گروه سیاسی: گزارش‌های اولیه از شمارش آرا حاکی از پیروزی گسترده اصولگرایان در انتخابات شوراهای شهر است.اصولگرایان توانسته‌اند اکثریتی مناسب را در شورای شهر کلانشهرها از آن خود کنند.

در تهران، مشهد، اصفهان، قم و کرج فهرست‌های اصولگرایان آرای افزون‌تری از رقبا به  دست آورده‌اند.مشارکت چشمگیر روز جمعه مردم سراسر کشور در انتخابات شوراها و خبرگان بیش از همه چیز توجه صاحب‌نظران و کارشناسان مسائل سیاسی را به خود جلب کرد. هرچند مشارکت مردم در حد طبیعی ارزیابی شد و کمبودی نیز در این حوزه به‌نظر نرسید، لکن به عقیده کارشناسان برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات نهادهای مدنی نظیر شوراها باید کار اساسی انجام شود.انتخاب شورای شهر تهران که بحث‌برانگیزترین بخش انتخابات شوراهای کشور بود، پس از برگزاری انتخابات مورد گمانه‌زنی گروه‌ها، جریانات، کارشناسان و تحلیلگران سیاسی قرار گرفت.
اکثر گمانه‌زنی‌ها بر این نکته تأکید دارند که شورای سوم شهر تهران این‌بار فهرست‌محور نبوده و ترکیبی از سه جریان اصلی رقیب یعنی ائتلاف بزرگ اصولگرایان،  رایحه خوش خدمت و ائتلاف اصلاح‌طلبان خواهد بود.
هرچند رأی آوردن ترکیبی اعضای شورای شهر تهران تقریباً قطعی به‌نظر می‌رسد، لکن پیش‌بینی‌ها از تشکیل ائتلاف‌های جدید در درون شورای آتی شهر تهران حکایت دارد. عده‌ای این شکل‌گیری ائتلاف‌های نو را مفید و برخی دیگر آن ‌را زمینه‌ساز افزایش تنش‌های غیرضرور و ناشایست با ماهیت شورا می‌دانند. کارشناسان سیاسی در گفت ‌وگو با همشهری، دیدگاه خود را درباره ترکیب آتی شورای شهر تهران ابراز کردند.
برگزاری انتخابات تجمیعی 24 آذر که با حضور گسترده مردم به یکی دیگر از جلوه‌های نمادین مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد، بدون شک مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش امانتداران رای مردم و همچنین منتخبین آنان قرار داد تا تلاش هرچه بیشتر خود را درجهت صیانت از اعتماد مردم به کار گیرند. خبرنگار همشهری در گفت‌وگو با برخی فعالین سیاسی تلاش کرده تا نظرات آنان را پیرامون چگونگی حضور مردم در انتخابات و تاثیر آن بر آینده تحولات سیاسی – اجتماعی در ایران، مباحث به‌وجود آمده پیرامون چگونگی شمارش آراء، اهمیت پاسداری از آراء مردم و نتایج احتمالی انتخابات شوراها جویا شود.

لزوم صیانت از آراء مردم

چرا امروز؟
ابراهیم امینی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بر ضرورت حفظ آرای مردم تاکید کرد و بحث‌های مطرح بر سر شمارش دستی و کامپیوتری را مورد شک و تردید قرار داد و گفت: لازمه شمارش رایانه‌ای آراء، چاپ کارت‌های مخصوص برای خواندن اطلاعات توسط کامپیوتر بود درحالی که همه برگه‌های رای انتخابات شوراها برای شمارش دستی بوده است.امینی گفت: اینکه گفته شود صندوق‌ها برای شمارش به جای دیگری منتقل شود و یا سایر تصمیماتی که الان می‌گیرند، تمهیداتی از چند ماه پیش می‌خواسته حال چگونه است که یک روز قبل از انتخابات آنها را مطرح می‌کنند؟
پشتوانه رأی
علیرضا زاکانی نماینده تهران در مجلس هفتم حضور مردم در انتخابات شورای شهر را بسیار معنادار و پشتوانه جدی برای نظام دانست و گفت: این حضور افتخار بزرگ برای خدمتگزاران نظام و استواری و استحکام برای منتخبینی است که نامشان از صندوق‌‌ها بیرون می‌آید تا با این پشتوانه کارشان را آغاز کنند.
زاکانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص ضرورت حفظ آرای مردم گفت: مردم به بهترین نحو وظیفه خود را انجام دادند و امروز وظیفه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی است که دست به دست هم دهند و از آرای مردم پاسداری کنند.وی افزود: با توجه به توافقات هیات‌های اجرایی و نظارتی، قرار است تمام دقت‌ها صورت گیرد تا سلامت انتخابات تضمین شود.
زاکانی در مورد نحوه کار شورایی که مرکب از افکار متعدد و بعضا متضاد است گفت: فارغ از اینکه دیروز عده‌ای رقیب بودند، امروز که کنار یکدیگر در شورا می‌نشینند باید دوستی و رفاقت را جایگزین رقابت کنند چراکه کار شوراها سیاسی نیست و خدمت به مردم و ایجاد تسهیلات شهری برای آنهاست. لذا دسته‌بندی‌های زمان انتخابات در شورا معنا و مفهومی ندارد و در موضع خدمت باید وحدت و یکپارچگی داشته باشند.
حضور پرشور
محمد سعدایی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما پیش‌بینی کرد که شورای شهر تهران تلفیقی از کاندیداهای مختلف فهرست اصلی باشد.وی افزود: با توجه به نوع تبلیغات، برنامه‌ها و افراد به‌نظر می‌رسد در مجموع کشور بخصوص در شهرهای بزرگ منهای بوشهر که شورای آن کاملا در اختیار اصلاح‌طلبان قرار گرفته است، ترکیب شوراها تلفیقی می‌شود.وی درخصوص صیانت از آرای مردم گفت: مسئولین وزارت کشور که قول حضور نمایندگان کاندیداها برسر صندوقهای رای را داده بودند به نظر می‌رسید این نظارت در حد مطلوب نبود.وی گفت: باتوجه به حضور پرشور مردم در پایان ساعات رای‌گیری به نظر می‌رسد جابه‌جایی در آرای مردم و دست‌بردن در آنها با مشکل مواجه شود.

کد خبر 11137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز