چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: اکنون آموزش و پرورش به 2 بخش دولتی و غیر‌دولتی تقسیم شده و این موضوع به نخستین دغدغه والدین در انتخاب مدرسه برای فرزندان‌شان تبدیل شده‌است.

در مدارس غیر‌دولتی «پول» حرف اول را می‌زند و مدارس دولتی مسائل خاص خود را دارد و البته وزارت آموزش و پرورش هم تمایل بیشتری به گسترش غیر‌‌دولتی‌ها دارد. امسال ثبت‌نام در مدارس حکایت دیگری دارد؛ شهریه مدارس غیر‌دولتی تا 15 درصد افزایش یافته و ثبت‌نام مدارس دولتی هم اینترنتی شده‌اند تا همه مشکلات را اینترنت به‌عهده بگیرد. هر چند برای مسائل آموزش و پرورش نمی‌توان پایانی متصور بود اما نوع آن فرق می‌کند و بسته به نوع نگاه مسئولان تعریف می‌شود.

رقابت نابرابر

درحال حاضر،  اغلب مدارس غیر‌دولتی با امکاناتی مانند کادر آموزشی مجرب، زمین ورزشی مناسب، برگزاری آزمون‌های ادواری و اردو‌های تفریحی، آموزش زبان دوم و کامپیوتر، مدارس دولتی را که به دلایل مختلف ضعیف و ناتوان شده‌اند از نظر آموزشی و تربیتی به چالش گرفته‌اند. نتیجه اینکه مدارس دولتی با توجه به رویکرد آموزش و پرورش در تقویت مدارس غیر‌دولتی هر روز ضعیف‌تر می‌شوند.

البته مدارس دولتی نیز به چند دسته مانند هیات امنایی، نمونه دولتی و استعدادهای درخشان تقسیم شده‌اند که مدارس دولتی عادی در این میان هرگز مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

مدارس دولتی عادی همان مدارسی هستند که پول (کمک‌های داوطلبانه) کمتری از والدین دریافت می‌کنند. در این مدارس است که همه قوانین و بخشنامه‌ها مانند محدوده جغرافیایی رعایت می‌شود و از امسال هم ثبت‌نام در  اینگونه مدارس اینترنتی شده‌است.

از طرفی با توجه به محدود بودن تعداد این مدارس، ظرفیت آنها هم ناچیز است و اگر جا نداشت باید دانش‌آموز به مدارس غیر‌دولتی درجه 2 یا 3 مراجعه کند و شهریه مربوطه را اجبارا بپردازد.

پول، تعیین‌کننده شیفت

پدری که برای ثبت‌نام فرزندش به یکی از مدارس تهران مراجعه کرده اظهار داشت: خوشبختانه در محدوده جغرافیای مدرسه ساکن هستم اما مدیر مدرسه اعلام کرده که اگر می‌خواهی فرزندت در شیفت صبح باشد باید 100 تا 200 هزار تومان به‌صورت داوطلبانه به مدرسه کمک کنی، در غیر این صورت باید فرزندت در شیفت عصر تحصیل کند.

و اما غیر‌دولتی‌ها

«هیچ مدرسه غیر‌دولتی حق دریافت شهریه افزون بر آنچه آموزش و پرورش اعلام کرده را ندارد و اساس دریافت شهریه مدارس غیردولتی نرخ مصوب آموزش و پرورش است.»، این جمله‌ای است که بارها و بارها مسئولان آموزش و پرورش آن را گفته‌اند اما مدارس غیر‌دولتی کار خود را می‌کنند و ملاک شهریه، توافق مدیر مدرسه با والدین دانش‌آموزان است و حتی نصب نرخ شهریه‌ها در تابلوی اعلانات مدارس هم چاره‌ساز نیست.

براساس اعلام سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، حداقل شهریه مدارس غیردولتی در دوره ابتدایی 650 هزار تومان و حداکثر آن 2 میلیون و320 هزار تومان و در دوره راهنمایی نیز حداقل شهریه مدارس غیردولتی 950هزار تومان و حداکثر 2 میلیون و 660هزار تومان است.

شهریه دبیرستان‌های غیردولتی از یک میلیون و 200 هزار تومان تا 3 میلیون و 400 هزار تومان متغیر است و حداقل شهریه مراکز پیش دانشگاهی غیر‌دولتی نیز 2 میلیون و500 هزار تومان و حداکثر آن 4 میلیون و 400 هزار تومان است.

البته جلالی، مدیر مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که شهریه مدارس غیردولتی شهر تهران 8 تا 13درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و شهریه ثابت مدارس براساس ساعات هفتگی مدارس و شهریه فوق‌برنامه‌ها برای ساعات غیررسمی مدرسه دریافت خواهد شد.

برای مثال، هزینه فوق‌برنامه دوره ابتدایی تا 700 هزار تومان پیش‌بینی شده که افزون بر شهریه مقرر است. هزینه فوق‌برنامه‌ها مبنای خاصی ندارد و در برخی از مدارس غیر‌دولتی و حتی دولتی مستمسکی برای دریافت پول از والدین است.

کودکان؛ وجه المصالحه

اغلب والدین تنها به این دلیل که ممکن است فرزندان‌شان در طول سال تحصیلی با مشکلات ناخواسته روبه‌رو شوند از اعتراض و پیگیری تخلف در ثبت‌نام در مدارس دولتی و غیر‌دولتی صرف‌نظر می‌کنند و اگر هم موضوع را پیگیری کنند در نهایت به این نتیجه می‌رسند که باید فرزندشان را در مدرسه دیگری ثبت‌نام کنند،زیرا مدرسه هزینه دارد و بخشی از این هزینه‌ها را باید مردم متقبل شوند.

همچنین فراموش نکنیم که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که مدیران مدارس تا مهر‌ماه از والدین کمک‌های داوطلبانه نگیرند، پس از آن... .

کد خبر 111612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز