چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با آنکه مسئولان آموزش و پرورش مدعی‌ هستند که «مدارس کپری به تاریخ پیوسته»، اما نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان خواستار جمع‌آوری این نوع مدارس از هرمزگان شد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: با توجه به اینکه خیرین زیادی در هرمزگان به امر مدرسه‌سازی‌ مشغول هستند، مدارس کپری باید هرچه زودتر به دست همین افراد خیر در استان جمع‌آوری شود.

به گزارش مهر، آیت‌الله غلامعلی نعیم‌‌آبادی، در جشنواره خیرین مدرسه‌ساز هرمزگانی از فعالیت آموزشی مدارس کپری در استان هرمزگان سخن گفت. وی اعلام کرد: هنوز در بخش‌هایی از استان هرمزگان، کودکان و نوجوانانی هستند که در مدارس کپری درس می‌خوانند.

البته نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان خطاب به مسئولان سازمان نوسازی و تجهیز مدارس که مدعی هستند مدارس کپری به تاریخ پیوسته، گفت: «با آمار ارائه شده توسط سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، در امر مدرسه‌سازی‌ نباید شاهد مدارس کپری در روستاهای استان باشیم.»

مدارس کپری در خراسان جنوبی و هرمزگان

فروردین ماه امسال نیز وزیر آموزش و پرورش با اذعان به فعالیت مدارس نامناسب در روستاها و مناطق دور افتاده اعلام کرد: هنوز هم مدارس کپری در استان‌های هرمزگان و خراسان جنوبی وجود دارد. حمید‌رضا حاجی‌بابایی گفت: تا پایان سال ۸۹ نباید هیچ مدرسه کپری در کشور داشته باشیم.

حسین هاشمی، استاندار هرمزگان نیز چندی پیش در آیین تجلیل از معلمان وعده داد که با توجه به ساخت 6 مدرسه شبانه‌روزی، مدارس کپری باید تا پایان امسال در سطح استان جمع‌آوری شوند.

«تا پایان امسال باید... شود» جمله‌ای است که سال‌هاست مسئولان دست‌کم در باره مدارس کپری می‌گویند و نتیجه اینکه هنوز هم دانش‌آموزان مناطق محروم در مدارس کپری درس می‌خوانند.

نمونه بارز این سخن اینکه سال 85 مرتضی شمسایی، معاون برنامه‌ریزی و امور مشارکت‌های سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: سال گذشته مدارس کپری در استان هرمزگان جمع‌آوری شد و جشن کپرزدایی را در این استان برگزار کردیم.

از ادعا تا عمل

وجود مدارس کپری یکی از بارزترین نمونه‌های محرومیت است که با وجود اختصاص اعتبارات فراوان برای رفع این محرومیت، فعالیت آموزشی در این نوع مدارس همچنان ادامه دارد.
بنابر اصول مصرح قانون اساسی، برخورداری از امکانات آموزشی برای همگان باید یکسان و برابر باشد و این وظیفه دولت است که شرایط تحصیل رایگان و مطلوب دانش‌آموزان را فراهم کند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور سال گذشته بارها با استناد به ‌صورت‌جلسه‌های مسئولان محلی استان‌هایی که مدارس کپری در آنها وجود داشت، گفت: «اینک در هیچ منطقه‌ای از کشور مدرسه کپری نداریم.»

مرتضی رئیسی  اعلام کرد: بحث مدارس کپری در کشور تنها در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان و هرمزگان وجود داشت که این معضل به‌صورت جدی با استفاده از اعتبارات ملی برطرف شده‌است که تأیید مسئولان در استان‌هایی که از این معضل رنج می‌بردند، وجود دارد.

وی تا حدی از جمع‌آوری مدارس کپری مطمئن بود که اعلام کرد: سازمان نوسازی، مدارسی را به‌عنوان مدارس کپری می‌پذیرد که مسئولان آن استان به‌صورت مستند (تصویری، گزارشی) مدارکی از این مدارس به این سازمان ارائه کنند.

با توجه به اظهارات نماینده ولی فقیه در هرمزگان، به این نتیجه می‌رسیم که صورت‌جلسات امضا شده، دست‌کم در هرمزگان صوری است که مبنای اظهار نظر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور است.

سال گذشته هم یعقوب جدگان، نماینده مردم چا‌بهار در مجلس به تحصیل برخی از دانش‌آموزان حوزه انتخابیه‌اش در مدارس کپری اعتراض کرد. در پاسخ وی اعلام شد که براساس صورت جلسه مسئولان محلی، مشکل مدارس کپری چابهار حل شده‌است.
حکایت مدارس کپری ادامه دارد؛ هرچند که آن‌را انکار کنند یا برای حذف آن جشن بگیرند.

کد خبر 108333

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز