شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

گفته شد نخستین محیطی که انسان در آن محیط روش رفتاری و گفتاری می‌گیرد، محیط خانوادگی است که در آن، رابطه‌ها غالبا تنگاتنگ و بر محور محبت است.

برای تربیت به‌طور کلی باید از ظاهر شروع کرد؛ یعنی انسان از نظر ظاهر هم خودش را مؤدب به آداب انسانی و الهی بکند، و هم آن کسی را که تحت تربیت اوست، که عبارت از فرزند است. پدر و مادر باید از ظاهر فرزند شروع کنند و او را به شکلی در بیاورند که شکل او، انسانی و الهی باشد، نه حیوانی.

قهرا خودشان هم باید اینچنین باشند تا فرزند آنچنان بشود. عرض کردم در رابطه میان ظاهر و باطن، ظاهر به‌تدریج در باطن اثر می‌گذارد و به آن شکل می‌دهد. لذا نخستین گام و بلکه می‌شود گفت منحصرترین راه برای اینکه شخص، انسانی و الهی بشود، همین است؛ یعنی باید از ظاهر شروع شود.

البته این تذکر را هم دادم که ما بحثمان ظاهر و باطن است نه‌ خفا و علن. من تعبیر به‌ سر کردم، نه‌ خفا و پنهان. بحث خفا و علن نیست. اینها با هم اشتباه نشود. بحث ظاهر و باطن است.

ما در روایت از علی (ع ) داریم که می‌فرماید: «‌سَبَبُ تَزْکیه‌الأَخلاق حُسْنُ الأَدَب؛ ادب نیکو، سبب تزکیه اخلاق است.»

 نگاه کنید! علی (ع ) مسئله ملکات نفسانیه را پیش می‌کشد. تعبیر می‌کند به «تزکیه اخلاق» که اگر انسان می‌خواهد اخلاقش را تطهیر کند، رذایل اخلاقی را کنار بگذارد و متصف به فضایل اخلاقی بشود، می‌فرماید: سبب، «حُسنُ الأَدَب» است. بحث آداب ظاهری را پیش می‌کشد. یعنی همین مسائلی که ما از آن به کارهای ظاهری تعبیر می‌کنیم.

انسان باید در هر 3 رابطه- دیداری، گفتاری و مسئله رفتاری- باید خودش را تنظیم بکند.
گاهی در اصطلاح معنوی می‌گوییم خودش را مؤدب به «آداب شرعی» بکند. اهل معرفت مؤدب به «آداب انسانی» را هم دارند.

کد خبر 109437

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز