گروه ادب و هنر- عباس ثابتی‌راد: به‌رغم وعده مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر حمایت از سینمای کشور، همچنان بخشی از بودجه سال 88 سینما با سپری شدن بیش از 2 ماه از سال 89 پرداخت نشده است.

به گفته جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 20 درصد باقیمانده بودجه خانه سینما در سال 88 همچنان در انتظار تحولی است که وزارت ارشاد منتظر آن است. 

این درحالی است که محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینمای ایران از تامین نشدن بیش از 38 درصد بودجه سال 88 تا به امروز خبر داد و گفت: «38 درصد از بودجه سال گذشته ما پرداخت نشده و من شنیدم که می‌گفتند به همین میزان از منابع مالی بقیه بخش‌ها هم کاسته شده است.

حال من نمی‌دانم که آیا واقعا این اتفاق افتاده یا خیر؟ اما می‌دانم که اگر چنین اتفاقی هم بیفتد کسی که نگاهی جامع به مسائل سینما دارد، می‌داند که کل بودجه خانه سینما به اندازه یک یا یک‌ونیم فیلم است و اگر تمام این فعالیت‌ها را بخواهد یک نهاد دولتی انجام دهد بد نیست که ببینیم آنها چقدر هزینه می‌گیرند.»

در پی پرداخت نشدن بخشی از بودجه خانه سینما، تعدادی از برنامه‌های فرهنگی این تشکل صنفی متوقف شد؛ از جمله سفر همزمان سینماگران به خرمشهر (که طی 2 سال اخیر همزمان با سالروز سوم خرداد ماه انجام می‌شد)، برگزاری ورک‌شاپ‌های تخصصی و... و آخرین آن، توقف به‌روز‌شدن سایت خانه سینماست.

در بخش بازتاب رسانه‌ای سایت خانه سینما نوشته شده است: «با پوزش از خوانندگان محترم بخش بازتاب رسانه‌ای سینما، به آگاهی می‌رساند به‌علت تنگناهای مالی و نبود بودجه در تامین هزینه خرید خدمات یاد شده، تا اطلاع ثانوی این بخش از سایت به‌روزرسانی نمی‌شود.» در این بخش اظهار امیدواری شده است که با بهبود وضعیت مالی و یا تدبیری دیگر به نشر مجدد آن توفیق یابند.

به گزارش ایسنا، در روزهای پایانی سال 88 معاون اجرایی خانه سینما خبر داده بود که «هنوز به‌طور کامل بودجه سال 88 خانه سینما پرداخت نشده است». سید‌محسن هاشمی در پاسخ به اینکه خانه‌سینما از اهداف کلانش در سال 88 چه موضوع و هدفی را محقق کرده است؟

گفته بود: «متأسفانه 7/38 درصد از بودجه خانه سینما تاکنون پرداخت نشده و در حال حاضر خانه سینما علاوه بر اینکه تعهدات کمک‌های معیشتی که به سیاق هر سال در اسفندماه به اشخاص آسیب‌پذیر عضو در قالب بن کالا انجام می‌داد به انجام نرسانده است و بدتر از آن هنوز حقوق، عیدی و پاداش 19 نفر از همکاران شاغل خانه سینما را نیز نتوانسته است پرداخت کند.»

2 روز بعد نیز محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در گفت‌وگویی با ایسنا گفته بود: «تعدادی از نهادها به تعهدات خود در سال 88 عمل نکرده‌اند.»وی در پاسخ به اینکه چه نهادهایی مشخصا بوده‌اند؟ توضیح داده بود:«به هرحال واضح است که وزارت ارشاد تعهداتی نسبت به خانه سینما دارد، برخی نهادهای دیگر هم طی سال‌های گذشته نه برحسب وظیفه اما به هرحال لطف‌هایی به خانه سینما داشتند که آنها هم امسال این مسئله را از ما دریغ کردند و در مجموع به‌نظر می‌رسد که امسال پایان تلخی داشتیم.»

وی در همان مصاحبه به توقف برخی از برنامه‌های خانه سینما اشاره کرده و در عین حال گفته بود:«به هرحال با تمام محدودیت‌ها و بودجه اندک که از طرف وزارت ارشاد در اختیار داشتیم، که شاید تنها به اندازه یک‌ یا یک و نیم فیلم باشد و کمکی اندک محسوب می‌شود، حجم فعالیت‌های ما در سال 88 و به‌ویژه در 6 ماه اول سال بسیار گسترده بود.»

معاون سینمایی نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره عدم‌پرداخت بودجه خانه سینما در نشست خبری اخیرش گفته بود:«قبل از اینکه ما بر سر کار بیاییم بخشی از بودجه معاونت به نحو دیگری توافق و هزینه شده بود و وقتی آمدیم 30 درصد بودجه مانده بود و بعضی از مؤسسات هم دچار مشکل شده‌اند و 30 درصد از بودجه‌شان را هنوز نداده‌ایم و از بودجه خانه‌سینما 20‌درصدش مانده است.»

کد خبر 108426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز