فاطمه خوش‌دوخت: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف را در بهمن ماه سال76 تصویب کرد، در مرداد سال84 نیز راهبردهای گسترش آن را به تصویب رساند و حالا نوبت اجرای این طرح‌ها و سیاست‌ها رسیده است.

مسئله حجاب  و عفاف با اهمیتی که دارد بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌ها را درگیر خود کرده است. در مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی 26 وزارتخانه و سازمان و نهاد بایستی این سیاست‌ها را اجرا کنند ولی عملا گسترش حجاب  و عفاف مساوی با برخورد‌های انتظامی شده و کمتر مسئولی به فکر فرهنگ‌سازی برای آن است. 

مسئولان و مقامات مختلفی دم از کم‌کاری دستگاه‌های متولی امر حجاب زده‌اند. سردار طلایی، عضو شورای شهر تهران که سابقه‌ای طولانی در نیروی انتظامی دارد چندی پیش به مهر گفته بود نیروی انتظامی سپر بلای نهادهای کم کار است. این نهاد قربانی بی‌توجهی و
 کم کاری کسانی می‌شود که مسئولیت اصلی را بر عهده دارند. برای توسعه عفاف و حجاب برخورد سلبی و انتظامی یکی از اقدامات مورد نیاز است اما با وجود اینکه ضروری است جای آن در نقطه آخر این پازل قرار دارد.

در بین دستگاه‌های مختلف که موظف به اجرای سیاست‌ها هستند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما به واسطه وظیفه فرهنگ‌سازی، که اصلی‌ترین هدف تشکیل آنهاست، بیشترین مسئولیت‌ها را دارند. از نتیجه کارشان و اینکه طی این سه دهه بعد از انقلاب چه کرده‌اند که الان به اینجا رسیده‌ایم، بگذریم؛ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وظایف زیر را بر عهده این سازمان‌ها گذاشته تا بالاخره بازنگری‌ای در برنامه‌های خود کرده و نتایج بهتری بگیرند.

وزارت فرهنگ و ارشاد

هماهنگی، نظارت و کنترل بر رسانه‌های ارتباط جمعی همانند روزنامه‌ها، مجلات و محصولات سمعی و بصری، نمایش‌ها و... بر عهده وزارت ارشاد است. این وزارتخانه موظف شده است تا بر این حوزه‌ها در زمینه حجاب کنترل بیشتری داشته باشد و از آثار تولید شده با موضوع حجاب حمایت مادی و معنوی کند.

این وزارتخانه همچنین بر حوزه‌هایی چون کتاب، فیلم، نشریات، تئاتر و... نظارت دارد و می‌تواند از انتشار و تبلیغ کالاهای فرهنگی‌ای که با فرهنگ عفاف و حجاب مغایرت داشته باشد جلوگیری کند.

ترویج الگوهای مناسب برای حجاب و ممانعت از ترویج فرهنگ مدگرایی منفی در محصولات و کالاهای فرهنگی، هماهنگی و همکاری با رسانه‌های جمعی برای ایجاد حساسیت لازم در خانواده‌ها، استفاده از ظرفیت سازمان‌های فرهنگی غیردولتی و خصوصی، نظارت فرهنگی بر اینترنت و ایجاد سیاست‌های حمایتی و هدایتی، تبیین و تحلیل ریشه‌های دینی و اعتقادی فرهنگ عفاف، نظارت بر تشکل‌های هنری- مردمی، نمایشگاه‌های هنری و محافل هنری عمومی مانند کنسرت‌ها و نمایشگاه‌ها از جمله اقداماتی است که برای وزارت ارشاد تعیین شده است.

علاوه بر این راهکارها، به وزارت ارشاد اعلام شده است که با پذیرفتن خانم‌های مطلع از مسائل عفاف و حجاب در هیأت‌های نظارت بر بازبینی فیلم و کتاب، تهیه فیلم‌های سینمایی در مورد تاریخچه‌ کشف حجاب در ایران، استفاده مناسب از لباس‌های اسلامی – ملی، ارزیابی مستمر وضعیت حضور زنان در فیلم‌های سینمایی و مطبوعات، حمایت از انتشار نشریات تخصصی پوشاک و ارتباط مستمر و تبلیغ در جهت گسترش فرهنگ و سنن ایرانی - اسلامی در بین ایرانیان مقیم خارج از کشور زمینه را برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب باز کند.

سازمان صداوسیما

شاید بتوان گفت که صدا و سیما یکی از نهاد‌هایی است که بیشترین نقش را در ایجاد الگوهای ایرانی- اسلامی از حجاب و عفاف دارد. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای این سازمان نیز راهبرد‌هایی را به تصویب رسانده است.

از جمله این دستورالعمل‌ها که صدا و سیما بایستی در تولیدات خود به آن اهتمام ویژه داشته باشد می‌توان به تبیین نقش حجاب در افزایش سلامت جامعه‌، فرهنگ‌سازی در زمینه اصلاح پوشش نامناسب و ارائه راه‌حل‌های مؤثر و فوری از طریق تولید برنامه‌های کارشناسی، گفتمان، تولید فیلم، تیزرهای تلویزیونی و... اشاره کرد. 

اگر تولیدات صداوسیما کیفیت مناسبی داشته باشد، می‌تواند توجه مخاطبان بیشتری را در سراسر کشور جلب کند. آن وقت می‌تواند برای ترویج الگوهای مناسب حجاب از طریق تولید فیلم و سریال و سایر برنامه‌های تلویزیونی و انجام مناظره علمی، فرهنگی و هنری درخصوص فلسفه حجاب و عفاف به‌منظور استحکام بنیه اعتقادی و فرهنگی جوانان موفق عمل کند.

از دیگر وظایف صدا و سیما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تبیین و‌ آموزش احکام شرعی حجاب، به تصویر کشیدن ابعاد شخصیت‌هایی چون حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و زنان نمونه از صدر اسلام تا دوران معاصر در مناسبت‌های مذهبی و ملی و تأثیر آنها در فرهنگ‌سازی‌ و گسترش ارزش‌های اسلامی به‌صورت جذاب، به تصویر کشیدن چهره بانوان محجبه کشورهای خارجی، تهیه فیلم و ارائه تصویر روشن از تاریخچه و خاستگاه کشف حجاب در ایران، به تصویر کشیدن زنان تحصیل‌کرده، ممتاز، متعهد و باحجاب در فیلم‌ها و مجموعه‌های هنری، نشان دادن وضعیت حقوقی، فرهنگی و اجتماعی زنان در غرب و مقایسه آن با ایران، انجام تمهیدات لازم برای کاهش تأثیرات منفی سریال‌ها و فیلم‌های خارجی متضاد با فرهنگ اسلامی، معرفی نمونه‌های عینی از اساتید، مربیان، نفرات اول کنکور، المپیادی‌ها و خانواده‌های ایثارگران و...، انعکاس موفقیت‌های جوانان مخصوصا دختران، بازنگری در شرایط انتخاب فیلم‌ها و سریال‌های خارجی براساس ملاک‌های حجاب و عفاف، تهیه برنامه‌های متناسب با فرهنگ حجاب و عفاف برای کودکان و استفاده از قهرمان‌های عروسکی مطرح در کارتون‌ها و برنامه‌های کودک نظیرعلی کوچولو، کلاه قرمزی و...  در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تهیه برنامه‌های مختلف درخصوص تاریخچه و جایگاه پوشش و حجاب در غرب، تبیین علل و عوامل آن و چگونگی رواج فرهنگ برهنگی در سده‌های اخیر در آن جوامع، نظارت مستمر بر تبلیغات تجاری به‌منظور جلوگیری از ایجاد روحیه مصرف گرایی و تجمل پرستی به‌عنوان عوامل ترویج بی‌مبالاتی اخلاقی و سوق آن به سوی تبلیغات و آگهی‌های فرهنگی و اخلاقی، تدوین سیاست‌های روشن و مشخص در مورد سبک لباس و آرایش هنرمندان، مجریان زن و مرد و... در برنامه‌ها، فیلم‌های سینمایی، تأثیر و...، اطلاع رسانی مناسب و دقیق به خانواده‌ها در مورد علل آسیب‌های اجتماعی و انحرافات درخصوص زنان بی‌سرپرست، کودکان خیابانی، طلاق، اعتیاد، فرار دختران و نشان دادن عدم‌رعایت عفاف و حجاب در بروز این آسیب‌ها، انعکاس عواقب منفی استفاده از فیلم‌ها، نوارهای مبتذل و حضور در گروه‌های منحرف بر زندگی فردی - اجتماعی از طریق برنامه‌های مناسب به‌صورت طبیعی، اتخاذ سیاست‌های انضباطی درخصوص بازیگران زن صدا و سیما و جلوگیری از تجلیل و تبلیغ چهره‌هایی که در مناظر اجتماعی و عمومی با ظاهر و پوشش بد حضور پیدا می‌کنند، ترغیب و تشویق تولید‌کنندگان آثار فرهنگی‌ای که راهکارهای بدیع و جذاب در راستای تعمیق و توسعه فرهنگ عفاف ارائه کنند و تجلیل از هنرمندان و فرهنگسازان متعهدی که در اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب صاحب اثر و نظر هستند.

کد خبر 110940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز