محمدرضا کاظمی: اخیرا رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد و فرنگی نوجوانان تحت عنوان روز جهانی کودک در شهر گرگان برگزار شد.

 این مسابقات طی 14دوره گذشته و به‌طور بی‌وقفه در کشورمان برگزار شده بود اما دوره اخیر که پانزدهمین محسوب می‌شد به دلایلی با دوره‌های گذشته تفاوت اساسی داشت. نخست آنکه بنابه پیشنهاد فدراسیون جهانی کشتی و تایید کمیته بین‌المللی المپیک نخستین دوره رقابت‌های المپیاد همین رده سنی به‌زودی در کشور سنگاپور برگزار خواهد شد و مهم‌تر از آن بنابه خواست «فیلا» پیکارهای جهانی نوجوانان بعداز یک وقفه طولانی‌مدت بار دیگر از سال میلادی آینده برگزار خواهد شد.

همین 2 دلیل عمده کفایت می‌کرد تا جمعی از برترین‌های نوجوان کشتی آزاد و فرنگی کشورهای مختلف پای در میدان مسابقات گرگان بگذارند به‌طوری که با جرأت هرچه‌تمام می‌توان اذعان کرد این دوره از مسابقات روز جهانی کودک به‌جهت کمی و کیفی از سطح بالایی برخوردار بود. در گرگان البته تمام سرمایه‌های آینده کشتی کشورمان هم حضور داشتند تا مربیان بتوانند فهرست نفرات موردنظر خود را برای شرکت در رقابت‌های آسیایی تایلند نهایی کنند. این مهم و بررسی اجمالی رویداد مذکور ضرورت دقت و توجه به نکات اساسی را به همه ما گوشزد می‌کند.

کشتی نوجوانان در بوته نقد

از گذشته مرسوم بوده که مربیان صاحب‌نام و شناخته شده کمتر رغبت داشته‌اند تا در رده سنی نوجوانان به مربیگری بپردازند و اگر دوره کوتاهی در این راستا  سنت‌شکنی شده بلافاصله شرایط مطابق اوضاع مرسوم تغییر یافته؛ حال آنکه امروزه می‌توان با قاطعیت تأکید کرد که رده سنی نوجوانان و حتی نونهالان به مربیان علاقه‌مند، با کلاس بالای فنی و دارای اخلاق حسنه احتیاج دارد تا بنایی که قرار است استحکامات آینده براساس آن شکل گیرد استوار باشد. به عبارت دیگر و در حالی‌که اژدهای فوتبال درحال بلعیدن امکانات و گستره رشته‌های مختلف است ضرورت دارد مربیان شناخته‌شده و توانمند پای در میدان تعلیم و تربیت بگذارند تا انگیزه لازم نزد آینده‌سازان و خانواده آنان جهت حضور در عرصه کشتی و یا هر رشته دیگر فراهم شود. در همین راستا یکی از مربیان مطرح رده سنی نوجوانان ضمن اظهار نگرانی از شرایط موجود به نکات قابل‌توجهی اشاره می‌کرد که رعایت آن از سوی مسئولان ضروری به‌نظر می‌رسد.

وی با توجه به تغییر بافت اجتماع و گرایش خانواده‌ها از چند فرزندی به تک فرزندی خاطرنشان می‌کرد: بدیهی است که همان تک‌فرزند در صورت پسر بودن به دلیل تبلیغات و کشش بالای فوتبال یا حتی رشته‌های رزمی به آن سو گرایش پیدا می‌کند. وی در کمال ناامیدی هشدار می‌داد در کلاس تابستانی کشتی او و همکارانش حتی در استان مازندران هیچ ثبت‌نام تازه‌ای نداشته‌اند. گفته‌‌های این مربی با تمهیدات سریعی که دست‌اندرکاران جهانی کشتی در ارتباط با احیای کشتی نوجوانان اندیشیده‌اند همخوانی دارد که باید به‌هوش باشیم تا یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های ورزشی جهان در گذر زمان و مصاف با رشته‌های تازه‌وارد از نفس نیفتد.

چه باید کرد؟

از سطح بالای کیفی و کمی مسابقات روز جهانی کودک نوشتیم و همچنین درباره مشکلاتی که در عرصه جهانی دامن کشتی را گرفته و البته تمهیداتی که فیلا در این رابطه به‌کار گرفته. موضوع تغییرات در بافت جمعیتی و گسترش دامنه ورزش‌های وارداتی به حریم رشته‌های سنتی و مدال‌آور در داخل، همه و همه بیانگر این حقیقت است که باید نگرش پیشین گذشته به رشته‌هایی چون کشتی تغییر پیدا کند؛ ورزشی که  در کشورمان به‌جهت مدال‌آوری و کسب افتخار در رده نخست جای گرفته. در این میان تزریق بودجه و امکانات می‌تواند حرف نخست را در زمینه پیشبرد اهداف و برنامه‌های کشتی ایفا کند. محمدرضا یزدانی خرم رئیس فدراسیون کشتی بارها در ملاقات‌های حضوری با مسئولان درجه یک ورزش و نیز از طریق رسانه‌های جمعی به این موضوع پرداخته و تأکید داشته که رسیدگی به امور رشته پرمشغله‌ای چون کشتی خصوصا در رده‌های سنی پایه نیازمند اتخاذ شیوه‌های کاربردی و تأثیر‌گذار است.

در غیر این صورت و با توجه به تلاش‌های شبانه‌روزی رقبا و اهتمام آنان در صرف بودجه امکان حصول به موفقیت روزبه‌روز دشوارتر خواهد بود. در تایید این گفتار باید اضافه کنیم که در حال حاضر نوجوانان به‌دلیل کمبود جا در محل خانه کشتی به اطراف شهر کرج و منطقه کردان اسباب‌کشی کرده‌اند تا ادامه اردوهای آمادگی خود به منظور دستیابی به آمادگی مطلوب و پیروزی در میدان آسیایی تایلند را در آن مکان پیگیری کنند. وضعیت جوانان نیز در آستانه مسابقات جهانی به همین‌ترتیب است یعنی آنان نیز در کنار نوجوانان اردو زده‌اند.

این کم‌وکاستی‌ها ضرورت داشتن مکان دیگری غیر از خانه کشتی را به ما یادآور می‌شود؛ مکانی که بتوان با توجه به برنامه‌های جدید فدراسیون جهانی و ارج‌نهادن به تیم‌های پایه در آنجا برنامه‌ریزی اصولی و دقیقی را پیگیری کرد. ذکر این نکته تکرار مکررات است که گفته شود در شرایط کنونی و با توجه به لطمه جبران‌ناپذیری که رشته مدال‌آور وزنه‌برداری از طریق دوپینگ خورده این کشتی است که باید جور همه رشته‌ها را در المپیک آسیایی چین بکشد. حال اگر قرار باشد درخواست‌های مسئولان کشتی درباره اختصاص بودجه و امکانات، مورد کم‌لطفی قرار گیرد در آن صورت چگونه می‌توان امیدوار بود که در میادین معتبر و مهمی چون بازی‌های آسیایی به موفقیت‌ و پیروزی برسیم؟

نتایج متفاوت برای کشتی آزاد و فرنگی در باکو

رهاورد تیم 11نفره پشتوانه‌های کشتی آزاد ایران در مسابقات جایزه بزرگ باکو بدون نفرات اصلی تیم ملی، 2مدال برنز بود که توسط سعید احمدی در وزن 60 کیلوگرم و محسن‌جهانبخشیان در وزن 66کیلوگرم به دست آمد.

 سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در واکنش به عملکردضعیف  کشتی‌گیران می‌گوید: «بیشتر کشتی‌گیرانی که در رقابت‌های جایزه بزرگ باکو به میدان رفتند نخستین تجربه حضور خود در یک میدان تدارکاتی را تجربه می‌کردند و مهم‌ترین هدف ما از حضور در این رقابت‌های سخت و فشرده این بود که به بسیاری از جوانانی که برای نخستین بار در یک تورنمنت بین‌المللی شرکت کرده بودند، میدان بدهیم.

وی دلیل شرکت‌ندادن نفرات اصلی تیم ملی در میدانی که بهترین‌های دنیا حضور داشتند را رو نکردن دست خود در آستانه مسابقات جهانی مسکو دانست؛ «بیشتر تیم‌ها مانند آمریکا، آذربایجان و چند کشور دیگر در برخی اوزان با نفرات شاخص خود در این رقابت‌ها شرکت کرده بودند. این در حالی است که کشتی‌گیران شاخص ما در اردو هستند و ما بهتر دیدیم با توجه به حضور آنها در تورنمنت گرجستان و در آستانه رقابت‌های جهانی دست خود را برای خارجی‌ها رو نکنیم».

تیم کشتی فرنگی ایران برخلاف کشتی آزاد با ترکیب اصلی در باکو حاضر شد و در مجموع با کسب 2 طلا، یک نقره و یک برنز و نایب قهرمانی پس از کشور میزبان به بخش عمده‌ای از اهداف خود که همان شناخت نفرات اصلی بود رسید. کادر فنی تیم کشتی فرنگی ایران و محمد بنا - همانگونه که قبل از اعزام به مسابقات به همشهری گفته بود- در این پیکارها در برخی از اوزان از جمله 84‌کیلو‌گرم چهره‌های برگزیده‌ را شناسایی کرد.

در رقابت‌های باکو طالب نعمت‌پور و محمدقربانی بهترین بودند، ضمن آنکه بابک قربانی هم در 120‌کیلوگرم با وجود شکست در فینال، خیال کادر فنی را آسوده ساخت. داوود عابدین‌زاده هم پس از فترتی کوتاه با تصاحب مدال بر‌نز وزن 84‌کیلوگرم نشان داد که با صعود به یک وزن بالاتر نیز یکپا مدعی پوشیدن دوبنده تیم ملی در وزنی است که بیشترین مدعی را دارد. او در باکو تنها به طالب‌پور باخت. امید نوروزی، افشین بیابانگرد،  مهدی محمدی و داوود اخباری ازجمله ناکامان تیم اعزامی بودند.

کد خبر 111996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز