یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

همه چیز عالی به‌نظر می‌رسید، تا لحظه‌ای که سوت شروع بازی مقابل آمریکا زده شد

انگلیس در زمین بازی فاصله نسبتا زیادی داشت با تیمی که اکثر کارشناسان، آن را جزو مدعیان قهرمانی می‌دانستند. تنها پیش‌بینی‌ای که درست از آب درآمد، ضعف دروازه‌بان این تیم بود. رابرت گرین مقابل آمریکا همان اشتباهی را کرد که قبلا دیوید جیمز و پل رابینسون مرتکب شده بودند.

«فاجعه»، کلمه‌ای که برای جیمز استفاده می‌شد، حالا کاملا برازنده گرین است. انگلیسی‌ها حتی آرزو می‌کنند جیمز 39ساله مصدوم نمی‌شد و می‌توانست درون دروازه بایستد.

England's goalkeeper Robert Green reacts after missing a goal during their Group C first round 2010 World Cup football match on June 12, 2010 at Royal Bafokeng stadium in Rustenburg.

اما گاف گرین که منجر به گل تساوی آمریکا شد، تنها نقطه تاریک تیم کاپلو نبود. انگلیس مرحله مقدماتی جام جهانی را با 6گل خورده به پایان برد که در برابر حریفان متوسطش کارنامه درخشانی برای خط دفاع محسوب نمی‌شد.

بازی مقابل آمریکا که در نیمه دوم تا یک قدمی زدن گل دوم پیش رفت، نشان داد که کاپلو هنوز نتوانسته خط دفاعش را ترمیم کند. می‌توان گفت که لدلی کینگ هم مثل هر مدافع دیگری ممکن است هرچند بازی یک بار مصدوم شود ولی با درنظر گرفتن کارنامه مصدومیت‌هایش، قرار دادن او در فهرست تیم، یک ریسک بوده.

کاپلو می‌تواند مدعی شود که با مصدومیت فردیناند، گزینه‌های او برای خط دفاع محدود شده‌ ولی او با وجود مدافعان باقیمانده تصمیم گرفت جیمی کاراگر را به تیم ملی بازگرداند که وقتی در نیمه دوم به جای کینگ مصدوم به زمین آمد، بیش از حد کند بود، درحالی‌که در شرایط عادی بازیکن جانشین متیو آپسون بود  و حالا که کینگ به بازی الجزایر نمی‌رسد، باید دید که او به آپسون اعتماد می‌کند یا مایکل داوسون را به زمین می‌فرستد.

حتی مطرح شدن چنین سؤالاتی هم جای بحث دارد؛  هرچند کسی تردیدی ندارد که انگلیس از این گروه نسبتا آسان صعود می‌کند. به هر حال مرحله پایانی جام جهانی با مرحله مقدماتی قابل مقایسه نیست. اگر تا امروز، نوسان امیل هسکی تنها به‌دلیل اینکه مکمل خوبی برای رونی است نادیده گرفته می‌شد، تکرار بی‌دقتی او که  مقابل دروازه آمریکا مرتکب شد، می‌تواند نابخشودنی باشد.

با وجود موقعیت‌هایی که درون و نزدیکی محوطه جریمه آمریکا اتفاق افتاد، قدرت خط حمله انگلیس کافی به‌نظر نمی‌رسید. جرارد در شروع بازی اصرار کاپلو بر موفقیت هافبک لیورپول را تایید کرد ولی پس از گلش به‌تدریج افت کرد. وین‌رونی هم وقتی به‌خوبی تغذیه نشد، مجبور شد برای به دست آوردن توپ، تلاش زیادی انجام دهد. این تساوی نشان داد که تیم کاپلو هم درست مثل سایر مربیان انگلیس ضعف‌هایی دارد. اتفاقات غیرمنتظره هم که به بخشی از تقدیر تیم ملی انگلیس تبدیل شده است.

کاپلو: فقط نتیجه نگرفتیم

کاپلو پس از تساوی یک بر یک تیمش مقابل انگلیس حاضر نشد گرین را بابت اشتباهش سرزنش کند ولی حضور او در بازی بعدی انگلیس مقابل الجزایر در روز جمعه را تضمین نکرد. سرمربی انگلیس پس از بازی گفت: به‌نظر خوب بازی کردیم و فرصت‌های گلزنی زیادی را به‌وجود آوردیم.

تیم در تمام لحظات سعی کرد که به جلو برود. گرچه نتیجه خوبی نگرفتیم اما فوتبال همین است. باید این نتیجه را بپذیریم و به بازی بعدی فکر کنیم. این مربی ایتالیایی با ستایش از روحیه تیم ملی انگلیس افزود: از نظر شرایط فیزیکی بازیکنان، نگران مسابقه بعدی نیستم چون آنها دوندگی زیادی داشتند و در نیمه دوم خیلی بهتر بازی کردند.

کاپلو همچنین در مورد گرین خاطرنشان کرد: این دروازه‌بان به خاطر عملکرد خوبی که داشته، انتخاب شده است. او یک اشتباه کرد اما درنیمه دوم بازی خوبی داشت.

گرین: می‌خواهم دوباره بازی کنم

رابرت گرین که با اشتباه بزرگش عامل اصلی از دست رفتن پیروزی انگلیس مقابل آمریکا بود، مطمئن است که قدرت روحی کافی برای بازگشت را دارد. او پس از بازی گفت:« مطمئنم 50 میلیون نفر دیگر مثل من ناراحت شدند ولی این نمی‌تواند روی من اثر بگذارد و به سختی تلاش می‌کنم تا برگردم.

بین 2 نیمه به رختکن رفتم، از بازیکنان معذرت خواستم و همه‌چیز تمام شد.» او در توضیح صحنه‌ای که نتوانست ضربه آرام دمپسی را مهار کند تا بازی به تساوی یک بر یک برسد، گفت: «توپ به بیرون یکی از شست‌هایم خورد. اگر این اتفاق 1000 بار دیگر تکرار شود، 999 بار آن توپ را می‌گیرم. چنین مسائلی در بازی اتفاق می‌افتد، باید پذیرفت و ادامه داد. حالا می‌خواهم روی پایم بایستم و دوباره برای کشورم بازی کنم.»

کد خبر 109628

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز