سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

محمود مولایی: ساعاتی پیش از فینال لیگ قهرمانان اروپا اتفاق افتاد؛ در باشگاه استیل‌آذین و البته فریدون زندی پیش از مصاحبه به دفتر آجرلو، مدیرعامل این باشگاه رفت و در مورد تمدید قرارداد با او صحبت کرد.

غیرمستقیم از این نشست گفت و اینکه تنها 10 درصد امکان جدایی از این تیم وجود دارد. او البته یک روز بعد از این جلسه با استیل آذین تمدید قرارداد کرد. هافبک ایرانی الاصل که در مقدماتی جام جهانی 2006 برای نخستین بار پیراهن تیم ملی ایران را پوشید، حالا 5 سالی است که در فوتبال ایران حضور دارد.

زندی که فوتبال را در آلمان شروع کرد، سابقه بازی در کایرزسلاترن را دارد. بهترین بازی‌های زندی هم در این تیم اتفاق افتاد و او بعد از آن افت کرد؛ طوری که دیگر نتوانست در بوندس لیگا بدرخشد و بعد از بازی در دسته دوم آلمان سر از لیگ قبرس درآورد. در آنجا موفق نبود و بالاخره به این نتیجه رسید که در لیگ ایران بازی کند.

زندی حالا سابقه یک فصل حضور در استیل آذین را دارد و یک فصل دیگر هم در این تیم خواهد ماند. گفت‌وگو با زندی در روز مسابقه بایرن مونیخ و اینتر انجام شد: «دوست دارم بایرن قهرمان شود. به‌نظر من، تیم بهتری است. بایرن فوتبال بهتری انجام می‌دهد. اینتر اصلا تیم خوبی نیست، از بازی این تیم لذت نمی‌برم و نمی‌دانم چطور تا فینال لیگ قهرمانان رسیده است.»زندی البته با قهرمانی اینترمیلان نتوانست موفقیت بایرن را ببیند؛ همانطور که در لیگ نهم خیلی‌ها منتظر موفقیت زندی بودند؛ در فصلی که یک بار با حمید استیلی، سرمربی وقت استیل‌آذین درگیر شد و حتی ممکن بود برای همیشه از لیگ ایران برود. اما بازگشت زندی به این تیم با تک‌بازی‌های قابل‌قبول همراه بود.

  • یک فصل سخت را پشت سر گذاشتی و مطمئنا خیلی‌ها چنین انتظاری از تو نداشتند. چرا نتوانستی بازیکن موفقی در لیگ برتر باشی؟

خودم قبول دارم که خوب نبودم. چون یکسری از مسائل را نمی‌دانستم. قبلا فکر می‌کردم که یک بازیکن در زمین فوتبال باید خودش را نشان دهد ولی در ایران این طور نیست. یکسری مسائل در بیرون از زمین تعیین‌کننده است. یعنی بازیکن باید بیرون از زمین هم کارهایی انجام دهد تا بتواند موفق شود. کارهایی که من بلد نبودم.

  • چه کارهایی، می‌توانی واضح‌تر توضیح بدهی؟

در بیرون از زمین حاشیه‌هایی هست که من بلد نیستم در مقابل آنها چه کاری انجام بدهم. نمی‌توانم واضح توضیح بدهم. من برای نخستین بار در لیگ ایران بازی می‌کردم و واقعا برخی مسائل را نمی‌دانستم.

  • فکر می‌کنی این مشکلات هنوز هست؟

الان وضعیت بهتر شده و می‌توانم با خیال راحت فوتبال بازی کنم. چون می‌دانم که یک نفر پشت من است و به من اطمینان دارد. این موضوع برایم خیلی اهمیت دارد و به من کمک می‌کند. من هم امسال برای نخستین بار در لیگ ایران بازی می‌کردم.

  • به غیراز تو، مهدوی‌کیا هم بعد از سال‌ها بازی در بوندس‌لیگا، وقتی به استیل آذین آمد، چندان موفق نبود. فکر می‌کنی دلیل آن چیست؟

 خب، مهدی که قبلا هم در فوتبال ایران بازی کرده بود، هم نتوانست انتظارات را برآورده کند. من فکر می‌کنم دلیلش این است که ما در آلمان وقتی می‌خواهیم وارد زمین شویم، می‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم. حالا در طول بازی اشتباه هم هست. اما مهدوی‌کیا به این مسئله رسیده بود و چون سال‌ها در فوتبال آلمان بازی کرده بود، وقتی به لیگ ایران برگشت، دچار مشکل شد.

  • البته علی کریمی یکی از لژیونرهایی بود که در بازگشت به لیگ برتر افت نکرد...

علی در فوتبال آلمان خیلی نبود و فقط یک فصل بازی کرد...[مکث می‌کند] من نمی‌خواهم در مورد علی کریمی صحبت کنم. ولی خود من سال اولی بود که در اینجا بازی می‌کردم.

  • البته یک بار هم با استیلی درگیر شدید و به‌نظر می‌رسید دیگر در لیگ برتر بازی نکنید...

نه، درگیر نشدم. مصدوم بودم. به‌دلیل آسیب دیدگی 10بازی لیگ را از دست دادم و نتوانستم بازی خوبی برای استیل‌آذین انجام دهم. اما هر بار که مصدومیتم خوب شد و برگشتم برای استیل آذین خوب بازی کردم. به‌نظر خودم در دو مسابقه بد بازی کردم؛ یکی برابر استقلال بود و دومی جلوی شاهین. مقابل شاهین بوشهر خوب نبودم، ولی استیل آذین این بازی را پیروز شد.

  • با این همه، نمایش قابل‌قبولی در این فصل نداشتی و ظاهرا به غیراز مشکلات حاشیه‌ای، مشکلات دیگری هم داشتی؟

 داستان طولانی دارد و بهتر است خیلی کوتاه بگویم که بازی سپاهان خوب بودم. هر بار هم خوب بازی کردم، خودم متوجه شدم و هر بار هم که بد بودم، گفتم اما بازی‌هایی که در زمین بازی بودم، خوب بودم؛ مثل بازی با فولاد و ذوب آهن. فکر می‌کنم جو باشگاه استیل‌آذین بهتر از بقیه تیم‌هاست و از اینکه در این تیم بازی می‌کنم، راضی هستم. البته من در لیگ‌برتر خیلی چیزها یاد گرفتم و در بازی آخر جلوی سپاهان فوتبالم را تغییر دادم.

  • مثلا چه تغییری کرده بودید؟

من الان وقتی توپ را می‌گیرم، مکث می‌کنم و بعد بازی می‌کنم. چون در لیگ برتر بازیکنان خیلی مکث می‌کنند و سرعت بازی را می‌گیرند؛ مثلا زیاد دریبل می‌زنند. من بازیکنانی را که زیاد دریبل می‌زنند، دوست ندارم. چون به سرعت بازی اعتقاد دارم. اگر من توپ را بگیرم و به سرعت پاس بدهم، کی زودتر به مقصد می‌رسد؛ من یا توپ؟ مطمئنا توپ زودتر به مقصد می‌رسد  اما در ایران برعکس است. اگر در آلمان به سرعت پاس می‌دهند و کمتر توپ را نگه می‌دارند و به نتیجه می‌رسند، در لیگ برتر ایران برعکس است. به همین خاطر، من هم سعی می‌کنم بیشتر توپ را نگه دارم و بازی را از سرعت بیندازم. بزنم به تخته [با دست روی میز می‌کوبد] الان خیلی بهتر شده‌ام. مطمئن باشید که در سال دوم بهتر می‌شوم.

  • فکر می‌کنی برای تیم‌های ایرانی مربیان خارجی بهتر است یا ایرانی؟

 این به کار مدیریت ربط دارد. امیدوارم استیل آذین مربی خوبی بیاورد. فکر می‌کنم مربی خارجی بهتر است. به لحاظ تاکتیکی بهتر از مربیان ایرانی هستند. نمی‌خواهم مربی ایرانی را نفی کنم. با قلعه نویی کار کردم و خوب بود. افشین پیروانی هم جوان است و خوب می‌شود.  استیلی هم جوان است و اشتباه می‌کند. اما او هم می‌تواند پیشرفت کند.  

حق ندارم از تیم ملی انتقاد کنم

به جام جهانی نزدیک می‌شویم و تیم ملی ایران در این مسابقات حضور ندارد.فریدون زندی معتقد است نبود ایران در جام جهانی 2010 حسرت برانگیز است؛« وقتی تیم ملی کره‌شمالی می‌تواند به جام‌جهانی برود و ما نتوانیم، مطمئنا خوب نیست. چند سالی است که فوتبال ایران درجازده است. حق ندارم که خیلی از حرف‌ها را بزنم. می‌دانم چرا افت کرده، ولی نمی‌توانم حرفی بزنم؛ آنها حق ندارم بگویم. 

به‌نظر من، خیلی حیف شد؛ چون تیم ما خیلی خوب بود. حتی زمانی که اسکولاری، سرمربی پرتغال گفت به مکزیک نگاه نکنید، چون ایران هم تیم خوبی دارد، تازه فهمیدم که تیم ملی قوی است. در جام جهانی 2006 فکر می‌کنم چند تا از بازیکنان مثل مهدوی‌کیا و کریمی آماده نبودند و نتوانستند بازی خوبی انجام دهند. آنها قبل از جام جهانی مصدوم بودند. جلوی پرتغال نمی‌شد نتیجه گرفت، ولی می‌توانستیم جلوی مکزیک بازی بهتری انجام دهیم.ما در جام‌جهانی2006  حاشیه نداشتیم. واقعا حیف شد.

چند روز پیش تلویزیون بازی‌های قدیمی را نشان می‌داد و بازی کرواسی را در تلویزیون دیدم. بازی تیم ملی با این تیم قبل از جام جهانی آلمان بود و متوجه شدم که چقدر خوب بازی کرده‌ایم. ولی در جام جهانی برخی از بازیکنان مصدوم بودند؛ مثلا در بازی با مکزیک کریمی در نیمه دوم بیرون رفت و مهدوی‌کیا آماده نبود و گفتم چقدر حیف شد. »

کد خبر 108192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز