گروه دانش و سلامت – آرش نهاوندی: تزریق ویتامین K به آن دسته از نوزادان زودرس که امکان خونریزی در آنها می‌رود ضروری است.

برای جلوگیری از خونریزی دوران نوزادی در بدو تولد به همه نوزادان ویتامینK تزریق می‌شود. تزریق این ویتامین بلافاصله بعد از تولد انجام می‌گیرد. در کودکانی که فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیز احتمال کمبود ویتامینK وجود دارد. نوزادان زودرس به‌ویژه آنهایی که در محفظه رشد نگهداری می‌شوند در معرض بیماری‌های زیادی قرار دارند و باید به همین دلیل آنها را در محیطی ضد‌عفونی شده نگه داشت، همچنین بروز خونریزی ممکن است به‌دلیل جثه ضعیف و کوچک برای آنها مرگبار باشد در نتیجه باید هرچه سریع‌تر نسبت به تزریق ویتامینK به نوزاد اقدام کرد.

‌ویتامینK برای بزرگسالان نیز خواص بسیار دارد. پزشکان توصیه کرده‌اند که جهت جلوگیری از بروز خونریزی به‌ویژه خونریزی ناشی از بیماری کبد، زردی‌ و زخم معده ویتامینK مصرف کنید. ویتامینK از مواد حیاتی و مورد نیاز بدن است و کمبود آن ممکن است سبب بروز مشکلات بسیاری نظیر بند نیامدن خونریزی و پوکی استخوان شود.

مهم‌ترین خاصیت ویتامینK انعقاد خون است. هنگامی که حادثه‌ای رخ می‌دهد و منجر به زخمی شدن یا ایجاد بریدگی می‌شود، وجود این ویتامین در بدن انسان سبب توقف خونریزی می‌شود. از طرف دیگر این ویتامین سبب تقویت استخوان شده و از التهابی که منجر به بیماری قلبی می‌شود، جلوگیری می‌کند. ویتامینK مانند ویتامین D محلول در چربی است و بدن برای جذب آن نیاز به صفرا دارد.

کمبود ویتامینK باعث می‌شود که افراد در گرما دچار خونریزی بینی ‌شوند. وجود ویتامینK برای انعقاد خون لازم است و بدون این ویتامین کبد نمی‌تواند پروترومبین که موجب انعقاد خون است بسازد. همچنین کمبود این ویتامین در پوکی استخوان مؤثر است. ویتامینK در درمان خونریزی‌های شدید مرتبط با قاعدگی نیز مؤثر است.

اخیرا نیز تحقیقات انجام شده نشانگر آن است که ویتامینK در پیشگیری از دیابت نوع 2 مؤثر است. ویتامینK از مقاوم شدن سلول‌ها در برابر هورمون انسولین و افزایش قند خون جلوگیری می‌کند.

نیمی از ویتامینK مورد نیاز بدن توسط باکتری‌ها در روده خود انسان ساخته می‌شود. علاوه بر آن مواد‌غذایی شامل جعفری، کلم، اسفناج، گل کلم، زرده تخم مرغ، کاهو،
چای سبز، گوجه فرنگی، مارچوبه، کرفس، لوبیا سبز، شلغم، روغن سویا، روغن کبد ماهی و برگ سبز و نخودسبز پخته‌ شامل مقادیر زیادی از ویتامینK هستند.

همچنین ویتامینK در شیر، گوشت و میوه جات به مقدار کم وجود دارد. میزان نیاز روزانه انسان به این ویتامین در مردان ۸۰ میکروگرم و در زنان ۶۵ میکروگرم است. مقداری از این ویتامین در کبد ذخیره می‌شود که جوابگوی نیاز یک هفته بدن انسان است. خوردن سبزی‌های پربرگ و تیره برگ برای دریافت این ویتامین سودمند است. همچنین چون این ویتامین محلول در چربی است، خوردن سس با سالاد باعث افزایش جذب این ویتامین می‌شود.

کد خبر 108759

برچسب‌ها