گروه بین‌الملل: درحالی‌که دولت ترکیه پس از حمله خونین نظامیان رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی، در ظاهر تلاش کرده است مواضع سختی در مقابل این رژیم داشته باشد،

اما رفتار عملی مقام‌های این کشور از علاقه‌مندی آنها برای ادامه روابط نزدیک خود با این رژیم اشغالگر خبر می‌دهد. دولت ترکیه پس از انتشار خبرهایی درباره دیدار مخفیانه احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و بنیامین بن الیعازر، وزیر بازرگانی و صنایع رژیم صهیونیستی، سرانجام مجبور شد به‌طور رسمی به این مسئله اقرار کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با تأیید انجام این دیدار مستقیم اعلام کرد که این مذاکرات برای ارزیابی روابط دو طرف پس از حمله به ناوگان آزادی صورت گرفته است. وی تاکید کرد که داوود اوغلو  درخواست‌های ترکیه از رژیم صهیونیستی را برای عادی‌سازی روابط در دیدار با وزیر بازرگانی و صنایع رژیم صهیونیستی مطرح کرد.

این نخستین دیدار مقام‌های بلندپایه ترکیه و رژیم صهیونیستی پس از حمله به ناوگان آزادی به حساب می‌آید.گزارش‌ها نشان می‌دهد که این دیدار برای جلوگیری از خشم افکار عمومی ترکیه به‌صورت کاملا محرمانه در بروکسل، پایتخت بلژیک صورت گرفته است.

شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی نخستین بار خبر انجام این دیدار را منتشر کرد و هر چند مقام‌های دولت ترکیه پس‌از از جنجالی‌شدن این خبر مجبور به تأیید مذاکرات وزرای دوطرف شدند اما دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تنها اعلام کرد که وزیر بازرگانی و صنایع این رژیم با یک مقام دولتی ترکیه دیداری غیررسمی داشته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پیشنهاد این دیدار در جریان دیدار رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس گروه 20 از سوی واشنگتن مطرح شده و کاخ سفید مسئولیت کامل هماهنگی آن را بر عهده داشته است. گفته می‌شود این دیدار در حالی با موافقت بنیامین نتانیاهو و اطلاع ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی صورت گرفت که آویگدور لیبرمن وزیر خارجه این رژیم از این مسئله اطلاعی نداشت.

لیبرمن اعلام کرد که خبر این دیدار را تنها از رسانه‌ها شنیده است و این مسئله می‌تواند به روابط وی با بنیامین نتانیاهو صدمه‌ای جدی بزند. این در حالی است که دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان قرارنگرفتن وزارت امور خارجه را تنها ناشی از یک غفلت تکنیکی دانسته است.

مقام‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که در این دیدار تنها خواسته‌های این کشور از رژیم صهیونیستی مطرح شده و هیچ توافقی میان دوطرف صورت نگرفته است. این در حالی است که ترکیه پیش از این بارها شروط خود را برای عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح کرده است.

این دیدار در حالی صورت گرفت که هفته گذشته رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه هم در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس اعلام کرد که ترکیه همچنان یک دوست برای اسرائیل است. وی گفت: با وجود خروج سفیر ترکیه از اسرائیل، لغو چندین مانور مشترک نظامی و ممنوعیت استفاده از حریم هوایی ترکیه برای اسرائیل، ترکیه همچنان یک دوست برای اسرائیل باقی مانده است.

بسیاری از کارشناسان پیش از این اعلام کرده بودند که بر خلاف رفتار ظاهری مقام‌های ‌ترکیه، دولت این کشور در عمل هیچ تمایلی برای سرد شدن روابط خود با رژیم صهیونیستی ندارد.

ترکیه که تاکنون نزدیک‌ترین کشور مسلمان به رژیم صهیونیستی شناخته می‌شد قراردادهای کلان نظامی با این رژیم از جمله توافق خرید هواپیماهای پیشرفته بدون سرنشین دارد.

درحالی‌که مردم ترکیه - که 9 فعال حقوق بشر کشورشان در حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی کشته شده‌اند - به‌شدت از انجام این دیدار مخفیانه خشمگین شده‌اند، روز گذشته مقام‌های آمریکا از مذاکرات دو طرف استقبال کردند. فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: روابط میان ترکیه و اسرائیل نه تنها به نفع منطقه است بلکه از منافع ما در منطقه هم حمایت می‌کند.

هر چند کراولی به‌طور مستقیم از نقش آمریکا در انجام این دیدار سخنی نگفت اما اعلام کرد: ما به‌طور قطع از این نوع گفت‌وگوها حمایت می‌کنیم که می‌تواند به رفع لطمات به‌وجود آمده در روابط دو‌طرف کمک کند.

کد خبر 110775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز