کتاب «مدیریت بحران و رسانه‌ها» تالیف دکتر فریدون وردی‌نژاد و دکتر شهلا بهرامی با حضور دکتر فرهنگی (پدر علم مدیریت رسانه) و نویسندگان آن در فرهنگسرای رسانه رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، ابتدا دکتر فرهنگی، ضمن اذعان به این نکته که یکی از رویاهایش به واقعیت پیوسته، گفت: در سال‌های 75 و 76 رؤیای به تحقق پیوستن ایجاد رشته مدیریت رسانه را داشتم و امروز به خواست خدا و همت دوستان، رشته مدیریت رسانه کار خود را آغاز کرده است.

استاد حوزه ارتباطات در این مراسم با بیان اینکه رشته مدیریت رسانه و بحران، هویت خود را در کشور کسب کرده است، اظهار داشت: کتاب مدیریت بحران و رسانه‌ها مباحث نظری خوبی در حوزه مدیریت بحران گردآوری کرده است.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه کتاب مدیریت بحران و رسانه‌ها اگر چه از نظر حجمی کم است ولی از نظر محتوایی در سطح بالایی قرار دارد، افزود: این کتاب بحران‌های اجتماعی، طبیعی و مدیریتی را بررسی کرده و راه‌های شناسایی این نوع بحران‌ها را برای مخاطب بازگو می‌کند.

چهره ماندگار سال 84 ادامه داد: مدلی که من در مواجهه با بحران ارائه می‌دهم، این است که برای هر تحولی، موجبی را لحاظ می‌کنم. فرهنگی با بیان اینکه علم ارتباطات توانایی پیش‌بینی بحران‌های مختلف در جهان را دارد، گفت: بحران قابل پیش‌بینی و دارای قواعدی است که از طریق علم بحران شناسی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به عصر تکنولوژی و دگرگونی‌های جهان در سال‌های اخیر، اضافه کرد: اگر تحولات قرن بیستم را مورد مطالعه قرار دهیم، آبشخور این تحولات را در جایی دیگر خواهیم دید و آن ظهور پدیده ماشین بخار است که به مرور زمان تحولات شگرفی را با خود به‌همراه آورد؛

یعنی پدیده ماشین بخار تحول تکنولوژیک ایجاد کرد و این تحول تکنولوژیک منجر به تحول اجتماعی شد و تحول اجتماعی از دل خود تحول فکری و فرهنگی را ایجاد کرد و این سیر دوباره، سیر سیستمی خود را از نو آغاز می‌کند که در مرحله سوم که همانا تحول فکری و فرهنگی است، این نوع تحول به تحول تکنولوژیک جدیدتر می‌انجامد و بالطبع تحول اجتماعی و تحول فکری و فرهنگی را به‌همراه خواهد آورد.

وی با بیان اینکه تحول تکنولوژیک در علوم اجتماعی تاثیر بسزایی داشته است، اضافه کرد: عوامل اجتماعی به تحول تکنولوژیک پیوند خورده و این عوامل خود را به این تحول نزدیک می‌کند.

وی افزود: در سال 1980 اتفاق حائز اهمیت دیگری را در سیر تحولات تکنولوژیک می‌بینیم و آن ورود رایانه‌های خانگی (pc) به صحنه زندگی روزمره انسان‌هاست و تحولات دیگری که در نتیجه آن حادث شد و در کتاب مدیریت بحران و رسانه‌ها نیز بدان‌ها اشاره شده، ناشی از همان سال 1980 است که باعث تحولاتی شگرف در نهادهای اقتصاد، خانواده، مذهب و فرهنگ و آموزش و پرورش شد.

وی اضافه کرد: با تحولات تکنولوژیک شیوه زندگی مردم دستخوش تغییراتی شده و خانواده‌ها از نوع گسترده ثابت به خانواده‌های هسته‌ای در گردش تبدیل شده‌اند.فرهنگی با بیان اینکه بشر برای ورود به نظام صنعتی 3 هزار سال تلاش کرده است، افزود: این درحالی است که ورود به مرحله فرا صنعتی تنها 60 سال به طول انجامیده است.

دکتر فریدون وردی‌نژاد، مدیرعامل پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی و نویسنده کتاب مدیریت بحران و رسانه‌ها نیز در این مراسم با بیان اینکه بسیاری از کج‌سلیقگی‌هایی که در مدیریت وجود دارد به گردن بحران انداخته می‌شود، گفت: این رفتار باعث می‌شود شرایط بحرانی در تمام دوران‌ها و زمان‌ها وجود داشته باشد.

وی بیان داشت: شرایط بحرانی، خطاها را می‌پوشاند که یکی از ویژگی‌های مدیریت بحران در دنیای کنونی، سرپوش گذاشتن بر مسائل است. نویسنده کتاب مدیریت بحران و رسانه‌ها افزود: در حال حاضر اساس کار در مدیریت بحران پنهانکاری و دوری از رسانه است که باعث شایعه پراکنی و گسترش حیطه بحران‌ها شده است.  وی عنوان کرد: این کتاب انگیزه اولیه برای مدیریت بحران را ایجاد کرده و نقش اساسی رسانه‌ها را در مدیریت بحران بیان می‌کند.

وردی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر نقش اصلی رسانه‌ها در مدیریت بحران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، افزود: به این دلیل فعالیت رسانه‌ها مغایر با مدیریت بحران پیش می‌رود.
وی رسانه را مددکار در امر مدیریت بحران دانست و گفت: به‌دلیل استفاده نکردن از ویژگی رسانه‌ها در شرایط بحران، رسانه‌ها گسترش‌دهنده بحران به‌شمار می‌روند.

سفیر سابق ایران در چین اظهار داشت: درکل، مدیریت بحران معمولا مدیریتی عصبی است و در این میان رسانه‌ها به‌دلیل مسئولیت رسانه‌ای‌شان، منجر به توسعه بحران می‌شوند.
نویسنده کتاب مدیریت بحران و رسانه‌ها نگاه جدید به نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران، کمک به کاهش تضاد مدیریت بحران، الزامات مدیریت بحران و ارتباطات مدیریت بحران،  شناساندن کارکرد رسانه‌ها در بحران و تعریف نقش رسانه‌های دیداری و شنیداری در مدیریت بحران را از دستاوردهای نوین این کتاب عنوان کرد.

شایان ذکر است که کتاب مدیریت بحران و رسانه‌ها که به تازگی توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) انتشار یافته، مشتمل بر 5‌فصل است؛ در فصل اول، به چگونگی شکل‌گیری رفتار انسان با توجه به تعاملات محیطی پرداخته شده و ضمن بررسی عوامل مؤثر در رفتار، تأثیر حضور رسانه‌ها و تغییرات رفتاری مورد کنکاش قرار گرفته است.

در فصل دوم این کتاب، به هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی بحران پرداخته شده است.
فصل سوم کتاب، به مدیریت بحران اختصاص یافته و در آن مراحل مختلف مدیریت بحران از پیش‌بینی بحران تا عملیات اجرایی و ارزیابی و تعیین برنامه‌های جدید توضیح داده شده است.

فصل چهارم کتاب مدیریت بحران و رسانه‌ها، به ارتباطات بحران به‌عنوان بخش اصلی در مدیریت بحران اختصاص دارد و در فصل پنجم نیز مبنای تأثیر و کارکردهای رسانه در جوامع با تکیه به انواع نظام رسانه‌ای، نقش‌های رسانه‌ای، رویکردهای رسانه‌ای و شیوه‌های حضور در عرصه‌های گوناگون به‌عنوان بستری برای شناخت تأثیر عملکرد رسانه در شرایط بحران مورد بحث قرار گرفته است.

در پایان این مراسم از سوی فرهنگسرای رسانه به پاس قدردانی، لوح تقدیر به دکتر وردی‌نژاد و دکتر بهرامی نویسندگان کتاب مدیریت بحران و رسانه‌ها و دکتر فرهنگی،  استاد حوزه ارتباطات تقدیم شد.

کد خبر 110323

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز