علی شاکری: رضا مهماندوست همانطور که قبلا در گفت‌وگو با همشهری وعده داده بود به قولش جامه عمل پوشاند و تیم ملی تکواندو را پس از انتظاری ده‌ساله دوباره بر سکوی اول جهان نشاند.

ورزش

در ارومچی چین، همه قدرت تکواندو ایران را با نسلی جدید ستودند؛ نسلی که برخلاف نسل قبلی هیچ‌ ترس و واهمه‌ای از کره ندارد. جسارت، شهامت و از همه مهم‌تر فضای رقابتی سالم و نظم و انضباط حاکم بر تیم ملی کنونی نوید روزهای درخشان‌تری را هم می‌دهد. در جام جهانی تکواندو نه‌تنها سرنوشت تیم ایران هرگز به پرتاب سکه کشیده نشد، بلکه از قدرت این تیم همین بس که در برخی از مسابقات کادر فنی هیچ نیازی به میدان دادن به نفر چهارم در مبارزات ندیدند. تنها باخت فنی ایران در یک وزن اتفاق افتاد و آن هم مربوط به پیکار فینال بود که میثم باقری در وزن 58-کیلوگرم برابر گونزالس از اسپانیا قهرمان سال2009 جهان در دانمارک مغلوب شد.

مهماندوست در گفت‌وگوی تازه‌اش در بازگشت از مسابقات جام‌جهانی به تشریح زوایای پنهان و آشکار این رویداد بزرگ پرداخت.

 

  • باز هم که از نوع استقبال و برخورد با قهرمانان تکواندو گلایه‌مند بودی؟

 

بازگشت مظلومانه‌ای به کشور داشتیم، انگار نه انگار که پس از 10سال دوباره قهرمان جهان شدیم. قبول کنید این استقبال در شأن قهرمان تکواندوی جام‌جهانی نبود.

 

  •  شاید دلیلش این بود که این بار قهرمانی جهان بدون شکست کره‌جنوبی آن طعم و بوی واقعی را برای برخی‌ها نداشت.

 

باور کنید، کره بسیار خوش‌شانس بود که در مرحله نیمه‌پایانی با شکست مقابل اسپانیا به فینال نرسید، چون در صورت رسیدن به فینال به سخت‌ترین شکست تاریخش برابر ایران تن می‌داد.

  •  خیلی قاطعانه حرف می‌زنید.

 

این شعار نیست، در حقیقت خودباوری تکواندوکاران ایران در حال حاضر به حدی است که از هیچ حریفی حتی کره برخلاف گذشته واهمه ندارند. مگر همین کره را 2‌ماه پیش در آسیا با قدرت نبرده‌ایم؟ در گذشته مشکل بزرگ این بود که خیلی از کشورها و ازجمله قهرمانان ما در صورت برخورد با کره کار خود را در هر مرحله از بازی‌ها تمام شده می‌پنداشتند، اما اکنون دیگر چنین نیست.

  •  شما فکر می‌کنید کره‌جنوبی در تکواندو افت کرده است یا سایر تیم‌ها پیشرفت داشته‌اند؟

 

کره‌جنوبی همان قدرت قدیمی و ممتاز است ولی سایر کشورها پیشرفت کرده‌اند و حالا دیگر قهرمانان کمتر کشوری از کره‌ای‌ها می‌هراسند. در همین مسابقات، پیکار کره و اسپانیا در مرحله نیمه‌نهایی 2بر2 مساوی شد و کار به پرتاب سکه کشیده شد. با وجود پیروزی اسپانیا در پرتاب سکه، مسئولان برگزاری مسابقات لبخند اولیه را بر لبان مربیان و اعضای تیم اسپانیا خشکاندند و سرمربی این تیم را وادار ساختند تا از درون کیسه گوی انتخاب مبارز پنجم را بردارد که با خوش‌اقبالی قرعه به بهترین ورزشکار اسپانیا خورد. از اینکه کره‌جنوبی حریف ما نشد ما مقصر نبودیم. به هر حال ما تیمی را در فینال بردیم که باعث حذف کره‌جنوبی شده بود.

  • می‌گویند دیدار انتقامی ایران و ترکیه نایب قهرمان و قهرمان دوره قبلی در باکو در مرحله نیمه نهایی متفاوت با سایر مسابقات بود.

 

پیکار ایران و ترکیه، کاملا متفاوت بود. ورزشکاران ایران که بی‌صبرانه منتظر جبران ناکامی سال پیش بودند، آنچنان بلایی سر قهرمانان ترکیه آوردند که 2‌ورزشکار آنان بلافاصله راهی بیمارستان شدند و حتی در یک مسابقه نیز سرمربی تیم ترکیه با انداختن حوله باعث توقف بازی شد.

  •  در مسابقات انجام شده آیا از همه نفرات اعزامی استفاده شد؟

 

ما 8نفر را در 4 وزن برده بودیم که در طول مسابقات از همه آنها استفاده کردیم. داشتن نفراتی آماده کمک کرد تا در هر مسابقه با ترکیب متفاوتی مقابل رقبا قرار بگیریم و همین موضوع در قهرمانی قدرتمندانه تیم بسیار مؤثر بود.

  •  چه دلایلی باعث انتخاب محمد ‌باقری‌معتمد به عنوان بهترین تکواندوکار شد؟

 

محمد باقری‌معتمد تنها 3بار روی شیاپ‌چا‌نگ رفت ولی یکی از دلایل اصلی انتخابش استمرار در کسب مدال طلا بعد از مسابقات جهانی دانمارک، قهرمانی آسیا و این رقابت‌ها بود. او در ارومچی هم در برابر حریفان آماده و مطرحی به پیروزی رسید.

  •  چرا از یوسف‌کرمی، کاپیتان تیم ملی تکواندو، در فینال استفاده نکردید؟

 

یوسف در یکی از مبارزات خود با تیم قزاقستان از ناحیه زانو صدمه دید و ران او کاملا ورم کرد، به همین دلیل ترجیح دادیم در فینال از فرزاد عبداللهی استفاده کنیم و عبداللهی هم از مبارزه پایانی سربلند بیرون آمد.

  •  رویارویی دوباره ایران و روسیه بلافاصله پس از پایان مسابقات مقدماتی برای خیلی‌ها دور از انتظار بود.

 

چون مسابقات در 5گروه 4تیمی انجام می‌شد، به دنبال انتخاب و صعود 5تیم سرگروه برای معرفی 3تیم برتر دیگر روسیه بهترین شرایط را در میان تیم‌های دوم داشت و از بدحادثه دوباره به ایران خوردو باخت.

  •  سخت‌ترین حریف ایران در جام‌جهانی ارومچی چه تیمی بود؟

 

اسپانیا که با 4ورزشکار شاخص و مطرح خود همه حریفان را آزار داد. ما نیز اگر کوچک‌ترین اشتباهی می‌کردیم، شک نکنید که همانند کره مغلوب می‌شدیم.

  • هنگامی که نتیجه 2بر یک شد، چه احساسی داشتید؟

 

خیالم کاملا از بابت حسین‌تاجیک آسوده بود. باوجود آنکه حریف او نایب‌قهرمان جهان بود، حسین با چنان جسارتی در میدان ظاهر شد که حریف چاره‌ای جز شکست نداشت؛ البته اگر در 2وزن اول به مشکل برمی‌خوردیم، کار برای قهرمانی تیم ایران سخت می‌شد که خوشبختانه با این مشکل روبه‌رو نشدیم.

  • چرا در بخش بانوان، تیم ایران موفق به صعود نشد؟

 

تیم بانوان ایران در گروه دشواری قرار گرفته بود. هم‌گروهی با چین و چین تایپه، 2تیم خوب رده بانوان کار صعود را مشکل کرده بود. آنها اگر در گروه‌های دیگری قرار می‌گرفتند، حتما صعود می‌کردند. رشد تکواندوی بانوان بد نیست.

  • تیم ملی تا گوانجو چه برنامه‌ای دارد؟

 

تیم ایران با 2شرکت‌کننده به نام‌های رضا نادریان و مسعود حجی‌زواره در فستیوال هنرهای رزمی در چین شرکت می‌کند و اگر شرایط فراهم شود به انگلیس سفری خواهد داشت.

  •  به نظر می‌رسد که با شرایط کنونی تکواندو، باید در بازی‌های آسیایی حساب ویژه‌ای روی آن نسبت به دوره‌های قبل باز کرد .

 

تلاش ما این است که عادت تکواندو را در کسب تک مدال طلا در بازی‌های آسیایی تغییر دهیم. فکر می‌کنم این‌بار موقعیت تکواندو با همیشه فرق دارد و ورزشکاران این رشته بخت مناسبی برای رسیدن به مدال‌های طلای بیشتری دارند.

  •  چرا در دوره‌های قبل این اتفاق نیفتاد.

 

یک‌بار دلیل این اتفاق نیفتادن را گفتم و 3ماه محروم شدم ولی مطمئن باشید این بار کاملا فرق دارد، چرا که تیم در کنترل کامل سرمربی است و نظم و انضباط و تمرکز در تمرینات کمک خواهد کرد تا تکواندو به‌اندازه ظرفیت خود مدال‌آوری کند.

 

کد خبر 112310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز