چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر ژاپن 12 خرداد به خاطر عمل نکردن به وعده انتخاباتی خود از مردم این کشور عذرخواست و استعفا کرد

یوکیو هاتویاما نخست‌وزیر چپگرای ژاپن دیروز و تنها 9 ماه پس از روی کار آمدن و پیروزی قاطع در انتخابات، از سمت خود کناره‌گیری کرد.او که با رای بالایی به قدرت رسیده‌بود و با پیروزی در انتخابات به نیم قرن حاکمیت محافظه‌کاران در ژاپن پایان داده‌بود،

دیروز با چشمانی اشکبار در پارلمان از مردم عذرخواست  و استعفا کرد. جابه‌جایی پایگاه نظامی آمریکا در جزیره اوکیناوا که به‌شدت مورد اعتراض مردم ژاپن است، از وعده‌های اصلی انتخاباتی هاتویاما بود اما چند روز پیش او اعلام کرد که نمی‌تواند به وعده‌اش عمل کند. بیش از 47 هزار نظامی آمریکایی در پایگاه اوکیناوا مستقر هستند.

دولت هاتویاما هفته گذشته اعلام کرد که چند ماه را به بررسی احتمالات و گزینه‌های جابه‌جایی پایگاه اوکیناوا گذرانده اما به نتیجه‌ای نرسیده‌است. بعد از اعلام این خبر، شریک ائتلافی دولت چپ میانه هاتویاما از ائتلاف خارج شد. میزان محبوبیت هاتویاما هم به‌طور ناگهانی کاهش یافت و از 70 درصد در روزهای نخست کاری‌اش، به 20 درصد رسید.

هاتویامای 63 ساله چهارمین نخست‌وزیر ژاپن در 4 سال گذشته است. ژاپن در سال‌های اخیر دولت‌های بی‌ثباتی داشته و بارها شاهد تغییر نخست‌وزیر و انتخابات زودرس بوده است.

هاتویاما با چشمانی گریان در جلسه ویژه پارلمانی قانونگذاران حزب دمکراتیک متعلق به وی، اظهار داشت:‌ من از سمت خود کناره‌گیری می‌کنم اما قول می‌دهم یک حزب دمکراتیک جدید بسازم. وی گفت از اینکه دولتش بازتاب خواسته‌های مردم نبوده متأسف است ولی تلاش داشته تا سیاستی جدید برای ژاپن بسازد.

وی افزود:‌ ایچیرو اوزاوا، دبیرکل حزب دمکراتیک نیز درخواست کرده از سمت خود کناره‌گیری کند.اوزاوا به‌همراه 3 تن از مشاوران خود درگیر یک رسوایی مالی است و دادستان‌های ژاپن در گذشته وی را مورد سؤال قرار داده بودند.

وزیر دارایی ژاپن جایگزین احتمالی هاتویاما در رهبری حزب و نخست وزیری این کشور است. این در حالی است که انتخابات مجلس علیای ژاپن ماه آینده برگزار خواهد شد.

کد خبر 108904

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز