دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

محمد علی توحید: یک مسئول مسائل امور گازسوز‌کردن خودروها، خاطره‌ای از دیدارش از فعالیت‌های مشابه در هند می‌گفت.

او‌گفت: به اتفاق گروهی به هند اعزام و در ساختمان شرکت گاز هند به اتاقی هدایت شدیم که اعلام شد مدیریت کامل توسعه مصرف گاز در بخش حمل‌ونقل هند از آن محل هدایت می‌شود. او از مشاهده تعداد انگشت‌شماری کارمند و مسئول در آن اتاق سؤال می‌کند و پاسخ می‌شنود: خیر هیچ بخش دیگری نیست. همه امور در این محل مدیریت و انجام می‌شود. شاید آن مسئول هندی هنوز در محل کارش باشد یا پس از یک دوره تعیین شده بازنشسته شده باشد.

سرنوشت او مشخص است. اما از آن زمان تا‌کنون در ایران بارها شرکت‌های مختلفی مسئولیت توسعه و گسترش مصرف گاز در بخش حمل‌ونقل را بر‌عهده گرفته‌اند و مسئولان مختلف و کارکنان متعددی آمده و رفته‌اند. بارها مسئولیت توسعه این بخش به شرکت بهینه‌سازی سوخت، شرکت گاز و از شرکت گاز به شرکت ملی پخش واگذار شده؛ حتی شرکت‌ مستقلی نیز برای این کار تأسیس شده اما همچنان مشخص نیست که آینده چه خواهد شد. براساس آماری که از سوی ایسنا منتشر شده ایران دارنده سومین ناوگان بزرگ خودروهای گازسوز در جهان است. این آمار چه می‌گوید؟ آیا ما شرایط خوبی داریم و کارهای انجام شده به‌خوبی پیش‌ رفته و تجربیات متمرکز شده برای توسعه این مسئله موفق بوده است؟

یک انجمن جهانی اعلام کرده که ایران از نظر تعداد خودروهای گاز سوز مقام سوم را دارد. در گزارش این انجمن که مربوط به سال‌2009 بوده است تعداد خودروهای گاز سوز در ایران یک میلیون و 665‌هزار و 602‌دستگاه اعلام شده بود. در این گزارش پاکستان با 2‌میلیون و 400‌هزار دستگاه به‌عنوان دارنده بیشترین تعداد خودروی گازسوز در جهان معرفی شده است. بعد از پاکستان، آرژانتین با یک میلیون و 807‌هزار و 186‌دستگاه در رتبه سوم جای گرفته است.  انجمن جهانی خودروهای گازسوز همچنین تعداد کل خودروهای گازسوز موجود در جهان را 11‌میلیون و 197‌هزار و 161‌دستگاه اعلام کرده است.

این انجمن تعداد کل ایستگاه‌های گازرسانی به‌خودروهای گازسوز در جهان را نیز 16‌هزار و 510 ایستگاه اعلام کرده است. آمار به سال‌2009 مربوط می‌شود و شرایط امروز متفاوت است. اما تصویری از شرایط خودروهای گازسوز در ایران نشان می‌دهد. در این گزارش ایران در تعداد خودروهای گازسوز مقام سوم را دارد اما در نسبت تعدد جایگاه عرضه گاز به‌خودرو مقام آخر را کسب می‌کند.

در یک بازار باید همه شرایط لازم متعادل باشد. این شرایط اگر فراهم نیست باید براساس یک زمان بندی مشخص به شرایط مطلوب برسد. اگر این شرایط فراهم نشود هدف واقعی از تنوع در بازار سوخت خودروی کشور فراهم نمی‌شود. در واقع هزینه‌هایی که در این زمینه شده و فعالیت‌هایی که انجام شده بدون وجود شرایط مطلوب ارزشی نخواهد داشت و خسارتی که از سالم نبودن بازار وارد می‌شود همه هزینه‌های انجام شده را به‌باد می‌دهد.

کد خبر 109120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز