یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گروه مشورتی کارشناسان در سازمان غذا و داروی آمریکا به این سازمان توصیه کرد تا یک داروی خوراکی به نام جیلنیا(Gilenia) را به عنوان داروی خط اول درمان ام اس مورد تایید قرار دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس این هیات با دو رای‌گیری جداگانه تایید کرد که به نظر می‌رسد جیلنیا هم موثر و هم بی خطر است.

این تایید ممکن است به تغییر عمده‌ای در درمان ام اس منتهی شود، زیرا سایر داروهایی که برای درمان این بیماری تحلیل‌برنده عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیاز به تزریق‌های مکرر یا تزریق داخل‌وریدی دارند.

دکتر جانیس مالدونادو،‌ استادیار بیماری‌های اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی میلر گفت:‌ "این تایید تحولی مهم است. تایید اولین داروی خوراکی برای موارد عودکننده ام اس دستاورد فوق العاده‌ای است."

مالدونادو، که در کارآزمایی‌های بالینی این دارو شرکت داشته است،‌ گفت نتایج این بررسی‌ها بسیار امیدوارکننده بوده است. "همه بیماران ما حال‌شان خوب است و با هیچ مشکلی روبه رو نشده‌اند."

پاتریشیا اولونی، معاون ریاست پژوهش زیستی-پزشکی در جامعه ملی ام اس حتی فراتر رفت و گفت: "امروز روزی تاریخی است. این هیات توصیه کرد جیلنیا به عنوان داروی خط اول برای مبتلایان به ام اس به کار رود."

 او توضیح داد جیلنیا به عنوان یک داروی خوراکی این امکان را فراهم می‌کند که تعداد بیشتری از مبتلایان به ام‌اس درمان را بپذیرند. "آن افرادی که تا به حال به علل گوناگون مانند اینکه تزریقات متعدد یا تزریق داخل وریدی را نمی‌پذیرفتند، تحت درمان نبوده‌اند یا سایر داروها بر روی آنها موثر نبوده است، یک گزینه درمانی جدید در اختیار خواهند داشت."

در اولین رای‌گیری این هیات 25 به صفر رای داد که این دارو برای کاهش موارد عود در ام‌اس که باعث ایجاد مجموعه‌ای از مشکلات حرکتی و شناختی برای بیماران می‌شود، موثر است.

 اما با توجه به اینکه عوارض جانبی دارو مایه نگرانی هیات بود، در دومین رای‌گیری این هیات رای داد که شرکت نوارتریس، سازنده دارو، آزمایش‌هایی انجام دهد تا معلوم شود آیا داور در دوزهای پایین‌تر هم موثر هست یا نه. البته هیات مشورتی اعلام کرد که این آزمایش‌ها را می‌توان پس از وارد شدن دارو به بازار هم انجام داد. انجام چنین بررسی قبل از تایید کامل دارو ممکن است تا چند سال وارد شدن آن به بازار را به تاخیر بیندازد.

 در حال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا در حال بازبینی این دارو به عنوان یک اولویت درمانی است، رده‌ای که برای درمان‌های راهگشا منظور شده است.

 انتظار می‌رود سازمان غذا و داروی آمریکا تا اواخر سپتامبر تصمیم نهایی خود در مورد جیلنیا را اعلام کند.

بررسی شرکت نوارتریس روی 1200 بیمار نشان داده است که جیلنیا در مقایسه با داروهای قدیمی‌تر مانند بتاسرون ساخت شرکت بایر و آوونکس ساخت شرکت بیوژن، 30 درصد میزان عود را در بیماران کاهش می‌دهد.
 
 با این حال سازمان غذا و داروی آمریکا د رمورد عوارض جانبی وخیم این دارو در 8.5 درصد بیماران در مقایسه با 5.8 درصد عوارض وخیم در داروهای قدیمی‌تر نگران است. این عوارض جانبی شامل مشکلات قلبی و ریوی و اختلالات چشمی است.
 
گرچه سازمان غذا و داروی آمریکا ملزم نیست از توصیه‌های هیات مشورتی پیروی کند، اما معمولا این کار را می‌کند.
 
حدود 2.5 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به ام اس هستند، بیماری که باعث لرزش عضلانی،  فلج و مشکلات در سخن‌گفتن، حافظه و تمرکز می‌شود. در شایع‌ترین شکل این بیماری دستگاه اعصاب مرکزی، بیمار دچار دوره‌های بی‌علامت و به دنبال آن عودهای دوره‌ای را تجربه می‌کند.
 
ام اس به غلاف میلین، ماده‌ای که سلول‌های عصبی را می‌پوشاند و محافظت می‌کند، آسیب می‌رساند. این آسیب سرعت انتقال پیام‌های عصبی را میان مغز و بدن کاهش می‌دهد یا آنها را مهار می‌کند.

کد خبر 109526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز