یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان سال تحصیلی90-89 از 29 خرداد به‌مدت 3ماه در 827 پایگاه سنجش و 715 شهر و منطقه کشور اجرا خواهد شد.

این طرح امسال نیز با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اجرا می‌شود.

براساس این گزارش، طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در 2مرحله مقدماتی و معاینه بالینی و تخصصی ارزیابی می‌شود که در مرحله اول شامل معاینه بینایی، ارزیابی دید رنگ، ارزیابی شنوایی، ارزیابی گفتاری، ارزیابی آمادگی تحصیلی،

اندازه‌گیری توده بدنی، وزن و قد، غربالگری اختلالات دهان و دندان، اختلالات جلدی، اختلال رفتاری و معاینات پزشک عمومی است و در مرحله دوم درصورت ضرورت و برحسب نوع ارجاع، نوآموز جهت بررسی دقیق‌تر به پزشک متخصص یا سایر نیروهای تخصصی برای انجام معاینات تخصصی بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی، به مرحله تخصصی ارجاع خواهد شد.

نوآموزانی که نیاز به ارزیابی تخصصی نداشته باشند پس از دریافت شناسنامه سلامت، به دبستان مورد تقاضای ثبت‌نام معرفی می‌شوند اما نوآموزانی که در مرحله مقدماتی مشکوک به مشکل تشخیص داده شوند پس از اجرای آزمون‌های تخصصی مورد نیاز و تعیین جایگاه آموزشی به واحد آموزشی ذی‌ربط معرفی خواهند شد.

شایان ذکر است که ارزیابی تخصصی آمادگی تحصیلی، بینایی و شنوایی صرفا در مراکز و کلینیک‌های وابسته به آموزش و پرورش استثنایی به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

در پایگاه‌های سنجش برای هر نوآموز مبلغ 40 هزار ریال دریافت می‌شود و پیش‌بینی شده امسال بیش از یک میلیون نوآموز در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شرکت کنند.

در پایان لازم به ذکر است که در سال تحصیلی گذشته در مدت اجرای طرح  سنجش  سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به دبستان  تعداد 955388 نوآموز در 823 پایگاه و 712 شهر و منطقه از نظر جسمی و ذهنی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

کد خبر 109603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز