یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر خزانه داری دولت جدید انگلیس پس از اذعان به مطالبه ده‌ها هزار پوند پول مالیات دهندگان برای پرداخت اجاره خانه دوست پسر خود (اشاره به همجنس‌گرا بودن وی) استعفا کرد

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، دیوید لاوز،‌ وزیر خزانه داری دولت ائتلافی جدید انگلس گفت که بلافاصله از سمت خود که کمتر از یک ماه قبل آن را برعهده گرفته کناره‌گیری می‌کند.

بر این اساس دنی الکساندر،‌ یکی از هم حزبی‌های وی در حزب لیبرال دموکرات جانشین لاوز خواهد شد.

این اولین ضربه عمده به دولت ائتلافی دیوید کامرون،‌ نخست وزیر جدید انگلیس است که قول داده تا سوءاستفاده‌ی سیاستمداران از پول‌های دولتی را ریشه کن کند.

صدها تن از قانونگذاران انگلیسی در پارلمان قبلی این کشور از پول مالیات دهندگان برای خرید هر چیزی از خانه‌های شیک تا حتی کود اسب استفاده کرده بودند.

پنج تن از این قانونگذاران به حسابرسی دروغین متهم شده و ده‌ها تن دیگر مجبور به استعفا یا عدم کاندیداتوری مجدد شده‌اند.

دیوید لاوز که قرار بود در شغل جدید‌ش طرح کاهش کسری بودجه دولت جدید را به اجرا درآورد عذرخواهی کرده و گفت وی به سرعت این پول را که روزنامه دیلی تلگراف 40 هزار پوند (57 هزار و 822 دلار) اعلام کرد، پس خواهد داد.

این روزنامه گزارش داد که وزیر خزانه داری دولت جدید در سال‌های 2004 تا 2007 حدود 950 پوند از پول مالیات دهندگان را برای پرداخت اجاره یک اتاق در خانه‌ای متعلق به دوست پسرش، جیمز لوندی مطالبه کرده است.

قانونگذاران بر اساس مقررات پارلمانی از سال 2006 از اجاره کردن مسکن برای همسر،‌ اعضای خانواده یا یک شریک منع هستند.

وزیر خزانه‌داری مستعفی انگلیس توضیح داد که قصد نداشته از این طلب پول، کسب سود کند و انگیزه وی حفظ حریم خصوصی خود و دوستش و برملا نشدن روابط جنسی‌اش بوده است.

دیوید لاوز اظهار داشت که پس از افشای این ماجرا،‌ دیگر نمی‌تواند به کارش در سمت وزیر خزانه داری ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم در شرایطی که باید با تاثیرات عمومی و شخصی افشای این موضوع دست و پنجه نرم کنم چطور می‌توانم کار سرنوشت ساز خود روی بازبینی بودجه و هزینه‌ها را انجام دهم.

وزیر خزانه داری مستعفی انگلیس خاطرنشان کرد: اگرچه مشکلات اخیر من به خاطر تمایلم به مخفی نگه داشته رابطه‌ جنسی‌ام به وجود آمدند،‌ اما اکنون نمی‌توانم از این نتیجه بگیریم که آنچه من انجام دادم به جهاتی اشتباه بود، اگرچه من هیچ سود مالی از این قضیه کسب نکردم.

اما دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس،‌ لاوز را به عنوان یک "مردخوب و مورد احترام" تحسین کرد و گفت:‌ وی در دوره کوتاه حضورش در وزارت خزانه داری یک تغییر واقعی ایجاد کرد.

دیوید لاوز که تا همین چند هفته قبل یک لیبرال دموکرات نسبتا ناآشنا بود،‌ هنگامیکه به عنوان یکی از بازیگران کلیدی مذاکرات ائتلاف محافظه کاران و لیبرال دموکرات‌ها حاضر شد،‌ نامش سر زبان‌ها افتاد.

کد خبر 108591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز