دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

ظاهرا همه چیز برای صعود هلند به فینال آماده است

تیمی که همه بازی‌هایش در مرحله مقدماتی جام جهانی، 3 بازی مرحله گروهی و 2‌بازی مرحله حذفی مقابل اسلواکی و برزیل را برده، امشب هم شانس پیروزی در نخستین بازی نیمه نهایی جام نوزدهم مقابل اروگوئه است.

در جامی که اکثر مدعیان بر خلاف سنت فوتبالی‌شان حرکت کردند، هلند هم بدون توجه به خواسته هوادارانش با فوتبالی نتیجه‌گرایانه وارد تورنمنت شد و حالا در آستانه رسیدن به فینال جام جهانی پس از 32 سال است.

بازی یک چهارم نهایی مقابل برزیل، تضاد بین هلند سنتی و هلند فان مارویک را بیش از همیشه آشکار کرد. تیمی که همیشه با وجود نمایش جذابش در مراحل حذفی شکست می‌خورد، این بار با وجود برتری برزیل در نیمه اول مقاومت کرد و با فرصت طلبی مهاجمانش در نیمه دوم به پیروزی رسید.

هلند بعد از حذف قوی‌ترین تیم آمریکای جنوبی، حالا می‌خواهد تنها بازمانده این قاره را کنار بزند؛ هرچند در این بازی 2 بازیکن اصلی‌اش را ندارد. گرگوری فان درویل، مدافع راست و نایجل دی‌یونگ، هافبک دفاعی این تیم امشب محرومند و خالد بول اهروز و دمی دی زیو به جای آنها بازی می‌کنند ولی مصدومیت یوری ماتایسن و رابین فان پرسی برطرف شده و می‌توانند بازی کنند.

هلند در این جام بازی به بازی بهتر شد؛ به‌ویژه از زمانی که روبن به ترکیب اصلی بازگشت. ستاره هلند در بازی مقابل برزیل هم برای مدافعان مقابلش غیرقابل مهار بود و هر دو گل این تیم از حرکات او شروع شد.

هلندی‌ها اما خوب می‌دانند که با وجود آمار خوب و سیر صعودی شان، نباید اروگوئه را که میهمان ناخوانده نیمه نهایی است، دست کم بگیرند. فان مارویک هم به بازیکنانش هشدار داد که از حالا به فکر فینال نباشند. مربی هلند اضافه کرد:« بازی خطرناکی داریم. آنها بازیکنان جنگنده‌ای دارند و باید تمرکزمان را حفظ کنیم.»

درک کویت هم می‌گوید که آنها هنوز کار زیادی در پیش دارند: «همه ما خیلی خوشحالیم و می‌دانیم که به فینال خیلی نزدیک هستیم. این چیزی است که همیشه خوابش را می‌دیدیم. می‌دانیم که باید خیلی مراقب باشیم و همه شانس صعود ما را بیشتر می‌دانند. باید متحد باشیم چون بازی نیمه نهایی سخت‌ترین بازی ماست.»

هرچند اروگوئه تیم هماهنگی دارد و نمایش شایسته‌ای داشته ولی رسیدن به این مرحله را مدیون قرعه آسانش هم هست. نمایش فاجعه بار فرانسه و دوم‌شدن انگلیس در گروه B،  به اروگوئه کمک کرد با پیروزی بر کره‌جنوبی و عبور از غنا، یکی از 4 تیم پایانی جام شود.

البته پیروزی مقابل غنا در ضربات پنالتی در شرایط عجیبی به دست آمد. نماینده آفریقا در وقت اضافه تیم برتر بود و در دقیقه 120 سوارز، مهاجم اروگوئه مجبور شد برای نجات تیمش توپ را از خط دروازه با دست بیرون بکشد.

نتیجه این فداکاری غیبت او در مقابل هلندی است که به‌دلیل 3 سال بازی در آژاکس اکثر بازیکنانش را می‌شناسد. خورخه فوسیله، مدافع راست اروگوئه دومین محروم این تیم است. لودیرو هم که مقابل غنا به زمین آمد، به‌دلیل شکستگی استخوان پایش تا پایان جام نمی‌تواند بازی کند ولی دیه‌گو لوگانو، کاپیتان تیم که زانویش مقابل غنا آسیب دید، امیدوار است به این بازی حساس برسد.

دیه گو گودین، دیگر مدافع میانی هم می‌تواند به ترکیب تیم برگردد. با وجود غایبان مهم اروگوئه و شانس بیشتر هلند برای پیروزی، تابارز هنوز از کسب سومین عنوان قهرمانی جهان برای کشورش ناامید نیست.

مربی اروگوئه می‌گوید: «نمی‌دانم اگر موفقیت سال 1950 را تکرار کنیم، چه اتفاقی می‌افتد. قهرمانان آن سال هنوز هم در کشور ما اسطوره‌اند.»در غیاب سوارز، احتمالا  آبرئو در کنار فورلان 3 گله در خط حمله بازی می‌کند؛ مهاجمی که پنالتی آخر تیمش مقابل غنا را با ضربه چیپ وارد دروازه کرد. بی‌دلیل نیست که در تیم همه به او لقب «دیوانه» داده‌اند.

کد خبر 111059

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز