چهارشنبه ۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سریلانکا از تشکیل هیاتی توسط دبیرکل سازمان ملل به منظور بررسی اتهامات مبنی بر نقض حقوق بشر در آخرین ماه‌های نبرد دولت با جدایی‌طلبان تامیل انتقاد کرد

خبرگزاری آلمان از کلمبو گزارش داد، وزارت امور خارجه سریلانکا اعلام کرد: "سریلانکا ایجاد هیات کارشناسان امور سریلانکا را مداخله‌ای غیرضروری در امور کشوری مستقل تلقی می‌کند."

سریلانکا برای بررسی اتهامات نقض حقوق بشر توسط طرفین درگیری پیش از آنکه ارتش سریلانکا رهبری ببرهای آزادیبخش تامیل را در مه 2009 بکشد و به جنگ داخلی 26 ساله‌ای پایان دهد، زیر فشار فزاینده بین‌المللی قرار داشته است.

گروه‌های حقوق بشری و دیگر ناظران دو طرف ببرهایی تامیل و دولت را به ارتکاب جنایت‌های جنگی در این مخاصمه متهم کرده‌اند.

مرزوکی داروسمان (Marzuki Darusman)، دادستان کل سابق اندونزی ریاست هیات سازمان ملل را بر عهده دارد.

بنا به اعلام نمایندگی سازمان ملل در کلمبو، یاسمین سوکا (Yasmin Sooka)، کارشناس حقوق بشر از آفریقای جنوبی و استیون راتنر (Steven Ratner)، وکیل آمریکایی نیز از دیگر اعضای این هیات هستند.

سریلانکا ماه گذشته کمیسیونی را برای تحقیق درباره رخدادهای هشت سال پایانی درگیری با ببرهای تامیل ایجاد کرد.

وزارت امور خارجه سریلانکا در بیانیه خود اعلام کرد: "سریلانکا کشوری مستقل با دستگاه قضایی مستقل و قوی و یک نظام کارآموزده و آزمون‌پس داده در امور قضایی است."

لین پاسکو (Lynn Pascoe)، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی هفته گذشته از سریلانکا دیدن کرد و در این سفر با ماهیندا راجاپاکسا(Rajapaksa Mahinda)، ملاقات داشت و از مناطقی که در آنها درگیری صورت گرفته بود، دیدن کرد.

وی به خبرنگاران گفت که این هیات به دبیرکل سازمان ملل درباره اینکه چگونه می‌توان نگاهی مسوولانه به رخدادهایی داشت که در مراحل نهایی عملیات نظامی به وقوع پیوست.

سازمان ملل تخمین می‌زند که 7500 غیرنظامی در ماه‌های پایانی جنگ داخلی سریلانکا کشته شدند که دولت سریلانکا این ادعا را تکذیب کرده است.

کد خبر 110302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز