گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: با وجود هشدارهای متعدد تشکل‌های زیست‌محیطی مبنی بر تخریب بستر رودخانه حفاظت شده سردآبرود،


 یک شرکت خصوصی با حمایت برخی افراد ذی‌نفوذ بیش از 3 سال است که روزانه 1500 تن شن و ماسه از حوزه آبریز این رودخانه در منطقه تیرکاگلی کلاردشت برداشت می‌کند. این برداشت‌ها، ماهیان قزل آلای خال قرمز را با خطر جدی مواجه کرده است.

یکی از فعالان محیط زیست در کلاردشت در گفت‌وگو با همشهری ضمن بیان این مطلب افزود: منطقه‌ای که اکنون مورد تهاجم وسیع این شرکت واقع شده،  تنها از نظر زیست‌محیطی حائز اهمیت نیست بلکه اهمیت آن به‌دلیل وجود کتیبه چند هزار ساله اژدها کمر و تهدید این کتیبه است.

این درحالی است که بنا به اعلام صریح مدیرکل فنی استانداری مازندران، شرکت مورد نظر فاقد مجوزبرای فعالیت است.نکته جالب اینکه  در نیمه فروردین ماه امسال وقتی فعالیت‌های این شرکت با پیگیری علاقه‌مندان به محیط‌زیست به حالت تعلیق درآمد، این شرکت پس از 2 روز تعطیلی، فعالیت‌های مخرب خود را باشدت وحدت بیشتری از سر گرفت.

در حال حاضر  مسئولان استان به جای متمرکزشدن روی مقوله طبیعت‌گردی و رفع و حل آسیب‌های اجتماعی کلاردشت،  مسائلی نظیر برداشت شن وماسه و یا ادامه فعالیت سنگ تزیینی از منطقه دیوچال و دامنه‌های لتی‌کمر علم کوه را مورد توجه قرار داده‌اند. این درحالی است که برداشت سنگ از علم کوه با پیگیری بنیاد توسعه پایدار کلاردشت،  مردم رودبارک و دیگر تشکل‌های زیست‌محیطی متوقف و غیرقانونی اعلام شده است. 

شن وماسه‌ای که از حوضه آبریز سردآبرود برداشت می‌شود با اقلیم کلاردشت سازگار نیست؛ به همین دلیل به مناطق دیگر منتقل می‌شود؛  در نتیجه نفعی برای کلاردشت ندارد. گفته می‌شود این شرکت  سودای احداث کارخانه آسفالت را نیز در سر می‌پروراند. بدیهی است راه‌اندازی کارخانه آسفالت و آلودگی ناشی از آن معضلات زیست‌محیطی منطقه را دو چندان می‌کند.

کد خبر 109718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز