پنجشنبه ۳ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

علی کهن‌نسب: همیشه در مدتی که بازی‌های جام‌جهانی در جریان است، اتفاق‌های جالبی می‌افتد که خواندنی است

آشنایی با جام جهانی 2010 آشنایی با 32 تیم‌ جام ‌جهانی 2010

سریع ترین اخراج: «خوزه باتیستا» بازیکن تیم ملی فوتبال اروگوئه نیز پس از اخراج در ثانیه 56 دیدار با اسکاتلند در جام‌جهانی 1986 مکزیک، رکورد سریع‌ترین اخراج را به نام خود ثبت کرده است.

بعد از اخراج باتیستا به خاطر خطا روی «گوردون استراکان»، شانس اسکاتلند برای شکست حریف به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت تا شاگردان سر الکس فرگوسن بتوانند با غلبه بر اروگوئه، اولین صعود خود را به مرحله حذفی جام جهانی رقم بزنند، اما در جریان دیدار بسیار فیزیکی دو تیم، پنج بازیکن دیگر هم اخطار گرفتند و مسابقه با تساوی بدون گل پایان یافت.
اسکاتلند با این نتیجه حذف شد و اروگوئه در گروه پنجم بعد از تیم‌های دانمارک و آلمان در رده سوم قرار گرفت. این تیم در دور دوم نیز مقابل آرژانتین تن به شکست داد. اسکاتلند هنوز هم موفق به صعود به مرحله حذفی جام جهانی نشده و از مسابقات 1998 فرانسه تاکنون در این رقابت‌ها حضور پیدا نکرده است.

نوجوان ایتالیایی و صعود ترکیه: سایت بین‌المللی فوتبال (فیفا)  از مسابقه پلی آف ترکیه و اسپانیا در پلی آف رقابت‌های 1954 یاد کرده است. در این مسابقه  که در شهر رم ایتالیا برگزار شد تکلیف تیم صعود کننده را قرعه‌کشی مشخص کرد. تیم ملی فوتبال ترکیه اولین بار در جام جهانی 1954 سوئیس توانست مجوز ورود به دور نهایی را بگیرد. ترکیه برای حضور در آن رقابت‌ها ابتدا 4 -1 در مادرید مغلوب اسپانیا شد و در بازی دوم 1 بر صفر در استانبول بر این رقیب چیره گشت. بنابر قوانین آن زمان فوتبال که خبری از تفاضل گل نبود، به دلیل تساوی در هر دو بازی، بازی سوم در زمین بی طرف باید انجام می‌شد. بازی سوم دو تیم در رم، پایتخت ایتالیا نیز با نتیجه 2 بر 2 به تساوی رسید و بین دو تیم قرعه‌کشی انجام شد.
ترکیه در قرعه‌ای که توسط یک نوجوان 14 ساله ایتالیایی به نام «لوئیجی فرانکو گما»، پسر یکی از کارمندان ورزشگاه صورت گرفت، توانست مجوز حضور در جام جهانی آن سال را کسب کند.

50 بار کاپیتانی: «فرانس بکن باوئر» قیصر فوتبال آلمان 50 بار با بازوبند کاپیتانی در تیم آلمان غربی به میدان رفته است.  سایت فیفا از بکن باوئر، به عنوان بازیکنی با استعداد و خونسرد نام برده که 103 بازی ملی هم در کارنامه دارد. بکن باوئر اولین بازیکن فوتبال آلمان است که به رکورد 100 بازی برای تیم ملی کشورش دست یافته. اما قهرمانی او در مسابقات جام جهانی هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی است که جایگاه ویژه‌ای را برای وی در بین برترین‌های تاریخ این رشته رقم زده است. وی در دهه 1960 با بازی در بایرن مونیخ شهرت یافت و اولین بار در سال 1965 پیراهن تیم ملی آلمان را به تن کرد. بکن باوئر یک سال بعد همراه تیم ملی آلمان غربی در فینال جام جهانی مقابل انگلیس شکست خورد و در دوره بعد یعنی جام جهانی 1970 مکزیک هم با شکست برابر ایتالیا در نیمه نهایی حذف شد. اما روند این ناکامی‌ها در سال 1974 به پایان رسید و بکن باوئر توانست تیم کشورش را در خاک خود با برتری 2 بر 1 مقابل هلند به قهرمانی در جام‌جهانی برساند. عشق بکن باوئر به جام جهانی ادامه یافت و او در مسابقات 1986 به عنوان سرمربی، آلمان غربی را به نایب قهرمانی و در رقابت‌های 1990 با پیروزی 1 بر صفر برابر آرژانتین به قهرمانی رساند.

1گل زده، 7گل خورده : تیم ملی فوتبال سن مارینو در جریان مسابقات مقدماتی جام جهانی 2010 در مجموع 47 گل دریافت کرد. تیم ضعیف سن مارینو به عنوان تیم دویست و دوم جدول رده‌بندی جهانی، در تمامی10 بازی مقدماتی خود شکست خورد. این تیم در جریان این رقابت‌ها فقط یک‌بار گل زد و در مقابل لهستان با نتیجه 10 بر صفر شکست سنگینی را متحمل شد. تیم سن مارینو هم اکنون در کنار تیم‌های آنگولا، مونتسرات، ساموآ، جمهوری آفریقای مرکزی و گینه نو بدون هیچ امتیازی در قعر جدول رده‌بندی فیفا قرار دارند.
با وجود این، تیم فوتبال سن مارینو افتخار رکورد سریع‌ترین گل تاریخ مسابقات مقدماتی جام جهانی را در کارنامه دارد. «دیوید گوآلتیری» در نوامبر 1993 پس از گذشت 3/8 ثانیه از شروع بازی مقابل انگلیس، گل زد اما در نهایت این انگلیس بود که بازی را با نتیجه 7 بر 1 برد.

اولین وقت اضافه: اولین مسابقه جام جهانی که به وقت اضافه کشیده شد، بین اتریش و فرانسه بود. در این مسابقه  اتریش تحت مربیگری «هوگو میسل» سرانجام  3-2 پیروز شد، اما در نیمه نهایی  1-0 به ایتالیا باخت. این دیدار به عنوان اولین رقابت با وقت اضافه در تاریخ جام جهانی ثبت شد.

رکورد جالب چینی‌ها: در جریان مسابقات جام جهانی 2006 آلمان، بیشترین رکورد بیننده تلویزیونی برای یک مسابقه در یک کشور ثبت شد.
در چین 5/71 میلیون نفر برای تماشای دیدار ژاپن و کرواسی پای تلویزیون‌های خود نشستند.
در این دوره چین با وجود این‌که به دور دوم صعود نکرد اما در مجموع با 98/3 میلیارد نفر بیشترین بیننده تلویزیونی را داشت و بعد از آن کشورهای برزیل، ویتنام و آلمان قرار گرفتند.
بینندگان تلویزیونی مسابقات، در آسیا در مجموع 2/34 درصد را به خود اختصاص دادند، در حالی‌که مجموع بینندگان اروپایی بازی‌ها 33/5 درصد اعلام شد. فینال مسابقات بین دو تیم ایتالیا و فرانسه با 9/607 میلیون نفر بیشترین بیننده تلویزیونی را در 214 کشور جذب کرد.

پنالتی با  اعمال شاقه: دیدار برزیل برابر ایتالیا در ورزشگاه والدرومه شهر مارسی در روز 16 ژوئن 1938 با برتری 1-0 ایتالیا در جریان بود که یک پنالتی به این تیم داده شد. طبیعتا بهترین گزینه برای زدن این ضربه جوزپه مه آتزا بود که ناگهان با مشکل مهمی مواجه شد. کش لباس مه آتزا پاره شد و لباسش شروع به لغزیدن به پایین کرد، اما این مسئله مانع از زدن پنالتی نشد.
مه آتزا در حالی که با دست چپ لباسش را چسبیده بود، با دست راست محل توپ را تنظیم کرد و سپس شوتی زد که هیچ راهی جز تسلیم شدن برای دروازه بان برزیل باقی نماند. ایتالیا مسابقه را برد و به فینال رفت تا از قهرمانی خود دفاع کند.

پرسابقه‌ترین بازیکنان: لوتار ماتئوس و پائولو مالدینی با 25 و 23 بار بازی  در جام جهانی، پرسابقه‌ترین بازیکنان فوتبال در تاریخ جام جهانی‌اند.
لوتار ماتئوس از آلمان طی سال‌های 1982 تا 1998  میلادی در 25 مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشت . پائولو مالدینی از ایتالیا نیز طی سال های 1990 تا 2002 میلادی در 23 بازی از مسابقه های  جام جهانی حضور یافت  و اووه زیلر از آلمان طی سال های 1958 تا 1970 میلادی در 21 مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.
ولادیسلاو ازمودا و گرزه گورز لاتو از لهستان، دیه گو مارادونا و ماریو کمپس از آرژانتین، کافو و رونالدو از برزیل، ولفگانگ اورات، برتی فوگتس ، کارل هاینس رومنیگه، فرانس بکن باوئر و سپ مایر  از آلمان از دیگر بازیکنان باسابقه جام جهانی هستند.

سریع‌ترین گل یک ذخیره: «ابه ساند» مهاجم دانمارکی زننده سریع‌ترین گل جام جهانیِ یک بازیکن ذخیره است که 16 ثانیه بعد از ورود به زمین مقابل تیم نیجریه در جام جهانی 1998 فرانسه به ثمر رسید.
ساند در دقیقه 59 این دیدار وارد زمین شد و خیلی سریع تأثیر خود را بر روند بازی نشان داد و نتیجه را 3 بر 1 کرد.
دانمارک در پایان این بازی با نتیجه 4 بر 1 نیجریه را شکست داد و به مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد، اما در این مرحله 3 بر 2 مغلوب برزیل شد. ساند در سال 2006 پس از به ثمر رساندن 22 گل در 66 بازی ، از فوتبال ملی خداحافظی کرد.

رونالدو، برترین گلزن: «رونالدو»ی برزیلی چهار سال پیش در جام جهانی آلمان توانست رکورد 14 گل «گرد مولر» آلمانی را بشکند و با 15 گل در صدر جدول برترین گلزنان تاریخ این رقابت‌ها بایستد. ستاره سابق تیم ملی برزیل که در سه جام جهانی 1998، 2002 و 2006 بازی کرد، در ترکیب این تیم برای جام جهانی 1994 آمریکا هم قرار داشت، اما هرگز فرصت بازی پیدا نکرد. او گلزنی در جام جهانی را با پیروزی 3 بر صفر مقابل مراکش در جام جهانی 1998 شروع کرد و آخرین بار برابر غنا در جام جهانی 2006 گل زد.
رونالدو که در جام جهانی 2002 به همراه برزیل به قهرمانی رسید، در مجموع 62 گل در 97 بازی ملی به نام خود ثبت کرده است. او بعد از بازی در تیم‌های مطرحی چون آیندهوون، بارسلونا، اینترمیلان، رئال مادرید و آث میلان به دلیل حاشیه‌های بسیاری که به وجود آورد و آسیب دیدگی‌های مکرر، اکنون به کشورش بازگشته و برای کورینتیانس توپ می‌زند.

رکورد فونتن فرانسوی: «ژوست فونتن» بازیکن افسانه‌ای فوتبال فرانسه در جام جهانی 1958 توانست به رکورد 13 گل برسد. فرانسه در این رقابت‌ها به عنوان سومی دست یافت و برزیل قهرمان شد. از شاهکارهای وی در این رقابت‌ها می‌توان به هت تریک مقابل پاراگوئه، گل‌های دیدنی که به یوگسلاوی و ایرلند شمالی زد و چهار گلی که در جریان برتری 6 بر 3 فرانسه برابر آلمان به ثمر رساند، اشاره کرد. فونتن 76 ساله در مراکش متولد شد، اما با بازی در تیم‌های نیس و استادو رمس بود که به اوج رسید و به عنوان یک مهاجم صاحب نام مطرح شد.

او در اولین بازی خود برای تیم ملی فرانسه در سال 1953 هت تریک کرد و قبل از این‌که به دلیل آسیب دیدگی مجبور به خداحافظی زود هنگام از فوتبال شود، توانست 30 گل در 21 بازی ملی خود ثبت کند. فونتن سپس مربی شد و برای مدتی هدایت تیم‌های ملی فرانسه و همچنین مراکش را بر عهده گرفت. او مدتی را هم در سمت مربی تیم‌های پاریسن ژرمن و تولوس سپری کرد.

کد خبر 109983

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز