یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: برگزاری کنسرت‌های خیریه در ایران رواج چندین ساله دارد

هنرمندان به کمک مؤسسات خیریه می‌‌آیند و تمام عواید مالی خود را بدون درنظر گرفتن دستمزد، در اختیار مؤسسه قرار می‌دهند. مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک) از سال 1386 فستیوال موسیقی را با این هدف برپا کرده‌است.

امسال سومین فستیوال موسیقی محک به نفع کودکان مبتلا به سرطان از 5 تا 12 خرداد ماه به رهبری لوریس چکناواریان در بیمارستان تخصصی محک برگزار می‌شود تا به گفته مدیرعامل محک، ریال به ریال این عواید به دارو و تجهیزات برای کودکان سرطانی تبدیل شود.

فستیوالی برای هنر

نخستین فستیوال موسیقی محک در سال 1386 و دومین دوره این فستیوال در سال بعد برگزار شد اما سومین دوره آن، که قرار بود موسیقی ملل باشد، به‌دلیل عدم‌هماهنگی گروه‌های خارجی و ایرانی در سال 1388برگزار نشد. اما حالا سومین دوره این فستیوال با تغییرات مهمی برگزار می‌شود.

در این فستیوال هر شب قطعات جدیدی از موسیقی کلاسیک ایران وجهان توسط ارکستر مجلسی ارمنستان اجرا می‌شود که در کنار این گروه اردشیر کامکار، کمانچه و اردوان کامکار هم سنتور می‌نوازد. اجرای قطعاتی از هوشنگ کامکار نیز بخشی از اجراهای این فستیوال خواهد بود.

در نشستی خبری که دیروز با حضور آراسب احمدیان (مدیرعامل محک)، لوریس چکناواریان (رهبر ارکستر) و هوشنگ کامکار(‌آهنگساز) در محک برگزار شد، آراسب احمدیان با اشاره به عمر 20ساله محک به این نکته اشاره کرد که محک هرگز تصمیم نداشته که با درد و رنج، جلب مشارکت کند.

او گفت: یکی از راه‌های ارتباط محک با جامعه و جلب مسئولیت اجتماعی مردم و نهادها از طریق هنر است. از سوی دیگر ما هیچگاه نخواستیم با نمایش مستقیم درد به جلب کمک‌های مردمی بپردازیم بلکه ترجیح دادیم مردم در یک فضای آرام و شاد از یک اثر هنری لذت ببرند و آنجا تصمیم بگیرند که به کمک کودکان محک بیایند.

سالنی کوچک برای کارهای بزرگ

سالن 300 نفره محک در 8شب می‌تواند پذیرای 2400میهمان باشد.
 قرار است بلیت‌ها با قیمت 60هزار تومان در جایگاه ویژه و 40هزار تومان در دیگر ردیف‌ها فروخته شود.

البته برای دانشجویان و شرکت‌ها هم تخفیف ویژه‌ای درنظر گرفته‌ شده‌است. با این حال، شاید اگر این کنسرت در جایی بزرگ‌تر برگزار می‌شد، سوددهی کنسرت افزایش می‌یافت. اما مدیرعامل محک در این مورد گفت: در برگزاری نخستین فستیوال موسیقی کلاسیک محک به‌دنبال توسعه موسیقی در جامعه نبودیم ولی این اتفاق به مرور افتاد. سال گذشته که این فستیوال را برگزار نکردیم با تقاضای مردم مواجه شدیم و امیدواریم در آینده نزدیک این فستیوال تبدیل به یک رویداد هنری شود.

اما دلیل اصلی برگزاری این کنسرت در یک مکان کوچک را باید در جایی دیگری دید؛ احمدیان آن را اینگونه توضیح می‌دهد: ما برگزارکننده کنسرت موسیقی نیستیم بلکه با هدف معرفی، شناسایی و جلب مشارکت‌های مردمی و توسعه هنر، این برنامه را برگزار می‌کنیم و برایمان اهمیت دارد که میهمانان به بیمارستان محک بیایند و از نزدیک با این فضا آشنا شوند؛ زیرا این اتفاق یک ارتباط عاطفی قوی‌تری میان ما و خیرین ایجاد می‌کند.

البته سالن کوچک محک یکی از معدود فضاهایی است که می‌توان موسیقی را بدون واسطه هرگونه سیستم صوتی شنید و از این جهت فرصت بزرگی برای شنوندگان موسیقی است.

ارکستری با نواهای ایرانی

تفاوت سومین فستیوال محک با 2دوره قبلی، اجرای قطعات بیشتر از آهنگسازان ایرانی در این فستیوال است. با این حال چکناواریان اظهار امیدواری کرد که فستیوال‌های بعدی با حضور بیشتر آهنگسازان ایرانی و اجرای قطعات آنها همراه باشد. او در این مورد اظهار داشت: امسال در برنامه‌ ارکستر مجلسی ارمنستان همراه با سنتور، قانون و کمانچه، قطعاتی از آهنگسازان برجسته ایرانی همچون کامکارها اجرا خواهد شد و علاوه بر آن قطعات موسیقی کلاسیک نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

احساس مسئولیت هنرمندان

مؤسسه‌های خیریه همواره از حمایت هنرمندان بهره برده‌اند. هوشنگ کامکار و برادرهایش که به شکل افتخاری در این کنسرت شرکت می‌کنند، در این نشست وعده داد که شهریور امسال، گروه کامکارها کنسرتی به نفع کودکان سرطانی محک برگزار خواهند کرد. او معتقد است که هنرمندان ایرانی بیش از پیش به این حوزه اهمیت می‌دهند و به‌دنبال ایفای نقش و مسئولیت اجتماعی هستند.

او در ادامه گفت: این شیوه در تمام دنیا با استقبال زیادی مواجه شده است و متأسفانه در ایران کمتر اتفاق می‌افتد. ما انتظار داریم هنرمندان بزرگ ایرانی با فعالیت خود در این عرصه به شناخت بیشتر چنین مؤسسه‌هایی کمک کنند.

دلایل حضور ارکستر مجلسی ارمنستان

در دومین فستیوال موسیقی محک، چکناواریان به این نکته اشاره کرد که نبود ارکستر مجلسی متمرکز و پرکار باعث شده‌است که او از ارکستر مجلسی ارمنستان برای اجرای کنسرت دعوت کند. هرچند که او امسال هم از این ارکستر دعوت کرده اما با این حال امیدوار است که ارکستر مجلسی در ایران تشکیل شود تا بتواند سال‌های آتی از آن استفاده کند.

او این‌بار تصمیم داشته‌ که برای این اجرا از ارکستر سمفونیک تهران بهره ببرد اما به‌دلیل همزمانی اجرای کنسرت شهرداد روحانی، مجددا از ارکستر مجلسی ارمنستان دعوت به‌عمل آورده است.

چکناواریان معتقد است که جوانان بسیار مستعدی در زمینه موسیقی در ایران هستند اما تجربه‌شان برای یک کنسرت با این تعداد اجرا، کم است و ازطرف دیگر جمع‌کردن و تمرین‌کردن با این افراد زمان و انرژی زیادی می‌خواهد.

حمایت مالی و مسئولیت اجتماعی

اسپانسر در تمام دنیا یکی از رکن‌های اصلی و مهم فعالیت‌های هنری است. در دنیا، اسپانسر شدن در یک کار فرهنگی باعث تخفیف در مالیات می‌شود، به همین دلیل شرکت‌ها به‌طور خودجوش اسپانسر گروه‌های هنری می‌شوند؛ اتفاقی که در ایران نمی‌افتد.

اگر در ایران شرکتی اسپانسر یک گروه ورزشی بزرگ شود، حتما از دادن مالیات معاف می‌شود اما این اتفاق برای گروه‌های هنری نمی‌افتد. به همین دلیل باعث می‌شود که حامیان مالی، حضور خود را در کارهای فرهنگی منوط به شرط و شروط مختلف کنند؛ شروطی از قبیل تبلیغ مستقیم.

آنچه در این فستیوال خواهیم دید

سومین فستیوال موسیقی محک در 8 شب متوالی از چهارشنبه، 5 خرداد آغاز می‌شود و تا چهارشنبه آینده یعنی 12 خرداد ادامه دارد که در هر شب قطعات متفاوتی اجرا می‌شود. این فستیوال به‌دلیل حضور نوازندگان خارجی با وجود تعداد کم بلیت، تمدید نخواهد شد.

«رقص دایره» از حشمت سنجری، «شیرین و فرهاد» و «لیلی و مجنون» از ساخته‌های چکناواریان، قطعاتی از آثار هوشنگ کامکار، کنسرتوی کمانچه با حضور اردشیر کامکار، کنسرتوی قانون، کنسرتوی ویولن و قطعات کلاسیکی از باخ، اشتراوس، اندرسون، چهارفصل ویوالدی، یک قطعه از ارسلان و اردوان کامکار، موومان از مجموعه «بر تارک سپیده» از ساخته‌های هوشنگ کامکار و... از جمله اجراهای این برنامه خواهد بود.  پیش‌فروش بلیت‌های این کنسرت از 10 روز پیش در دفاتر محک، خانه هنرمندان ایران، شهر کتاب نیاوران و انتشارات ققنوس شروع شده‌است.

کد خبر 108073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز