گروه شهری: تا پایان امسال با هدف ایجاد بانک اطلاعات شهر، شهرداری تهران به سیستم یکپارچه شهرسازی مجهز خواهد شد.

فرزان شیروان بیگی مدیرکل تدوین ضوابط و نظارت و صدور پروانه شهرسازی به همشهری گفت: شهروندان می‌توانند تا پایان سال با ارسال پیش درخواست های شهرسازی خود از طریق اینترنت ابتدا نسبت به عملی یا غیرعملی بودن درخواست خود آگاه شوند و در صورت جواب مثبت نسبت به نوع مدارک و محل مراجعه خود آگاهی یابند.

وی افزود: حتی شهروندان می توانند از طریق وب مراحل رسیدگی به درخواست پرونده خود در شهرسازی را بدون نیاز به مراجعه حضوری پیگیری نمایند.

در نخستین اقدام تا 10 روز دیگر در منطقه 21 شهر تهران به عنوان نمونه (پایلوت) طرح تشکیل پرونده یکسان ، بایگانی یکسان ، بازدیدهای یکسان و آرشیو الکترونیک واحد به مرحله اجرا در خواهد آمد.

شیروان بیگی در توضیح این مطلب گفت: تاکنون در شهرسازی پرونده های مختلفی از یک پلاک ثبتی در ادارات مختلف تشکیل می شد که با اجرای این طرح نه تنها در امر تشکیل پرونده که بایگانی الکترونیک و بازدید از یک پلاک ثبتی به صورت متمرکز اقدام خواهد شد و تمام اطلاعات مربوط به نامه نگاری ها ، رای ها ، استعلام و پاسخ استعلام ، تغییر کاربری و پایان کار و پروانه ساخت در برنامه ای  تحت عنوان پویانگار در سیستم آرشیو الکترونیک  به روز نگهداری خواهد شد.

وی افزود: ظرف مدت 2 ماه از مدت اجرای این سیستم در منطقه 21 و رفع اشکالات احتمالی، این سیستم به تدریج به کل مناطق 22 گانه شهر تهران تسری خواهد یافت.

وی عملیاتی شدن این طرح را پس از یک سال کار فشرده و سنگین مدیون دوره جدید مدیریت شهری دانست. این در حالی است که پیش از این کارهای مربوط به طراحی و مطالعات، ورود اطلاعات ، پالایش اطلاعات و آماده سازی نرم‌افزاری 4 سال به درازا انجامیده بود.

بنا براین گزارش با اجرای این سیستم اطلاعات گسسته و پرونده های مختلف در سطح شهر متمرکز خواهد شد و کار تصمیم سازی به عنوان یک اصل برای مدیریت شهری تسهیل شده  میلیاردها ریال صرفه جویی به دنبال خواهد داشت علاوه براین اجرای سیستم یک پارچه سازی شهرسازی برای شهروندان نیز کاهش رفت و آمدهای شهری ،کاهش اتلاف وقت ، صرفه جویی اقتصادی و کاهش نارضایتی ، کاهش نامه نگاری ها بین ادارات مختلف و کاستن از آسیب های مرتبط با نظام بوروکراسی را به دنبال خواهد داشت.

در این شرایط به گفته شیروان بیگی چنانچه درگذشته تقاضای تشکیل پرونده ای در بخش نوسازی دست کم حدود 6 ماه به طول می انجامید با اجرای این طرح این مدت به یک هشتم کاهش خواهد یافت و شهروندان به جای مراجعه به 4 اداره مختلف تنها نیازمند مراجعه به یک مرکز برای رسیدگی به امور مرتبط شهرسازی خواهند بود.

وی همچنین خبر داد: شهرداری تهران در نظر دارد از طریق توزیع بروشور ، نصب تابلوهای اطلاع رسانی و اینترنت فرمول محاسبه عوارض نوسازی، بیمه کارگران ، عوارض مازاد تراکم، صدور پروانه و زیر بنا ، تغییر کاربری،  عوارض پارکینگ و کسب و پیشه را بر اساس ضوابط و مقررات به مردم ارائه دهد.

شهرداری تهران با این اقدام در نظر دارد ضمن شفاف سازی امور از احتمال بروز خطای انسانی در نحوه محاسبه عوارض جلوگیری و فراهم شدن  زمینه احقاق حقوق شهروندان را موجب شود.

کد خبر 11135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز