چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

دکتر عماد افروغ *: کشور ایران به لحاظ فلسفه سیاسی از نظامی برخوردار است که یکی از ارکان آن را مردم‌سالاری تشکیل می‌دهد.

عینیت‌یافتن مفهوم مردم‌سالاری و حضور موثر مردم در صحنه‌های انتخاباتی به عنوان یکی از مظاهر مشارکت سیاسی باتوجه به تجربه حضور رژیم‌های مستبد پیش از انقلاب اسلامی یکی از آرزوهای دیرینه مردم ایران‌زمین بوده و با توجه به این موضوع طبیعی است اگر مردم قصد دارند از تکرار تجربه‌های تلخ گذشته جلوگیری کنند و از حقوق مدنی خود محافظت نمایند، لازم است از حقوق سیاسی خود دفاع کنند و البته یکی از اصلی‌ترین اهرم‌های استیفای حق سیاسی، مشارکت سیاسی است.

مردم باید آگاه باشند که با بی‌تفاوتی سیاسی و ازجمله بی‌تفاوتی نسبت به حضور در عرصه‌های مشارکت سیاسی به هیچ‌وجه نمی‌توانند حقوق سیاسی و بالطبع حقوق مدنی خود را طلب کنند و نباید دلخوش باشند که مسئولان تحت هر شرایطی، حقوق آنها را پاس بدارند. هیچ‌کس به دیگری چک سفید امضا نداده است.

باید از حقوق سیاسی خود محافظت کنیم و البته یکی از بهترین روش‌ها برای حفاظت از حقوق سیاسی و به تبع آن حقوق مدنی، مشارکت در انتخابات است.

درعین‌حال باید توجه داشت هرچه حضور مردم در صحنه‌های انتخابات گسترده‌تر باشد هم حقوق مدنی پاس داشته می‌شود و هم رضایت مردم از نظام سیاسی به منصه ظهور می‌رسد و طبیعی است که نمایش رضایتمندی مردم از نظام سیاسی قدرت چانه‌زنی در عرصه‌های بین‌المللی را افزایش داده و در این صورت نظام سیاسی می‌تواند به راحتی و با سربلندی از چالش‌های بین‌المللی عبور کند.

اما نکته مهم در شکل‌دهی به یک مشارکت انتخاباتی موثر در مقطع زمانی حاضر با توجه به در پیش ‌بودن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، توجه به ویژگی‌های یک شورای شهر کارآمد و اعضای آن است.

شورای شهر مقوله‌ای تخصصی است و حتی‌الامکان باید تلاش شود تا گذشته از درنظرگرفتن صلاحیت‌های عمومی کاندیداها توسط رای‌دهندگان وجود تخصص‌های مرتبط با زندگی شهری به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های نمایندگان شورای شهر، مدنظر قرار گیرد تا مدیریت شهری با توجه به تخصصی‌بودن آن بتواند از نیروهایی کارآمد و آشنا به مشکلات بهره بگیرد.

یکی از بهترین نشانه‌های شناخت افراد متخصص در امور مدیریت شهری توجه به شعارهای انتخاباتی آنهاست؛ کسانی که با تندروی‌های خود مایه‌هایی از برخورد احساسی را بروز داده و بدون توجه به ظرفیت‌های موجود شعارهایی دست‌نیافتنی را سرلوحه تبلیغات خود قرار داده‌اند، در فرایند مدیریت شهری نیز موفق نخواهند بود.

از سوی دیگر نمایندگان شورای شهر باید اهل مشورت باشند و به همین دلیل توجه به مشورت پذیر بودن نمایندگان و وجود روحیه همکاری باتوجه به سوابق اجرایی آنها می‌تواند یکی دیگر از معیارهای انتخاب افراد اصلح به عنوان حامی منافع مردم در شورای شهر و روستا مورد توجه قرار گیرد.

* نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

کد خبر 10925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز