محمود احمدی‌نژاد، امضای قرارداد 6 فاز معادل 8فاز استاندارد پارس‌جنوبی را بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ صنعت نفت کشور و حتی جهان خواند.

وی گفت: اجرایی شدن این قرارداد با حضور پیمانکاران ایرانی، منابع ایرانی و تجهیزات ایرانی، تحقق آرزوی دیرین ملت ایران بود که محقق شد.

به گزارش شانا رئیس‌جمهوری صبح دیروز در مراسم امضای قرارداد فازهای 13، 14، 19، 22، 23 و 24 پارس‌جنوبی ابراز امیدواری کرد که مجموعه وزارت نفت به کمک پیمانکاران و شرکت‌های توانمند ایرانی، اجرایی شدن بزرگ‌ترین قرارداد دنیا را برای بهره‌برداری و تکمیل در مدت 35 ماه آینده، شتاب دهد.

در این مراسم، مسعود میرکاظمی با اعلام اینکه تولید کامل از منطقه پارس‌جنوبی می‌تواند در آمدی معادل درآمد نفت خام کشور ایجاد کند، گفت: با اجرایی شدن و بهره‌برداری از این طرح‌ها، مجموع تولید گاز کشور از حوزه پارس‌جنوبی به حدود 700 میلیون متر مکعب گاز شیرین افزایش پیدا می‌کند که بخشی از آن برای مصرف داخلی و تامین خوراک صنایع اختصاص می‌یابد.

در این مراسم علی وکیلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز یادآور شد: سرمایه‌گذاری در پارس‌جنوبی در دولت نهم با افزایش دوبرابری نسبت به دوره قبل به بیش از 14 میلیارد دلار رسید؛ درحالی‌که این میزان در طول دوره دولت دهم با افزایش سه‌برابری به 43 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

قرارداد توسعه 6 مرحله که معادل 8 مرحله استاندارد پارس‌جنوبی است دیروز در عسلویه در مراسمی با حضور محمود احمدی‌نژاد، وزیر نفت و نمایندگان ویژه رئیس‌جمهوری در امور نفت امضا شد.

بر اساس این قرارداد، عملیات اجرایی فازهای 13 و 14 در قالب 2 فاز انجام خواهد شد؛ قرارداد فاز 13 پارس‌جنوبی با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های پترو پایدار ایرانیان، مپنا و صدرا و قرارداد فاز 14 پارس‌جنوبی با کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت ملی حفاری و شرکت تاسیسات دریایی منعقد شده است.

طرح توسعه فازهای 13 و 14 میدان گازی پارس‌جنوبی با هدف تولید روزانه 3 میلیارد فوت مکعب در روز، گاز ترش از مخزن گازی پارس‌جنوبی، انتقال گاز ترش به محل پالایشگاه واقع در سایت 2منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، همچنین فرآورش و جداسازی روزانه 110هزار بشکه میعانات گازی اجرا می‌شود. این گاز به‌منظور شیرین‌سازی و تبدیل به ال‌ان‌جی به بخش «پارس‌ال‌ان‌جی» ارسال می‌شود.

همچنین قرارداد توسعه فاز 19 پارس‌جنوبی با شرکت‌های پتروپارس و تاسیسات دریایی و قرارداد فازهای 22، 23 و 24 پارس‌جنوبی نیز با شرکت‌های پتروسینا، آریا و صدرا امضا شد.
تولید 50 میلیون مترمکعب گاز تصفیه شده، 75هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد در روز، همچنین تولید سالانه 05/1میلیون تن گاز مایع (LPG) و یک میلیون تن اتان در برنامه تولید فاز 19‌پارس‌جنوبی در نظر گرفته شده است.

هدف از اجرای طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس‌جنوبی نیز تولید روزانه 5/42 میلیون مترمکعب گاز طبیعی، 57 هزار بشکه میعانات گازی و 300 تن گوگرد در روز، همچنین تولید 800 هزار تن گاز مایع (ال‌ان‌جی) و 750 هزار تن اتان در سال است.

برخی نگرانی‌ها

درحالی‌که پیشرفت فیزیکی 7 فاز پارس‌جنوبی در 5 سال از 40 درصد فراتر نرفته است دولت درصدد است نسبت به انعقاد قرارداد و ترک تشریفات مناقصه به‌منظور راه‌اندازی فازهای باقیمانده پارس‌جنوبی طی 35 ماه آینده اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا در راستای همین سیاست بود که دیروز قراردادهایی به حجم 21میلیارد دلار در عسلویه منعقد شد. این قراردادها عملیات توسعه 6 فاز پارس‌جنوبی معادل 8 فاز استاندارد را در بر می‌گیرد.

تعیین زمان 35ماه برای خاتمه عملیات قراردادهای جدید در حالی صورت گرفته است که پیش از این هیچگاه چنین رکورد زمانی در توسعه فازها به دست نیامده است. کمترین زمانی که برای توسعه فازهای پارس‌جنوبی سپری شده است مربوط به فاز 4 و 5 است که توسط شرکت ایتالیایی انی در 54 ماه توسعه یافت و به تولید رسید.

کد خبر 109778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز