یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

ترجمه - سید محسن ساری: جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در کنار باراک اوباما می‌نشیند تا به او در موردسیاست خارجی اندرز دهد.

درنظر بایدن، منافع ملت‌ها آخرین موردی است که می‌توان با چشم غیرمسلح آن را دید.او پیش‌تر که رئیس کمیته امور خارجی کنگره بود بر بیل کلینتون در دوران ریاست‌جمهوریش فشار وارد آورد که برای اثبات قدرتمندی ایالات متحده آمریکا و علیه اروپا، کشور صربستان را در هم کوبد.

او اکنون اندرزهای خونین خودرا برای راضی کردن اوباما جهت جاری ساختن حمام خون در خاورمیانه همچنان پی می‌گیرد. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مورد بایدن که به «مرد لغزش زبان» معروف شده چنین می‌گوید: زیاد سخن گفتن و بیهوده سخن گفتن برای او بسیار دردسرساز شده است.

بایدن، خاورمیانه را جنگلی پر از حیوانات وحشی می‌داند و در این جنگل از دید او فقط اسرائیل قابل اعتماد است و او دنیا را فقط با ترازوی اسرائیل می‌سنجد.

بایدن در سال2006 تلاش کرد که ایده تقسیم عراق را براساس ایده تقسیم بالکان پیاده کند ولی عراق با تلاش مردانه خود توانست ایده بایدن را کاملاً ناکارآمد سازد.

زمانی که روابط میان تل‌آویو و واشنگتن به‌طور صوری تیره شد، اوباما، برای آرام ساختن هم پیمان همیشگی، معاونش را به تل‌آویو فرستاد ولی این معاون به‌رغم اهانت مستقیمی که به او شد کمترین سخنی به زبان نیاورد. (همزمان با رسیدن بایدن به تل‌آویو، نتانیاهو اعلام کرد که حتی برای یک لحظه ساخت شهرک‌ها را متوقف نخواهد کرد.

بایدن برای وارد آوردن ضربات مهلک به عرب‌ها و ملت‌های منطقه هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهد. بایدن با اعلام اینکه هر کشتی‌ای که به سوی غزه روانه است باید برای حفظ امنیت اسرائیل مورد بازرسی قرار گیرد، ایمان خود نسبت به اسرائیل را ثابت کرد. به‌نظر بایدن امنیت اسرائیل فراتر از همه قوانین بین‌الملل است.

اکنون بایدن در تلاش است که افکار قدیمی و در عین حال جدید خود را در زمینه تجزیه کشورها باردیگر در معرض آزمایش قرار دهد. او اکنون مشغول رایزنی با بازیگران منطقه‌ای در مورد جنوب سودان است و تعهد دولت آمریکا مبنی برجدا‌سازی‌ جنوب و به رسمیت شناختن آن را مورد تأکید قرار می‌دهد. برای بایدن 5/1 میلیون انسان در غزه بسیار کمتر از ارزش خون گلعادشالیت است. بایدن می‌داند که دوستان شالیت در غزه چه حمام خونی به راه انداختند ولی با این همه، اسرائیل برای او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.آیا بایدن که در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا هرگز یک چهره محبوب نبوده، می‌تواند چهره واقعی سیاست آمریکا را نمایندگی کند؟

روزنامه« الرای» چاپ اردن


کد خبر 111362

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز