دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

ندا نصیری: فصل کنکور آغاز شده است و بسیاری در تب و تاب آن هستند.

 از این رو در زیر به نکاتی کلیدی که در جلسه کنکور به شما کمک می‌کند تا در آرامش امتحان دهید اشاره می‌شود:

1- سؤالات را به همان ترتیبی که در دفترچه آمده، پاسخ دهید زیرا ترتیب سؤالات در آزمون، امری حساب شده و دقیق است. بسیاری از شرکت‌کنندگان برای اینکه وقت کم نیاورند، ترتیب پاسخگویی به سؤالات را عوض می‌کنند. این مسئله علاوه بر آنکه ممکن است باعث به‌هم‌ریختگی ذهنی شما شود، موجب افزایش درصد خطا نیز می‌شود. مثلا ممکن است با جا به جا زدن یک جواب، تعداد زیادی از سؤالات را اشتباه پاسخ دهید و همین امر سبب افزایش درصد‌های منفی شما شود.

2- گاهی اوقات یک یا 2 سؤال از یک درس، در صفحه دیگری قرار می‌گیرد. با دقت، به بررسی همه صفحات بپردازید تا خدای ناکرده سؤالی از چشمتان دور نماند.

3- داشتن سرعت عمل یکی از نکات ضروری برای موفقیت در کنکور است اما این سرعت عمل نباید باعث افزایش درصد خطای شما شود. برای دروس که نیاز به تمرکز بیشتر است، وقت کافی‌ بگذارید.

4- به افعال سؤال، خوب دقت کنید. در بسیاری از سؤالات، سریع خواندن، باعث اشتباه در درک افعال مثبت و منفی مانند «است»، «نیست»، «می‌شود»، «نمی‌شود» و... می‌شود که معنی کل سؤال را تغییر داده و سبب اشتباه جواب‌دادن، می‌شود.

5- پس از هر 10 سؤال، شماره تست‌‌ها را با پاسخنامه خود تطبیق دهید. پاسخنامه‌های کنکور به‌صورت 10 تایی دسته‌بندی شده است. بنا براین برای جلوگیری از اشتباه، در پایان هر 10 تست، شماره سؤال را با شماره‌هایی که در پاسخنامه علامت زده‌اید، مقایسه کنید تا درصورت بروز اشتباه، جبران آن راحت‌تر و درصد خطا کاهش یابد.

6- زیر کلمات کلیدی در سؤال خط بکشید. کلماتی از قبیل «معمولا»، «گاهی»، «به‌ندرت»، «شاید»، «همیشه»، «هرگز» و... می‌تواند تمام معنای سؤال را تغییر داده و شما را به اشتباه بیندازد. این نوع کلمات در امتحانات چند جوابی اهمیت خاصی دارند.

7- اگر مبحثی را خوب نخوانده‌اید، از سؤالات آن بخش بگذرید و وقت خود را هدر ندهید. مطمئن باشید داوطلبان زیادی همانند شما هستند که نتوانسته‌اند چند مبحث را بخوانند. بدون راه دادن نگرانی به‌خود، به سراغ سؤالات مباحث بعدی رفته و درصورت وقت اضافی در انتهای کار، به سراغ این سؤالات بر‌گردید.

8- از پاسخ دادن سؤالات در دفترچه سؤالات بپرهیزید. برخی از داوطلبان برای جلوگیری از اتلاف وقت، پاسخ‌ها را درون دفترچه سؤالات علامت می‌زنند تا یک‌جا وارد پاسخنامه کنند. این کار اصلا صحیح نیست و ممکن است به دلایلی از جمله کمبود وقت‌، فرصت وارد کردن تمام پاسخ‌ها را به پاسخنامه نداشته باشید.

9- در آزمون‌های چهار‌گزینه‌ای معمولاً 2 گزینه شباهت زیادی به هم دارد و ممکن است داوطلب با خواندن نخستین گزینه، آن را صحیح بداند و همان را انتخاب کند. در واقع از خواندن 3 گزینه دیگر صرف‌نظر کند. برخی فکر می‌کنند که با این کار در وقت خود صرفه جویی می‌کنند درصورتی که این مسئله می‌تواند به ضرر شما تمام شود.

10- اگر در پاسخگویی به چند تست پشت سر هم دچار مشکل شده و نتوانستید به هیچ کدام پاسخ دهید، چند لحظه دست از خواندن بکشید. چند نفس عمیق کشیده، کمی آب بنوشید و یک خوراکی کوچک از قبیل کشمش، مویز، آب نبات و... بخورید. با این کار استرس را در خود کاهش داده و با آمادگی بیشتری به پاسخگویی سؤالات بپردازید.

11- هیچ‌گاه روی سؤالی که نمی‌دانید، خیلی وقت نگذارید چون بیشتر باعث افزایش اضطراب و نگرانی در شما می‌شود و از جواب دادن به بقیه سؤالات نیز
 باز می‌مانید. اینگونه سؤالات را علامت‌گذاری کرده و به سراغ سؤال بعدی بروید.

12- وقت خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که حداقل 10دقیقه برای دوره سؤالات وقت داشته باشید. برای استفاده از حداکثر این وقت، در مقابل سؤالاتی که شک دارید علامت گذاشته و در این 10‌دقیقه به چک کردن این سؤالات و پاسخ آنها بپردازید.

کد خبر 110142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز