گروه حوادث: با ارسال پرونده عاملان قتل لیلا فتحی به اجرای احکام دادسرای جنایی، متهمان این پرونده بعد از 11 سال در آستانه اعدام قرار گرفتند، این دختر نوجوان در اردیبهشت 74 در روستای سهنله از توابع سنقر پس از آزار و اذیت توسط چند جوان به قتل رسید.

هفدهم اردیبهشت 1374، لیلا دختر نوجوان 11 ساله که به تازگی از بندرعباس برای دیدن اقوامش به روستای سهنله از توابع سنقر رفته بود، پس از آنکه برای چیدن گیاهان کوهی به حوالی روستا رفت ناپدید شد، در حالیکه جستجوی پلیسی گسترده ای برای یافتن وی آغاز شده بود، جسد دختر نوجوان از طریق نامه ای بدون امضا در دره نادر توسط پلیس کشف شد.

در حالی‌که پزشکی قانونی وجود ضربات شدیدی را در نقاط مختلف بدن این دختر تأیید می‌کرد، کارآگاهان پلیس یکی از جوانان روستا به نام «هادی» را که معلم روستا گفته بود وی را در تعقیب دختر جوان دیده است، تحت بازجویی قرار دادند.

هادی اگر چه در ابتدا منکر ارتکاب این جنایت بود اما سرانجام سیزدهم خرداد 74 اعتراف کرد با همدستی دو نفر از دوستانش به نامهای «محمدصفر» و «حسن» لیلا را به منطقه خلوتی کشانده و پس از آزار و اذیت به قتل رسانده و جسدش را برای مخفی کردن جنایت از بالای کوه به پایین پرت کرده اند، هنگامیکه همدستان متهم جوان بازداشت شدند هر دوی آنها مدعی شدند هادی  به تنهایی لیلا را کشته و پس از قتل فقط آنها را بالای سرجنازه برده است.

در حالیکه بررسی ها ادامه داشت ، صبح پنجم تیر 74 زمانیکه پرونده برای ارسال به دادگاه آماده می‌شد، هادی در بازداشتگاه خود را حلق‌آویز کرد .

با مرگ متهم ردیف اول ، محاکمه محمدصفر و حسن به جرم مشارکت در جنایت در دادگاه عمومی آغاز و متهمان به قصاص محکوم شدند اما چون خانواده دختر نوجوان نتوانستند حتی بعد از فروختن تمام اثاثیه منزلشان  تفاضل دیه را بپردازند، از ریاست قوه قضاییه در این باره کمک خواستند.که آیت  الله یزدی رئیس وقت قوه قضاییه دستور پرداخت دیه از بیت المال را داد.

 اما در آستانه اجرای حکم، ریاست کل دادسرای تهران با استناد به گفته های هادی قبل از مرگش به پرونده ایراد گرفته و خواستار رسیدگی مجدد به آن شد، در جریان رسیدگی مجدد اگر چه قضات شعبه اول دادگاه عمومی پایتخت حکم قصاص متهم را صادر کردند، ولی حکم در شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور نقض شد و این بار قضات شعبه دوم دادگاه عمومی هر دو متهم را تبرئه کردند اما این حکم نیز از  سوی قضات دیوانعالی کشور نقض شده و پرونده بار دیگر به شعبه 1156 دادگاه عمومی تهران ارسال شد.

بهار امسال محاکمه دو متهم با اجرای مراسم قسامه در این شعبه برگزار شد که در جریان آن 50 نفر از بستگان مقتول با حضور در دادگاه قسم خوردند محمدصفر و حسن در این جنایت دست داشته‌اند که به این ترتیب قاضی‌ الهی‌زاده حکم دو متهم پرونده را صادر کرد.
براساس حکم قاضی الهی‌زاده، محمدصفر به اتهام تجاوز به عنف   لیلا به  اعدام محکوم شد و حسن نیز به حد محکوم شد، همچنین هر دو متهم به اتهام مشارکت در قتل به قصاص محکوم شدند .

هفته گذشته با گذشت 11 سال از آغاز پرونده در حالیکه این پرونده یکی از طولانی ترین پرونده های قضایی ایران محسوب می شود ، با تایید حکم در شعبه اول تشخیص دیوان عالی کشور ، این پرونده تلخ برای اجرا به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد.

 عصمت الله جابری، قاضی اجرای احکام دادسرای جنایی تهران روزگذشته گفت : باتایید حکم قصاص عاملین این جنایت ازسوی دیوان عالی کشور ،چهارشنبه گذشته پرونده به اجرای احکام فرستاده شده است که پس از بررسی برای استیذان رئیس قوه قضاییه به دفتر آیت الله هاشمی شاهرودی ارسال می‌شود.

کد خبر 11041

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز