سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

آرش نهاوندی: دانستن کمک‌های اولیه به‌منظور کمک به آسیب‌دیدگان ناشی از حوادثی نظیر زلزله، سقوط از کوه و تصادفات ضروری است.

زمان وقوع تصادف، بروز زلزله و سقوط از کوه و حوادثی نظیر نزاع شدید، تنها افرادی می‌توانند بلافاصله به امداد فرد مصدوم بپردازند که در نزدیکی وی قرار دارند. در بسیاری از موارد حادثه آن‌قدر سریع اتفاق می‌افتد و میزان صدمه و جراحت به حدی است که باید بلافاصله به فرد مصدوم کمک کرد یا لااقل تلاش کرد از خونریزی‌های ناشی از مصدومیت فرد آسیب‌دیده تاحدزیادی کاسته شود.

در بسیاری از موارد حتی ما در مقام افراد عادی نمی‌دانیم چطور باید یک بیماری را که دچار سکته شده یا ستون فقرات وی در یک تصادف شدید آسیب دیده به کنار خیابان منتقل کنیم تا آمبولانس سر برسد؛ بعضا نیز پیش می‌آید که با یک نفس مصنوعی ساده فرد مصدوم از مرگ رهایی می‌یابد.

شخص کمک‌دهنده نیازی به داشتن اطلاعات پزشکی یا پرستاری ندارد. همه افراد می‌توانند با آموختن اصول کمک‌های اولیه و انجام کمک صحیح و به‌موقع، چه بسا باعث جلوگیری از مرگ حتمی مصدومین یا شدت یافتن عوارض مختلف شوند.

عدم‌آگاهی ما در مواقعی که نیاز به کمک‌های اولیه است ممکن است به‌دلیل مرگ فرد مصدوم در محل حادثه پشیمانی به بار بیاورد؛ علاوه بر این حس نوع‌دوستی می‌تواند و باید مارا ترغیب به یاد‌گیری مبانی کمک‌های اولیه کند. اما کمک‌های اولیه چیست و چرا آموزش کمک‌های اولیه به افراد جامعه ضروری و حیاتی است؟

کمک‌های اولیه، مجموعه اقدامات و مراقبت‌هایی است که هنگام وقوع حادثه صورت می‌گیرد. هدف اصلی از این اقدامات جلوگیری از مرگ، پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت ضایعات، صدمات و عوارض بعدی یا کاهش درد و رنج مصدوم پیش از ارجاع به پزشک و پیش از انتقال به مراکز درمانی است؛ این اقدامات می‌توانند شامل اقدامات جسمی یا روحی باشند.

هدف امدادگر، نجات یا زنده‌‌نگاه‌داشتن شخص یا اشخاص آسیب‌دیده است. در راستای این هدف اصلی، امداد‌گر باید ابتدا از ایراد صدمات جدید جلوگیری کرده و جلوی شدت یافتن عارضه را بگیرد. در مرحله بعد، امدادگر موظف است تا ضمن تدارک امکانات درمانی برای بیمار یا رساندن بیمار به محلی که اینگونه امکانات در آن فراهم است مثل بیمارستان، اقداماتی را در حد توان برای بهبود حال بیمار انجام دهد.

سرعت عمل، خونسردی، توجه به بیمار و آشنا بودن به کمک‌های اولیه باید از ویژگی‌های اصلی یک امدادگر باشد.

جعبه کمک‌های اولیه از جمله ملزوماتی است که یک امدادگر باید همراه خود داشته باشد و افراد عادی نیز باید برای خانه خود آن را تهیه کنند. به‌طورکلی یک جعبه کمک‌های اولیه برحسب نوع نیاز، دارای لوازم و وسایل گوناگونی است.

کد خبر 109758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز