گروه سیاسی: پس از 21سال فراق امام امت، از نخستین ساعات روز جمعه، مردم با حضور میلیونی خود راهی حرم مطهر آن رهبر فقید انقلاب شدند

شرکت‌کنندگان در مراسم روز جمعه، از جای‌جای میهن اسلامی به هروسیله ممکن، به بهشت زهرای تهران رسیده بودند تا در بیست و یکمین مراسم سالگرد رحلت امام‌شان شرکت کنند. حرم مطهر امام خمینی(ره)، 14خرداد امسال اما از آن جهت که مصادف با روز جمعه بود، نمازگزاران جمعه را نیز میزبانی می‌کرد.

نماز جمعه تهران در این روز به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد. اغلب زائران حرم در مراسم ارتحال امام‌(ره) عکس امام را همراه داشتند و برخی نمازگزاران با چفیه و پوسترهای رهبر معظم انقلاب به مرقد امام(ره) آمده بودند. صدها دستگاه آمبولانس به‌منظور کمک و امدادرسانی احتمالی به زائران در اطراف مرقد امام(ره) مستقر بودند و ایستگاه‌های صلواتی اطراف حرم نیز میهمانان این مراسم را پذیرایی می‌کردند. 1300میهمان خارجی نیز در این مراسم حضور داشتند.

از این بین 250 چهره سرشناس سیاسی، فرهنگی و دینی از سراسر جهان به دعوت ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) به تهران آمدند. همچنین حدود 200‌خبرنگار داخلی و خارجی مراسم بیست و یکمین سالگرد ارتحال امام(ره) را پوشش می‌دادند.

در بیست‌ویکمین 14 خرداد بدون امام، ابتدا رئیس جمهوری پشت تریبون رفت و به‌عنوان  اولین سخنران پیش از خطبه به سخنرانی پرداخت و  سپس سیدحسن خمینی نوه رهبر فقید انقلاب اسلامی سخنرانی کرد.

سید‌حسن خمینی با اشاره به فرا رسیدن سالروز ارتحال امام راحل، گفت: امروز روزی تلخ و جانگداز و یادآور رحلت امام بزرگوار است.او تقارن میلاد امام (ره) که همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) است با رحلت امام در سال 89 را به‌عنوان یک ویژگی بزرگ برشمرد.

بعد از پایان سخنان سیدحسن خمینی،  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان خطیب نماز جمعه تهران در جایگاه حضور یافتند و سید حسن خمینی را مورد تفقد قرار دادند.  

در بین حاضران در جایگاه مسئولان، آیت الله هاشمی‌رفسنجانی  حضور داشت و علی و صادق لاریجانی روسای قوای مقننه و قضاییه کنار هم نشسته بودند. آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی، رئیس سابق قوه قضاییه و عضو کنونی شورای نگهبان نیز کنار صادق لاریجانی نشسته بود.

شبکه تلویزیونی العربیه نیز بارها با قطع برنامه‌های خود به پخش مستقیم سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم پرداخت. این شبکه تلویزیونی اعلام کرد که آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تاکید بر محاکمه صهیونیست‌ها به‌عنوان جنایتکاران جنگی، بر حق کشورها در برخورداری از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز تاکید کرد.

همچنین شبکه تلویزیونی المنار لبنان به‌طور مستقیم برنامه سالروز ارتحال امام خمینی (ره) را پوشش داد. همچنین متن سخنرانی مقام معظم رهبری در صدر خبرهای پایگاه اینترنتی المنار قرار گرفت.

علاوه بر رسانه‌های عرب‌زبان، شبکه‌های دیگر خبری همچون بی‌بی‌سی نیز از حضور میلیونی مردم در مراسم سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سخن گفتند و به‌طور مستقیم سخنان مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور را پخش کردند.

خبرگزاری آلمان نیز به انتشار بخش‌هایی جداگانه از سخنان احمدی‌نژاد در پایگاه اینترنتی خود اکتفا کرد.خبرگزاری فرانسه هم بخش کوتاهی از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد را منتشر کرد.

طراحی برای حمله دوباره به غزه

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه ملت‌ها بیدار شده‌اند، گفت: امواج عظیم انسانی برای برپایی عدالت و حکومت صالحان تحت امر مصلح کل و موعود امم حضرت مهدی (عج) آماده می‌شود و نظام استکبار در سراشیبی سقوط است.

محمود احمدی‌نژاد که پیش از خطبه‌های نماز جمعه رهبر معظم انقلاب در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه  نظام استکباری امروز در موضع انفعالی قرار گرفته است،

ادامه داد: این نظام ظالمانه به فضل الهی فرو خواهد ریخت و هیچ‌کس قادر به نجات آن نخواهد بود. احمدی‌نژاد با بیان اینکه برای مستکبران یک راه بیشتر باقی نمانده است و آن تسلیم در برابر حق و پیوستن به توده‌های ملت‌هاست،

به موضوع حمله به کاروان آزادی اشاره کرد و گفت: همه بشریت امروز بر طغیان درآمده است به ظاهر کاروان را متوقف کرده‌اند اما همه بدانند به لطف خدا به‌زودی زود هزاران کاروان صلح و آزادی توسط آزادگان حرکت خواهد کرد و با برچیدن بساط صهیونیسم، آزادی و عدالت را به همه بشریت هدیه خواهد داد.

او خبر داد: ما اطلاع داریم که آنها [صهیونیست‌ها] برای جبران شکست گذشته دنبال طراحی برای حمله مجدد به غزه هستند اما اشتباه می‌کنند، آنها امروز منفورترین چهره‌ها نزد ملت‌ها هستند.

کد خبر 108998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز