دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

علی شاکری: دومین دوره رقابت‌های والیبال جام کنفدراسیون والیبال آسیا موسوم به AVC کاپ، طی روزهای 10تا16 مردادماه به میزبانی شهر ارومیه و در سالن 6هزارنفری غدیر این شهر انجام می‌شود.

برای این دوره از بازی‌ها از سوی کنفدراسیون والیبال آسیا 8 تیم برتر آخرین دوره مسابقات جام ملت‌ها در سال2009 مانیل فیلیپین انتخاب شده‌اند که جز اندونزی که جای خود را در آخرین روزها (به دلیل انصراف) به هند داده است، تیم‌های اول تا هفتم دوره پیش (به ترتیب ژاپن، ایران، کره‌جنوبی، چین، استرالیا، قزاقستان و چین‌تایپه) در ارومیه حاضر خواهند بود.

در اولین دوره این مسابقات که در سال 2008 در شهر «راتچاسیمای» تایلند برگزار شد تیم ملی والیبال ایران با غلبه بر کره‌جنوبی در فینال، فاتح نخستین دوره این رقابت‌ها شده است. تیم والیبال ایران این‌بار با حمایت پرشور تماشاگران ارومیه‌ای به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی 2سال پیش خود در مقابل چین و کره‌جنوبی ( 2نماینده آسیا در لیگ جهانی) و تیم‌هایی چون ژاپن، استرالیا و قزاقستان خواهد بود؛ کاری دشوار که انجام آن دور از دسترس نیست، خصوصا که امتیاز میزبانی هم مزیت بزرگی برای تیم ایران محسوب می‌شود.

پــایــه‌های رقـابـت‌های نـوپـای جام‌کنفدراسیون آسیا از سال 2006 ریخته شد و در جریان برگزاری مسابقات باشگاه‌های آسیا در منامه بحرین که با قهرمانی پیکان به پایان رسید، عنوان شد که کنفدراسیون آسیا برای ایجاد فرصت جدید برای تیم‌های آسیایی و در فاصله بین مسابقات جام ملت‌ها درصدد برگزاری رقابت‌های جدید تحت عنوان AVC کاپ است. از آن تاریخ 2سال‌گذشت تا اینکه سرانجام نخستین دوره این بازی‌ها به میزبانی شهر راتچاسیما در تایلند برگزار شد و با قهرمانی تیم ملی ایران به پایان رسید.

در حقیقت جام کنفدراسیون آسیا پایان برون رفت از بحرانی بود که تیم ملی در پی 2سال ناکامی با سرمربی صاحب نام صربستانی‌اش (زوران گائیچ) تجربه کرد. قهرمانی تیم ملی والیبال با حسین‌معدنی، در این بازی‌ها سرآغاز دوباره برای تیمی بود که پس از فترتی کوتاه دوباره به همان تیم مدعی سال‌های 2002 تا2005 مبدل شد و حتی پا را فراتر هم گذاشت و توانست به افتخارات تازه دیگری در عرصه‌های بین‌المللی دست پیدا کند.

کسب نایب قهرمانی جام ملت‌های آسیا برای نخستین‌بار درسال2009، چهارمین راهیابی به مرحله نهایی مسابقات قهرمانی جهان به لطف موفقیت در مرحله مقدماتی در ناگانوی ژاپن، بدل‌شدن به قدرت اول قاره و صعود به مسابقات جایزه بزرگ و بازی‌ با تیم‌های بزرگ جهان؛ برزیل، کوبا و لهستان درست بعد از قهرمانی در جام‌ کنفدراسیون آسیا اتفاق افتاد.

آشنایی با حریفان اصلی ایران

در ارومیه چین و کره حریفان اصلی ایران در راه قهرمانی به شمار می‌روند. این دو تیم پس از چند هفته استراحت و در بازگشت از مسابقات لیگ جهانی از انگیزه و آمادگی مطلوبی برخوردارند. در لیگ جهانی بیست‌و یکم، کره‌ای‌ها یکی از بدترین دوره‌های حضورشان را سپری کردند و در نهایت بدون کسب امتیاز در همگروهی با تیم‌های برزیل، بلغارستان  و هلند در انتهای جدول قرار گرفتند.

برعکس کره‌ای‌ها،‌ چینی‌ها که با آینده‌نگری، دور را 2سالی است پس از المپیک2008 پکن به جوان‌های بلندقامت داده‌اند، ‌در لیگ جهانی نتایج بهتری نسبت به کره‌ای‌ها گرفتند. آنها یک‌بار فرانسه را در خانه‌اش شکست دادند و در مصاف با صربستان و ایتالیا در بازی‌های نزدیک باختند.

تیم کنونی چین بدون تردید در کنار ایران و ژاپن یک مدعی تمام عیار برای تصاحب مدال طلای گوانجو به شمار می‌رود و در آینده نزدیک به اعتقاد بسیاری از مربیان جهان به یکی از تیم‌های بزرگ دنیا مبدل خواهد شد. این نکته را حتی حسین‌معدنی، سرمربی جوان ایران نیز تایید می‌کند و می‌گوید:«چین با نفرات جوان با میانگین قدی ایده‌آل سال پیش هم استحقاق شکست دادن هم ایران و هم ژاپن را در جام ملت‌ها داشت و ژاپن با خوش‌اقبالی از شکست برابر این تیم در نیمه نهایی گریخت.»

استرالیا تیم لژیونرها

استرالیا با جمع‌آوری تمامی بازیکنان شاغلش در اروپا به ایران می‌آید. استرالیایی‌ها تنها «دانیل‌ هاوارد» را که در تیم ترویزوی ایتالیا بازی می‌کند را با خود به همراه ندارند. آنها اکثر بازیکنان خود را که در لیگ‌های یونان، هلند، ایتالیا، لهستان، فنلاند، سوئیس و دانمارک‌ بازی می‌کنند به ارومیه می‌آورند. روبرتس ناتان، بنجامین‌هاردی،‌ ایگوریووین، کارول و آلدرمن از مشهورترین بازیکنان استرالیایی شاغل در اروپا محسوب می‌شوند.

گروه‌بندی بازی‌ها

گروه الف) ایران، چین تایپه، هند، چین
گروه ب) کره‌جنوبی، قزاقستان، استرالیا، ژاپنسرمربی تیم ملی والیبال: هراسی از حریفان آسیایی نداریم

کره به دنبال تکرار افتخارات پیشین

کره‌جنوبی براساس لیست ارائه شده به کمیته برگزاری مسابقات جام کنفدراسیون آسیا با همان ترکیب لیگ جهانی و برای تکرار افتخارات پیشین به ایران می‌آید.  بزرگ‌ترین مشکل کره با وجود قابلیت بالای بازیکنانش تفاوت ستاره‌های امروزی‌اش با ستاره‌های دیروزی است که به لحاظ تکنیک در سطح پایین‌تری قراردارند.  کره به رغم ناکامی در لیگ جهانی، این مسابقات را همانند چین، ایران و استرالیا کاملا جدی گرفته است و با بهترین‌هایش به ارومیه می‌آید. سرآمد همه بازیکنان کره‌ای «هیون یی‌او» قراردارد که هم‌دوره فرهاد ‌ظریف است و یکی از بهترین لیبروهای چندسال اخیر جهان. مین‌مون‌سونگ، جین‌کانگ‌دونگ، هان‌کیم یو  و  وونگ چول تای بازیکنان سرشناس کره‌جنوبی را تشکیل می‌دهند.

چین با ستاره‌های نوجوان مسابقات جهانی مکزیک

در حالی که در میان 15بازیکن دعوت شده به تیم ملی ایران هیچ اثری از بازیکنان نوجوان ایران که در سال2007 در مکزیک قهرمان جهان شدند، نیست جالب است بدانید سهم عمده‌ای از بازیکنان فعلی تیم ملی بزرگسالان چین را بازیکنان نوجوان این کشور برگزارکننده بازی پایانی با تیم ایران در آن سال تشکیل می‌دهند.  «زوجیان» پاسور و کاپیتان اسبق چینی‌ها در مسابقات جام ملت‌های آسیا 1999 تهران که هم اکنون سرمربی تیم ملی بزرگسالان است، اعتقاد خاصی به شاگردان جوان امروزش دارد و معتقد است که آنها  هرکدام به زودی تبدیل به ستاره‌های بزرگی در آسمان والیبال جهان خواهند شد. چین در کنار حفظ ستارگانی چون شن‌کوئینگ و شوای به پنیگ چن، رون‌مینگ و رن‌کی می‌نازد.

ایران به دنبال قهرمانی با تیم 2سال پیش

در آستانه دومین دوره مسابقات جام کنفدراسیون والیبال آسیا، تیم ملی ایران موقعیتی کاملا متفاوت با 2سال پیش پیدا کرده است و اعضای آن در طول 2سال گذشته به تجربیات بالاتری در سطوح  بین‌المللی دست پیدا کرده‌اند. بزرگ‌ترین امتیاز تیم ایران به نسبت سایر مدعیان مثل کره‌ و چین در حال حاضر حفظ استخوان‌بندی همان تیم 2سال پیش است و کادر فنی تیم ایران ترجیح می‌دهند که راه ورود چهره‌های جدید را به تدریج و به آرامی در تیم ملی هموار کنند. سال قبل تیم ایران بهترین بخت خود طی چندین‌دهه را برای قهرمانی در جام ملت‌ها در مصاف با ژاپن روی چند اشتباه کوچک در فینال از دست داد اما در بازی‌های آسیایی گوانجو به نظر می‌رسد این دو تیم با حفظ بافت قبلی در زمره مدعیان اصلی باشند.

هراسی از حریفان آسیایی نداریم

تیم ملی والیبال ایران پس از وقفه‌ای چهارساله دوباره قهرمان جام ریاست جمهوری قزاقستان شد اما به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از حریفان- از تیم ملی تونس گرفته تا تیم لوکوموتیو مسکو و حتی تیم ملی قزاقستان- نتوانسته‌اند حریفان قابل بحثی برای تیم ملی در آستانه مسابقات جام‌ کنفدراسیون آسیا باشند. این موضوع را حسین معدنی، سرمربی تیم ملی هم در گفت‌وگو با همشهری به نوعی تایید کرد و دلیل آن را تجربه بالای بین‌المللی ملی‌پوشان والیبال ایران نسبت به بازیکنان تیم‌های مقابل خواند. سرمربی تیم ملی در میان همه حریفان ایران به قدرت فنی بالای تیم لوکوموتیو مسکو اشاره داشت و اینکه در این بازی نیز آنچه موجبات برتری تیم ایران را فراهم آورد تجربه بین‌المللی بیشتر و خودباوری ملی‌پوشان ایران در لحظات حساس بود. معدنی به سایر سؤالات ما چنین پاسخ داد.

  • به نظر می‌رسد جز لوکوموتیو، سایر رقبا در سطح خوبی نبود‌ه‌اند؟

البته سطح تورنمنت قزاقستان در آن حد که ما دوست داشتیم تیم ملی در آن تحت فشار قرار گیرد نبود اما بازیکنان فراتر از انتظار ما ظاهر شدند. البته تونس با همان تیمی آمد که قرار است در قهرمانی جهان ایتالیا حاضر شود و قزاق‌ها هم 2 تغییر داشتند.

  • کدامیک از بازیکنان ایران بالاتر از تصور کادر فنی بودند؟

فرهاد نظری‌افشار فوق‌العاده بود، سعید معروف هم گوشه‌‌هایی از آمادگی خوب خود را به رخ کشید.

  • خط‌خوردن مجتبی شبان و حسام بخششی 2 بازیکن برتر لیگ- بعد از این بازی‌ها نشانه عدم رضایت کادر فنی از آنان بود؟

شبان و بخششی هنوز با سایر ملی‌پوشان فاصله دارند.

  • نگاهی به اسامی 15‌بازیکن دعوت‌شده به تیم ملی نشان از هراس کادر فنی در دفاع از عنوان دوره قبلی دارد یا آن را باید اهمیت مسابقات جام کنفدراسیون قلمداد کرد؟

هراسی نداریم، ولی به طور طبیعی مسابقات جام کنفدراسیون والیبال آسیا برای فدراسیون و کادر فنی بسیار استراتژیک است و نمی‌توان آن را کم‌اهمیت شمرد. ما تمام تلاشمان را برای قهرمانی به کار می‌گیریم.

  • برخلاف شما، سرپرست تیم ملی خبر از ترکیب جدید برای تیم ملی در مسابقات کنفدراسیون آسیا داده است.

شاید منظور آقای خوش‌خبر نسبت به مسابقات جام ریاست جمهوری قزاقستان بوده است. من در این ارتباط بی‌اطلاعم.

  • فکر می‌کنید کدام‌یک از 7‌تیم حاضر در ارومیه حریفان اصلی تیم ملی در راه قهرمانی خواهند بود؟

ژاپن، چین و کره‌جنوبی. علاوه بر چین که تیم بلندقامت و آتیه‌داری است، استرالیا هم می‌تواند یکی دیگر از حریفان اصلی ایران باشد.

  • قرار بود در جلسه‌ای بین پیمان اکبری، سرمربی تیم امید و شما تکلیف بازیکنان اصلی این تیم که قرار است به مسابقات آسیای مرکزی اعزام شود مشخص شود.

این اتفاق افتاد و تفاهم کاملی میان کادر فنی دو تیم وجود دارد. در تیم ملی امید همان سیستم تیم ملی بزرگسالان برقرار است و حضور و چرخش بازیکنان در این دو تیم می‌تواند به پیشرفت والیبال کمک کند.

  • برپایی اردوی آخر تیم ملی در ارومیه برای آشنایی هرچه بیشتر بازیکنان با فضای سالن و آب‌وهوای ارومیه صورت می‌گیرد؟

هم این موضوع را شامل می‌شود و هم اینکه با توجه به کمبود فضای تمرین در تهران و در سالن آزادی چنین تصمیمی گرفتیم.

کد خبر 111892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز