورد پسوند ORG.IR ، حدود 105 مورد پسوند ID.IR ، بیش از 50 مورد پسوند DNSSEC.IR و حدود 47 مورد دامنه اینترنتی با پسوند NET.IR اشاره کرد.

 

کد خبر 112342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز