چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: آنگولا دومین تولیدکننده بزرگ نفت در آفریقا مهمترین گزینه برای پیوستن به اوپک است.

 آنگولا که پس از رهایی از جنگ 27 ساله داخلی در سال 2002 با جذب سرمایه‌گذاری خارجی تولید خود را بیش از 10 درصد افزایش داده و به 4/1میلیون بشکه در روز رسانده است، قصد دارد این رقم را در سال 2007 به 2 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.این مسأله با واکنش ابتدایی مثبت اوپک مواجه شد و ادموند داکورو رئیس اوپک از آن حمایت کرد.

 این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که با پیوستن کشورهای جدید به اوپک مخالف است. آنگولا، سودان و اکوادور از چندی پیش آمادگی خود را برای پیوستن به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)‌ اعلام کرده‌اند.

 این خبر واکنش آژانس بین‌المللی انرژی به عنوان حامی کشورهای واردکننده انرژی و مشاور انرژی 26 کشور صنعتی را به دنبال داشت و این سازمان در گزارشی اعلام کرد: پیوستن سه کشور فوق به اوپک، مانع سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های خارجی در این سه کشور خواهد شد و رشد مازاد تولید نفت جهان را کاهش خواهد داد و کشورهای مصرف‌کننده نفت را در برابر شوک‌های عرضه نفت، آسیب‌پذیر خواهد ساخت.

پیوستن آنگولا،‌ سودان و اکوادور به اوپک ظرفیت تولید این سازمان را 2 میلیون بشکه در روز معادل 6 درصد تولید فعلی آن، افزایش خواهد داد و مجموع ذخایر نفت آن را 5/10میلیارد بشکه رشد خواهد داد. دیوید فایف تحلیل‌گر بازار نفت در آژانس بین‌المللی انرژی در این زمینه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی باید از کشورهای مستقل تولیدکننده نفت بخواهد بر اساس منافع مستقل خود عمل کنند.

 این در حالی است که پیوستن به اوپک جایگاه سه کشور فوق را در بازار نفت تقویت خواهد کرد. آنگولا دومین تولیدکننده بزرگ نفت در منطقه آفریقای مرکزی است و به تازگی از جنگ طاقت‌فرسای 27 ساله رهایی یافته و سودان که سومین تولیدکننده بزرگ منطقه است هم‌اکنون در بحران به سرمی‌برسد.

رافائل کورئا رئیس‌جمهور چپ‌گرای جدید اکوادور آمادگی خود برای پیوستن به اوپک اعلام کرده و به پیروی از همتای ونزوئلایی‌اش، چاوز، خواستار افزایش درآمد دولت از همکاری با شرکت‌های نفتی خارجی شده است. اوپک سال 1992 از سازمان اوپک جدا شد.آمریکا بزرگ‌ترین مشتری نفت آنگولاست که ظرفیت تولید آن طی یک سال آینده به 2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

شرکت‌های اکسون موبیل و شورون بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در بخش نفت آنگولا هستند. ظرفیت تولید سودان نیز هم‌اکنون 330 هزار بشکه و اکوادور 270 هزار بشکه در روز است. آنگولا چندین سال است که به عنوان ناظر در نشست‌های اوپک شرکت می‌کند.

 اکوادور نیز در سال 1992 اوپک را ترک کرد. یازده عضو فعلی اوپک، الجزایر، ایران، لیبی، اندونزی، کویت، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی و ونزوئلا هستند.

کد خبر 10855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز