همشهری آنلاین: در نخستین توفان موسمی در گواتمالا و دیگر کشورهای آمریکای مرکزی حدود 100 تن جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری اتریش از گواتمالا سیتی گزارش داد، بنا به تازه ترین اعلام دولت، توفان "آگاتا" فقط در گواتمالا 82 قربانی گرفته و 112 هزار نفر را به فرار واداشته است.

السالوادور و هندوراس هم مانند گواتمالا پس از بارش سنگین باران و رانش زمین وضعیت اضطراری اعلام کرده اند.

آلوارو کولوم (Alvaro Colom)، رییس دولت گواتمالا پس از نشست کابینه در گواتمالا سیتی گفت بنا بر تازه ترین اطلاعات موجود در سراسر این کشور 82 نفر بر سر این توفان جان باخته اند.

مقامات حفاظت در برابر بلایای طبیعی اعلام کردند منطقه چیمالتننانگو (Chimaltenango) در 55 کیلومتری غرب پایتخت با 49 کشته بیشترین آمار تلفات در این کشور را داشته است.
بدترین خسارت ها در گواتمالا در منطقه سولولا (Solola) روی داده است که بر اثر رانش زمین 25 خانه مدفون، 15 تن کشته و 10 نفر مفقود شده اند.

مقامات کشورهای همسایه گواتمالا اعلام کردند در السالوادور 9 نفر و در هندوراس هشت نفر قربانی توفان موسمی شده اند. 2300 نفر هم در هندوراس به خاطر وضع بد آب و هوایی به مناطق امن منتقل شده اند و تعداد بسیاری از خیابان ها و پل ها آسیب دیده اند. آگاتا نخستین توفان موسمی در فصل توفان های این بخش از نیمکره شمالی زمین بود که از ابتدای ژوئن تا 30 نوامبر به طول خواهد کشید.

کولوم، رییس دولت گواتمالا روز شنبه در سراسر این کشور اعلام وضع اضطراری کرده بود. به گفته وی ده ها منطقه به خاطر مسدود شدن خیابان ها از جهان خارج شده اند. مدارس قرار است در چند روز آینده تعطیل بمانند.

روز یکشنبه در سراسر هندوراس هم وضع اضطراری اعلام شد. مائوریچیو فیونس (Mauricio Funes)، رییس دولت السالوادور هم در کشورش وضع اضطراری اعلام کرده است. به گفته وی، گرچه توفان "آگاتا" ممکن است به زودی آرام گیرد، اما خطر رانش زمین و جاری شدن سیل "بسیار بالا" است.

فلیپه کالدرون، رییس جمهور مکزیک به گواتمالا پیشنهاد داده است از فرودگاه شهر مرزی تاپاچولا (Tapachula) در مکزیک برای انجام پرواز استفاده کند. کلمبیا و آمریکا هم پیشنهاد داده اند با عملیات پروازی کالاهای امدادرسانی را به مناطق آسیب دیده از توفان آگاتا ارسال و در تخلیه مناطق کمک کنند.

کد خبر 108679

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز