گروه شهری: تجمع اعتراض‌آمیز کارمندان سازمان میراث فرهنگی در مقابل مجلس، نسبت به انتقال ناگهانی از تهران به استان‌ها و تعیین ضرب‌الاجل برای این کار، دیدار گروه 4 نفره این کارمندان با 4 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهارستان را به‌دنبال داشت

یکی از کارمندان پژوهشکده میراث فرهنگی درباره این اعتراض به همشهری گفت: ما به اصل قضیه انتقال معترض نیستیم اما مشکل ما نبود زیرساخت مناسب برای این کار و اقدام غیرکارشناسی است که صورت گرفته است. روز شنبه این موضوع را به ما گفته و اعلام کرده‌اند در مدت 4 روز باید آماده رفتن باشیم.

وی که نمی‌خواست نامی از او برده شود، در ادامه افزود: در مصوبه دولت هم درباره انتقال متقاضیانی صحبت شده است که می‌خواهند از تهران بروند که برای این منظور هم سایتی را طراحی کردند؛ بعد هم اعلام شد که در سال‌های آتی دیگر وزارتخانه‌ها و مراکز پژوهشی به استان‌ها می‌روند. این درصورتی است که هیچ جا نامی از میراث فرهنگی برده نشده است اما حالا ما باید زودتر از همه تهران را ترک کنیم.

این کارشناس سازمان میراث فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: پژوهشکده میراث فرهنگی بعد از 30 سال تلاش و زحمت توسط مرحوم شیرازی در میدان مشق تهران ساخته و تجهیز شد. وسایلی که در این پژوهشکده وجود دارد بسیار باارزش و حتی در خاورمیانه بی‌نظیر است؛ حالا با جا به جایی این دستگاه‌ها به‌طور حتم شاهد آسیب‌های جدی به آنها خواهیم بود. یا اینکه در مرکز اسناد سازمان سندهایی متعلق به 120 سال پیش هست که ریاست سازمان دستور داده همه آنها را در کارتن بریزند و جا‌به‌جا کنند.

مجید نصیرپور، نماینده هیات رئیسه مجلس برای بررسی این موضوع درباره جلسه با کارمندان معترض به همشهری گفت: کارکنان پژوهشکده سازمان به این شکل انتقال اعتراض دارند. آنها در جلسه اعلام کردند که این جابه‌جایی باید با زمان بندی منطقی و اعلام قبلی انجام می‌شد. البته تشویقاتی هم که دولت مدعی است باید قابل احصال باشد تا کارمندان به این امر تشویق شوند.

وی در ادامه افزود: این مسئله از سوی کارمندان اعلام شده است که در پژوهشکده دستگاه‌ها و اسناد خاصی هست که درصورت انتقال به‌طور حتم آسیب می‌بیند و همچنین با این انتقال روابط علمی بین این مرکز با مراکز علمی و پژوهشی دیگر در داخل و خارج کشور لطمه می‌بیند.

نصیر پور در ادامه خاطرنشان کرد: برای این موضوع با آقای بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم صحبت کردم، ضمن اینکه گزارش جلسه را به هیات رئیسه مجلس دادم تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.

وی درباره علت این انتقال سریع گفت: می‌شود حدس زد به‌دلیل اینکه این مجموعه به‌صورت مستقیم با آقای رئیس‌جمهور در تماس است تلاش می‌شود تا این اقدام زودتر صورت گیرد اما ضرورتی برای این شکل انتقال نیست.

دستگاه‌های دیگری هستند که رفتن آنها ضروری‌تر به‌نظر می‌رسد؛ به‌خصوص صنایع و شرکت‌های بزرگ. به‌نظر من دولت و آقای بقایی باید در این موضوع سعه صدر بیشتری از خود نشان بدهند. نتیجه جلسه دیروز کارمندان معترض میراث فرهنگی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز اعلام می‌شود.

کد خبر 112060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز