همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا بودجه جدید 6.4 میلیارد یورویی برای تحقیقات علمی در سال آینده تصویب کرده‌است

به گزارش بی‌بی‌سی، این برنامه شامل ایجاد 165 هزار شغل جدید در زمینه‌های دانش و فن‌آوری برای "اروپایی رقابتی تر و سبزتر" خواهد بود.

به گفته اتحادیه اروپا این بودجه به طور گسترده خرج تحقیق در مورد تغییرات آب و هوایی، پروژه‌های تولید انرژی، تأمین غذا، سلامت و جمعیت مسن اروپا خواهد شد.

حدود 16 هزار دانمشند و محقق اروپایی مشمول دریافت کمک هزینه‌های تحقیقاتی از این بودجه خواهند شد.

ماری گئوگگان کوئین، عضو کمیته تحقیقات و نوآوری اتحادیه اروپا می‌گوید: "تحقیقات و نوآوری تنها راه هوشمندانه خروج از بحران به سمت رشد اجتماعی متوازن است. راه دیگری برای ایجاد مشاغل مناسب با وجود فشارهای جهانی شدن وجود ندارد."

در حال حاضر سهم تحقیقاتی که توسط اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌شوند 5 درصد کل تحقیقات انجام شده در کشورهای عضو این اتحادیه است. گفتنی‌است که بودجه تصویبی سال آینده نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است.

سرمایه‌گذاری‌های اتحادیه اروپا در سال آینده شامل 600 میلیون یورو برای تحقیقات سلامت و بهداشت، 206 میلیون یورو برای آزمایش داروهای جدید، 270 میلیون یورو برای تحقیقات فن‌آوری نانو و 600 میلیون یورو برای پژوهش برروی فن‌آوری‌های کامپیوتری می‌شود.

400 میلیون دیگر این بودجه برروی ساخت برنامه‌های کامپیوتریی معطوف خواهد شد که برای ایجاد فن‌آوری‌های محیط زیستی و کنترل جمعیت مسن اروپا ابزار دانشمندان خواهند بود.

از طرفی پروژه ساخت رأکتور فرانسه از کسری بودجه‌ای 1.4 میلیارد دلاری رنج می‌برد که امیدمی‌رود بودجه تصویبی جدید کمکی به این امر بکند. این رأکتور به زودی برای تولید انرژی از همجوشی هسته هیدروژن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 112125

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز