سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

هنگامه اصلانی: بیشتر موتورسواران از اقشار کم‌درآمد هستند. از دهک‌های پایین جامعه به حساب می‌آیندو روی آوردنشان به این وسیله پرخطر از سر ناچاری است. شاید دانستن این موارد است که گاهی وادارمان می‌کند با نگاهی که چاشنی‌اش ترحم است از تخلف‌های ریز و درشت راکبان موتوسیکلت‌ چشم‌پوشی کنیم

  اما کنار هم گذاشتن اخباری مانند رشد قانون‌گریزی موتورسواران، نقض حریم قانونی دیگر شهروندان، انباشته شدن پرونده‌های مربوط به جرایم آنها در کلانتری‌ها و همچنین تولید روزانه بیش از 20 هزار موتوسیکلت‌ بدون استانداردهای لازم در تهران، مردان امنیت را بر آن داشته تا طرحی نو دراندازند و در سال جدید با جدیت بیشتری با این متخلفان برخورد کنند. گزارش پیش‌رو گواهی بر این مدعاست.

آمار تردد موتورسواران نشان می‌دهد که مدیران شهری و نیروی انتظامی برای ساماندهی این وسیله نقلیه با معضل‌های جدی روبرو خواهند بود. روزانه بیش از 4 میلیون و 500 هزار موتور در پایتخت تردد می‌کنند. این میان سهم تکه دوازدهم تهران بیش از سایر مناطق است. با اینکه در خیابان‌های اصلی منطقه مانند 15 خرداد، ناصرخسرو، خیابان داور و صوراسرافیل از عبور این موتورسواران ممانعت می‌شود یا محدودیت‌هایی در این زمینه بوجود آمده است.

 اینجا همچنان معدن این وسیله پرخطر به حساب می‌آید. کارشناسان راهنمایی و رانندگی وجود بازار در منطقه، ازدحام جمعیت شناور 5/1 میلیون نفری و قرار گرفتن بیش از 80 درصد خیابان‌ها در محدوده طرح ترافیک را از مهم‌ترین دلایل تجمع موتورسواران در منطقه می‌دانند. قرار است از این پس شاهد جدیت بیشتری در برخورد با موتورسواران متخلف باشیم تا حضور آنها این محدوده را با بحرانی جدی روبرو نکند.

 فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در ابتدای سال با اعلام این خبر از ادامه روند برخورد با این متخلفان گفت و خیال همه را راحت کرد: «مأموران راهنمایی و رانندگی با جدیتی بیشتر و بدون چشم‌پوشی از قانون‌گریزی با موتورسواران که به قوانین توجهی ندارند برخورد می‌کنند. به طوری که روزانه بیش از 400 موتوسیکلت‌ به دلیل تخلف‌های متعدد توقیف می‌شود.

سردار حسین ساجدی‌نیا با بیان اینکه تمام این موتوسیکلت‌‌ها به پارکینگ‌های معینی منتقل می‌شوند، ادامه داد: «این برخوردها همچنان ادامه خواهند داشت و در مقایسه با گذشته که روزانه 200 موتوسیکلت‌ از سوی مأموران توقیف می‌شد اکنون این رقم به بیش از 400 مورد در روز رسیده است.»

رئیس پلیس تهران فرهنگسازی در زمینه اجرای قوانین از سوی موتورسواران را راهکار مناسبی برای کاهش تخلف‌های راهنمایی و رانندگی دانست و گفت: «در زمینه رعایت دقیق قانون راهنمایی و رانندگی توسط راکبان موتوسیکلت‌‌ها نیازمند فرهنگسازی هستیم و رسانه‌ها باید در زمینه فرهنگسازی تلاش کنند. نیروهای پلیس هم برای حفظ امنیت شهروندان موظفند تا با هرگونه تخلف راهنمایی و رانندگی که از سوی موتورسواران انجام می‌شود، برخورد کنند.»

 بی‌پلاک‌ها جرایم را به وجود می‌آورند

موتورسوارانی که اقدام به سرقت، کیف‌قاپی، سرقت به عنف و زورگیری می‌کنند از آن دسته راکبان هستند که موتورهایشان پلاک ندارند. آمار نگران‌کننده‌ای در این زمینه وجود دارد که می‌گوید بیش از 2 میلیون موتوسیکلت‌ بدون پلاک وجود دارد و حدود 2 میلیون موتوسیکلت‌ در پایتخت معاینه فنی نشده‌اند.

 سرهنگ غلامی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور با اشاره به اینکه بیشتر جرایم موتورسواران مربوط به افرادی است که موتورهایشان بدون پلاک است گفت: معضل دیگر درباره راکبان موتورسواران این است که بر اساس آمار به دست آمده از سوی کارشناسان راهنمایی و رانندگی حدود 40 درصد از موتوسیکلت‌‌سواران فاقد گواهینامه هستند.

با اجرا شدن طرح ملی پلاک موتوسیکلت‌‌ها شاهد کاهش تخلف‌های موتورسواران خواهیم بود.» رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور با بیان اینکه فعالیت موتورهای فاقد معاینه فنی دارای عواقب منفی بر شهر و شهروندان هستند، گفت: «یک‌چهارم آلودگی هوای پایتخت و همچنین 50 درصد آلودگی صدا در مناطق مرکزی مربوط به موتوسیکلت‌‌هاست و بیش از 2 میلیون موتوسیکلت‌ روزانه بدون داشتن معاینه فنی در خیابان‌های پرازدحام تردد می‌کنند که این می‌تواند  بار منفی زیادی را در شهر به جا بگذارد.»

سرهنگ غلامی با اشاره به اینکه در سال جدید توجه ویژه‌ای به این مقوله از سوی پلیس راهور انجام خواهد شد، ادامه داد: «پیش‌بینی می‌شود با اعمال جدی‌تر قوانین مربوط به موتورسواران شاهد کاهش مخاطرات و جرایم و تخلف موتوسواران باشیم و در این زمینه فرهنگسازی و همکاری شهروندان و دستگاه‌های مربوطه می‌تواند برایمان راهگشا باشد.» 

 رئیس کلانتری 113 بازار تهران: اعمال قانون جدی‌تر خواهد شد «در سال جدید برنامه‌های ویژه‌ای برای کاهش جرایم از سوی موتورسواران به اجرا درخواهد آمد.» رئیس کلانتری 112 بازار تهران با بیان این مطلب گفت: «با اجرای طرح انضباط اجتماعی در منطقه تا حدود زیادی از نابسامانی‌های استفاده از موتوسیکلت‌ کاسته شد.

در سال جدید با برنامه‌های ویژه و برخورد جدی‌تر با متخلفان سعی داریم امنیت را در خیابان افزایش دهیم.» سرهنگ عزیزآبادی با اشاره به اینکه جرایم مختلفی مانند سرقت، کیف‌قاپی، زورگیری از سوی راکبان برخی موتوسیکلت‌ انجام می‌شود، ادامه داد: «مأموران نیروی انتظامی و همچنین پلیس راهور منطقه با اجرای قانون و شناسایی موتوسیکلت‌‌های بدون پلاک و سرقت شده تا حدودی می‌توانند از این گونه جرایم پیشگیری کنند.

 در این زمینه مانند همیشه نیازمند همکاری شهروندان هستیم و آنها نیز می‌توانند با حس مسئولیت‌پذیری و همکاری با پلیس برای ایجاد امنیت بیشتر در محله‌هایشان یاری‌رسان ما در اجرای این طرح‌ها باشند.»

رئیس کلانتری 112 بازار با بیان ا ینکه طرح ساماندهی تردد موتورسواران در منطقه و بویژه خیابان‌های اطراف بازار باعث ایجاد نظم بیشتر شده گفت: «موتورسواران اگر با دقت به قوانین توجه داشته باشند براحتی می‌توانند از وسیله نقلیه‌شان که باید دارای استاندارد های لازم باشد استفاده کنند

 اما به محض اینکه این افراد قانون را زیر پا بگذارند، نیروی انتظامی و پلیس راهور منطقه از تردد آنها در خیابان‌ها جلوگیری خواهد کرد و جدیت در این مقوله در سال جدید بیش از پیش خواهد شد.»   

همشهری محله

کد خبر 108690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز