چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۴
۰ نفر

آیدا ابوترابی: اگر یک وقت موشی به اندازه یک خرگوش یا ماهی‌ای که به جای پا باله دارد، دیدیم خیلی جا نخوریم.

 اگر یک حشره خوش رنگ به چشم‌مان خورد به آن نزدیک نشویم.اینها حاصل کشفیات جدید از زندگی موجودات این کره خاکی است. جاندارانی که هرروزه کشف و به فهرست شگفت‌انگیز دانسته‌های ما از زندگی روی کره زمین اضافه می‌شوند.

گیاهان گوشت‌خوار به خودی خود عجیب و جالب توجه هستند؛ حالا چه رسد به این گیاه غول‌پیکر که در کوه‌های فیلیپین زندگی می‌کند و دانشمندان با کشف آن توانستند نامش را به عنوان بزرگ‌ترین گیاه گوشت‌خوار دنیا ثبت کنند. اندازه کاسه این گیاه آن‌قدر بزرگ است که به راحتی یک موش بزرگ در آن جا می‌شود و می‌تواند مدت‌ها همان جا بماند تا به طور کامل هضم شود.

کشف این جانور آبزی در نوع خودش خیلی جالب توجه است. آخر آن‌قدر ریز است که برای دیدن آن در لابه‌لای انواع گیاهان و جانوران زیر آب باید خیلی دقت کرد. این اسب ماهی کوتوله به اندازه یک نخود است؛ یعنی چیزی حدود 1-2 سانتی‌متر. در آب‌های جزایر اندونزی زندگی می‌کند و به نام کاشف آن «ساتومی» شناخته می‌شود.

این یک موش معمولی نیست؛ نوعی موش پوزه‌دار است که کمی هم شبیه فیل است! به همین دلیل به آن موش پوزه‌دار فیلی می‌گویند. اندازه‌ای برابر یک خرگوش دارد و با دماغ درازی که دارد، می‌تواند شکار خودش را به راحتی پیدا کند. جنگل‌های تانزانیا محل زندگی این جانور است.

چه حشره خوش‌رنگی! چه‌قدر هم کوچک! وای نه، نزدیکش نشوید؛ خطر مرگ دارد! این هزارپای صورتی‌رنگ اولین بار در جنگل‌های تایلند کشف شد؛ موجودی زیبا که به «اژدهای صورتی» معروف است! اگر فکر اذیت و آزار این حشره به سرتان بزند، حتماً از آن شکست خواهید خورد؛ چرا که سم کشنده سیانور تولید می‌کند.

این ماهی می‌پرد. به جای باله پا دارد و برعکس ماهی‌های دیگر چشمانش در دو طرف سرش نیست. همه اینها کافی است تا متوجه شویم با گونه جدیدی از ماهی‌ها که شبیه قورباغه‌ماهی هستند سر و کار داریم. محل زندگی این ماهی اندونزی است و اولین بار به وسیله غواص‌هایی که در حال گردش در آن نواحی بودند، کشف شد.

کد خبر 110847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز