گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: می‌گویند ساده‌ترین بخش برپایی یک جشنواره، برگزاری آن است

و سخت‌ترین بخش آن یافتن محلی برای کسب بودجه؛ بودجه‌ای که معمولا کفاف مخارج برگزاری جشنواره را هم نمی‌دهد.

دومین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر که از 3 تا 6 خرداد ماه در تالار رودکی برگزار می‌شود، قرار است بدون هیچ بودجه‌ای برپاشود. علیرضا مشایخی که به همراه فریماه قوام‌صدری، دبیری این جشنواره را برعهده دارد در نشست خبری این جشنواره که دیروز در تالار وحدت برگزار شد به این نکته اشاره کرد.

به گفته او بودجه این جشنواره به شکل داوطلبانه تامین شده‌ و در این میان، فقط انجمن موسیقی با در اختیار قرار دادن تالار رودکی و چاپ بروشور و پوستر به کمک این جشنواره‌‌‌ آمده‌است.

بدون وجود حمایت مالی و اسپانسر، برپایی این جشنواره با مشکلات بسیاری همراه بوده‌است. تداوم این جشنواره که دور اول آن در آذر ماه 1386 به‌مدت 6 روز در تالار رودکی برگزار شد، منوط به داشتن بودجه‌ای مناسب است؛ خصوصا که مشایخی این جشنواره را جشنواره‌ای ارزشمند دانست و گفت:«در این جشنواره داوطلب زیاد داشتیم، به همین دلیل ما توانستیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم. جوان‌هایی که در این جشنواره شرکت می‌کنند، در آینده از نوازندگان برجسته خواهند بود، اگر به موقع به محیط‌های موسیقی برسند. ما معلم‌های خوب موسیقی داریم اما متأسفانه محیط‌های خوب موسیقی نداریم.»

دراین خصوص گرچه رهبر 70ساله ارکستر گروه موسیقی تهران چندان به برگزاری این جشنواره برای سال‌های ‌آتی امید نبسته است اما با این حال امیدوار است که این جشنواره سال آینده برگزار شود. او در ادامه گفت: «حالا 70 سال سن دارم و باید دیگران در ادامه این راه به من کمک کنند. با وجود این به‌خودم اجازه نمی‌دهم که به شاگردم بگویم تو هم در این سنگلاخی که من طی کرده ام، راهم را ادامه بده.»

نکته‌ای که در برنامه‌های این جشنواره دیده می‌شود، این است که بیشتر، قطعات آهنگسازان خارجی اجرا می‌شود و البته چند کار از آهنگسازان ایرانی هم هست که به نسبت کارهای خارجی انگشت شمار است. مشایخی سبب این کم‌کاری را غفلت ایرانیان دانسته و در پاسخ به این سؤال که چرا یکی از شرایط شرکت در جشنواره را اجرای یک قطعه ایرانی نگذاشتید، گفت در دو سالانه نوازندگی این شرط را گذاشتیم اما در این جشنواره نمی‌شود از این شرایط گذاشت.

دومین جشنوار موسیقی کلاسیک تا معاصر به شکل غیررقابتی برگزار می‌شود. بنا به گفته دبیر جشنواره، جایزه نوازندگان آن است که در بزرگ‌ترین و بهترین سالن شهر نوازندگی کنند.

در طول جشنواره 103 اثر اجرا می‌شود که 34 قطعه تکنوازی و دونوازی است و 9 گروه نیز از سه‌نوازی گرفته تا اجرای ارکستر 50 نفری را برعهده دارند.

همچنین ارکستر گروه کوبه‌ای موسیقی نو با همکاری مرکز موسیقی پارس، ارکستر زهی دانشگاه تهران، ارکستر موسیقی نو، ارکستر ریکوردر پارس، ارکستر کامه‌راتا و گروه آنسامبل ارف پارس نیز اجراهایی خواهند داشت. گفتنی است که شرکت در این جشنواره برای عموم آزاد است.

کد خبر 107958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز