دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال بالا گرفتن تنش‌ها در شبه‌جزیره کره با حمایت صریح از کره‌جنوبی به‌صورت مستقیم به نیروهای ارتش آمریکا دستور داد آماده جنگ احتمالی با کره‌شمالی و مقابله با تهاجم این کشور باشند.

به گزارش رویترز، اوباما به ارتش آمریکا  که 28 هزار نیرو در کره‌جنوبی دارد دستور داده است تا همکاری کاملی با سئول جهت اطمینان از آمادگی این کشور برای واکنش در مقابل کره‌شمالی انجام دهد.

این اقدام کاخ سفید روز گذشته همزمان با آن صورت گرفت که لی‌میونگ‌باک، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد که کشورش دیگر نمی‌تواند وحشیگری کره‌شمالی را تحمل کند و پیونگ‌یانگ باید تاوان حمله به ناو این کشور را پس‌دهد.

یک تیم تحقیقات‌  بین‌المللی هفته گذشته اعلام کرد که ناو چئونان کره‌جنوبی در 23 مارس بر اثر اصابت یک اژدر کره‌شمالی غرق شده است. در این حادثه 46 ملوان نیروی دریایی کره‌جنوبی کشته شدند که بدترین تلفات نظامیان این کشور بعد از جنگ دو کره به حساب می‌آید. کره‌شمالی هر نوع دخالت در غرق شدن این ناو را رد کرده است.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد که آمریکا به‌صورت کامل از اقدامات لی‌میونگ باک حمایت می‌کند. وی گفت: ما از درخواست رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی برای عذرخواهی و تنبیه کره‌شمالی در این رابطه حمایت می‌کنیم و خواستار توقف رفتار متخاصمانه و تهدید‌آمیز این کشور هستیم.

گیبس تاکید کرد: حمایت واشنگتن در دفاع از کره‌جنوبی صریح است و رئیس‌جمهوری آمریکا به فرماندهان ارتش دستور داده است با همتاهای خود در سئول جهت اطمینان از آمادگی نظامی این کشور همکاری کاملی داشته باشند.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی روز گذشته در یک سخنرانی شدیداللحن تلویزیونی تاکید کرد که از کره‌شمالی به خاطر غرق شدن ناو چئونان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهدکرد.

وی گفت: ما همیشه وحشیگری‌های  کره‌شمالی را تحمل کرده‌ایم اما هم‌اکنون شرایط فرق می‌کند. کره‌شمالی تاوان اقدامات تحریک‌برانگیز خود را خواهد پرداخت. دولت کره‌جنوبی همچنین تجارت با کره‌شمالی را معلق کرده و خواستار عذرخواهی رسمی این کشور شده است.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی روز گذشته تاکید کرد که کشتی‌های کره‌شمالی از ورود به آب‌های کره‌جنوبی منع خواهند شد. گزارش ‌ها نشان‌ می‌دهد که کره جنوبی قصد دارد به زودی رزمایش مشترکی با نظامیان آمریکایی برگزار کند. 

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به چین سفر کرده است تا مقام‌های این کشور را برای همکاری با واشنگتن برای واکنش در مقابل پیونگ‌یانگ تحت فشار قرار دهد.

هیلاری کلینتون روز گذشته بلافاصله پس از اعلام حمایت رسمی کاخ سفید از کره‌جنوبی در نشستی خبری اعلام کرد که اقدام کره‌شمالی شرایط امنیتی منطقه را بسیار پر مخاطره کرده است و همه همسایه‌های این کشور می‌خواهند از این مسئله جلوگیری کنند. وی گفت: ما در تلاش هستیم از تشدید این شرایط جلوگیری کنیم. ‌

این در حالی است که چین به‌عنوان مهم‌ترین متحد کره‌شمالی تاکنون در ارتباط با این حادثه سکوت اختیار کرده است. کیم جونگ ایل، رهبر کره‌شمالی که به ندرت به سفرهای خارجی می‌رود چندی پیش به چین سفر کرد که بسیاری عقیده دارند یکی از مهم‌ترین دلایل آن اطمینان یافتن از  حمایت پکن از پیونگ‌یانگ در این شرایط بحرانی بوده است.

کره‌شمالی هفته گذشته پس از متهم شدن رسمی این کشور از سوی تیم تحقیقات بین‌المللی حادثه، هشدار داده بود که اقدام کره‌جنوبی برای تحریم‌های بیشتر علیه این کشور می‌تواند باعث شروع جنگ در منطقه شود.

هرچند تهدید به جنگ اکنون به امری عادی در میان مقام‌های دو کره تبدیل شده است اما هیچ کدام از این کشورها در عمل قادر به این مسئله نخواهند بود. کره‌شمالی اکنون با مسائل اقتصادی خود دست و پنجه نرم می‌کند و در این شرایط نمی‌تواند وارد جنگ با کره‌جنوبی با حمایت آمریکا و به احتمال زیاد ژاپن شود. در مقابل کره‌جنوبی هم می‌داند چنین جنگی می‌تواند با خارج کردن سرمایه‌گذاران خارجی، اقتصاد این کشور را به‌طور کامل نابود کند.

کد خبر 108160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز