همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که افراد کوتاه‌قد نسبت به افراد بلندقد 50 درصد بیشتر در معرض بیماری قلبی یا مرگ هستند.

 با این حال پژوهشگران می‌گویند وزن، فشار خون، سیگار کشیدن همچنان عوامل مهمتری در ابتلا به بیماری قلبی باقی می‌مانند

به گزارش آسوشیتدپرس بررسی‌های قبلی رابطه‌ای میان طول قد و مشکلات قلبی مانند درد قلبی، حملات قلبی و انجام آنژیوپلاستی را نشان داده بودند. ام انی تحقیق اولین بازبینی عمده بررسی‌های قلبی از جمله پژوهش‌های در سراسر جهان، است که این رابطه را اثبات می‌کند.

پژوهشگران در فنلاند 52 تحقیق در این مورد که داده‌هایی از رابطه میان طول قد و مشکلات قلبی را از سه میلیون مرد و زن در بر می‌گرفت، مورد بازبینی قرار دادند.

 کارشناسان طول قد را به صورت عینی مورد توجه قرار ندادند، بلکه کوتاهی و بلندی در زمینه آن جمعیت آن کشور خاص در نظر گرفتند. آنها دریافتند که کوتاه‌‌قدترین افراد در یک جمعیت نسبت به بلندقدترین افراد با احتمال 1.5 برابر بیشتر دچار مشکلات قلبی می‌شوند، یا به علت آنها می‌میرند.

به طور میانگین طول قد افراد کوتاه قد زیر 161 سانتی‌متر و افراد بلندقد دست کم 174 سانتی‌متر بود.

بورگ نوردستگارد، استاد همه‌گیرشناسی ژنتیک در دانشگاه کپنهاک که در این بررسی شرکت نداشت، درباره آن گفت: "ما نمی‌خواهیم افراد کوتاه‌قد را بترسانیم، اما شاید این افراد باید احتیاط بیشتری در مورد سبک زندگی‌شان به خرج دهند."

او افزود که اثر طول قد بر بیماری قلبی هنوز اهمیت کمتری نسبت به عواملی مانند سیگارکشیدن دارد که خطر بیماری قلبی را تا 4 برابر افزایش می‌دهد.

دانشمندان مطمئن نیستند که چرا افراد کوتاه قد بیشتر به بیماری قلبی آسیب‌پذیر هستند، اما چندین توضیح در این مورد ارائه می‌دهند. کوتاه‌قد بودن ممکن است با فقر ارتباط داشته باشد، به این معنا که افراد کوتاه‌‌قد ممکن است دچار سوء‌تغذیه باشند و به مشکلات بهداشتی به طور کلی حساس تر باشند.

 کارشناس همچنین می‌گویند ممکن است توضیحی زیست‌شناختی برای این رابطه موجود باشد، مثلا یک عدم تعادل هورمونی که به قلب آسیب می‌رساند. دانشمندان همچنین حدس می‌زنند که افراد کوتاه‌قد به خاطر اینکه شریان‌های کوچکتری دارند، به طور نظری ممکن است شریان‌های‌شان با سرعت بیشتری بوسیله کلسترول بند بیاید و با سهولت بیشتری در نتیجه تغییرات جریان خون آسیب ببیند.

 اما جپ پرگ استاد علوم بهداشتی در دانشگاه لینائوس در سوئد و سخنگوی جامعه متخصصان قلب اروپا می‌گوید هنوز بسیار زود است که نتیجه گرفت افراد کوتاه‌قد بالقوه دارای قلب‌های مشکل‌زا هستند.

 او می‌گوید: "ما باید در مورد اینکه به افراد کوتاه‌قد بگوییم در معرض خطر هستند، محتاط باشیم. زیرا اینکار ممکن است به صورت غیرمنصفانه‌ای آنها را نشان‌دار کند."

پاو می‌گوید هنوز بسیار زودتر است که متخصصان قلب طول قد را یک عامل خطرساز برای بیماری قلبی به حساب آورند.

توولا پاجانان، سرپرست این پژوهش از بیمارستان دانشگاهی تامپر در فنلاند نیز می‌گوید افراد کوتاه‌قد نباید به خاطر این یافته‌ها نگران شوند. او می‌گوید: "طول قد تنها یک عامل در میان بسیاری از عوامل است که در خطر ابتلا به بیماری قلبی دخیل هستند."

 او پیشنهاد کرد مه مردم به سایر اقدامات برای پیشگیری از بیماری قلبی مانند سیگار نکشیدن، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش روی آورند، "کارهایی که آسان‌تر از تغییر دادن قد شماست."

کد خبر 109428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز