یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه شهری: شورای اسلامی شهر تهران در جلسه خود بر واگذاری مدیریت شهروند به بخش خصوصی اصرار کرد

به گزارش همشهری، نخستین دستور جلسه دیروز،  اختصاص به گزارش معاون خدمات شهری شهرداری تهران مبنی بر عملکرد شرکت شهروند و برنامه‌های آتی آن داشت.
حسین کلخورانی در این گزارش اظهار داشت: شهرداری بنا ندارد فروشگاه‌های شهروند را اداره کند.

وی خبر داد: تا پایان سال‌جاری وضعیت ادغام، کوچک‌سازی‌ و واگذاری شرکت شهروند به بخش خصوصی مشخص می‌شود.وی با تاکید براینکه سیاست مشخص شهرداری واگذاری شهروند به بخش خصوصی است، افزود: با درنظر گرفتن اینکه مالکیت زمین برخی از فروشگاه‌های شهروند با شهرداری تهران نیست، از سال 87 اقدامات لازم برای ساماندهی و تعیین وضعیت فروشگاه‌های تحت اختیار شرکت شهروند انجام شده است.

بنابراین بعد از مصوبه شورای شهر مبنی بر ساماندهی وضعیت شرکت‌ها، وضعیت شرکت شهروند تا حدود زیادی ساماندهی شد.معاون شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن اشاره به اینکه این فروشگاه‌ها با هدف تنظیم بازار، فرهنگ‌سازی‌ در خرید، کنترل و نظارت بر نحوه قیمت‌گذاری و با الگو برداشتن از شهرهای توسعه یافته در دنیا تاسیس شده و  به شکل خوبی هم رشد داشته،

گفت: طی 10 سال گذشته فروشگاه‌های شهروند مقبولیت خاصی بین مردم پیدا کرده و اگر سیاست شورا ادامه فعالیت شهروند باشد، می‌توان برنامه‌ای پیش‌بینی کرد که قیمت کالاها کاهش داشته باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اساسا فروشگاه شهروند برای تنظیم بازار، کاهش سفرهای درون شهری و کنترل و نظارت بر قیمت‌گذاری تاسیس شده است، چنین نتیجه گرفت که اساسا فروشگاه‌های شهروند با هدف سوددهی اقتصادی اداره نمی‌شوند.

کلخورانی تاکید کرد: این اقدامات شهرداری تهران صرفا خدماتی است و هیچ توجیه اقتصادی ندارد و در ایجاد این بازارچه‌ها فقط فعالیت‌های خدماتی مدنظر است.معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: برخی از فروشگاه‌های شهروند پرسنل زیادی دارند و در یکی از فروشگاه‌ها 400 نفر مشغول به‌کار هستند و ما مجبور به اداره شهروند با همین موقعیت هستیم.کلخورانی درباره برنامه‌های آتی شهروند اظهار داشت: موضوع استفاده از نایلکس با لایه گیاهی نیز در دستور کار شهروند قرار دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: چنانچه شورای شهر تهران بخواهد این مجموعه بدون واگذاری به دوام خود ادامه دهد، باید شرایطی اعمال کند تا قیمت‌ها کاهش یابد.

پس از گزارش معاون خدمات شهری شهرداری تهران نوبت به اظهارنظر اعضای شورای شهر تهران رسید.در این باره، هادی ساعی عضو هیات رئیسه شورای شهر معتقد بود تنها عده‌ای خاص از وجود شهروند سود می‌برند و مایل به ادامه کار آن هستند وگرنه وقتی مردم بابت خرید از شهروند ضرر می‌کنند و کارمندانش نیز ناراضی‌اند ‌اصلا چه لزومی به‌وجود این فروشگاه‌هاست؟

پروین احمدی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز گفت: با وجود اینکه اعلام می‌شود شهروند ارزان می‌فروشد اما در حال حاضر قیمت کالا در فروشگاه شهروند نسبت به سایر مراکز گران‌تر است.

وی همچنین خواستار رسیدگی به وضعیت استخدام آن دسته از کارکنان شهروند شد که به‌صورت ساعتی در این مجموعه مشغول فعالیت هستند. معصومه آباد دیگر عضو  شورای اسلامی شهر تهران نیز با درنظر گرفتن مصوبه 2سال قبل شورای شهر مبنی بر جایگزینی ظرف تجزیه پذیر به جای پلیمری گفت: متأسفانه اقدام مؤثری در این باره از سوی شرکت شهروند صورت نگرفته است.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز با تاکید براینکه شأن شهرداری تهران فروشگاه‌داری نیست، تاکید کرد: بحث اصلی ما در قدم نخست واگذاری مدیریت بهره‌برداری فروشگاه‌های شهروند به بخش خصوصی است.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز بر لزوم جمع‌آوری برنج‌های آلوده وارداتی هندی و پاکستانی از سطح فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره بار تاکید کرد.
معصومه ابتکار افزود: لازم است فروشگاه‌های شهروند به استاندارد بودن کالا و تاریخ مصرف توجه داشته باشند.

محمد علی نجفی اما نظر دیگری داشت. وی معتقد بود که اظهارنظر اعضای شورای شهر درباره جنس کیسه‌های نایلونی در شهروند مسئله اصلی نیست بلکه مسئله اصلی این است که فلسفه وجودی فروشگاه‌های شهروند چه بوده و الان چیست؟

وی گفت که اگر قرار بر واگذاری شهروند به بخش خصوصی است بهتر است که برای آن برنامه زمان‌بندی ارائه شود تا براساس آن نحوه پیشرفت کار قابل بررسی و پیگیری باشد.
بنا براین گزارش از سوی دیگر مدیرعامل جدید شرکت شهروند نیز طی سخنانی در جلسه دیروز شورای شهر از وجود بن کارت‌های الکترونیک به جای بن‌های کاغذی در شهروند خبر داد.

قدرت گودرزی با اعلام اینکه این شرکت توانست بودجه فروش مصوب خود را با رشد 3/2 درصدی تحقق بخشد،  اهم برنامه‌های شهروند در سال‌جاری را ارتقای میزان رضایتمندی مشتریان اعلام کرد. وی همچنین گفت: شرکت شهروند 8 میلیارد تومان به‌منظور گیاهی‌شدن نایلکس‌های خود اختصاص داده است.

در پایان این بحث‌ها قرار شد با حضور شهردار تهران و در جلسه‌ای،  موضوع شرکت شهروند و واگذاری آن به بخش خصوصی مورد بررسی قرار گیرد.

تذکر به عملکرد صدا وسیما

دیروز احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر به مناسبت آزادی خرمشهر در تذکری به صدا و سیما گفت: در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی که درباره دفاع مقدس پخش می‌شود تقریبا نقش و جایگاه امام در پیروزی‌ها فراموش شده است.

این در حالی است که به گفته مسجد جامعی در همه یادداشت و گفتارهای رزمندگان و وصیت‌نامه‌های شهدا عموما پیامی به امام یا درباره امام وجود دارد. وی گفت: در عکس مشهور مسجد‌جامع خرمشهر که در سالروز پیروزی خرمشهر توسط شهرداری در سطح تهران نصب شده است به‌خوبی این تعلق خاطر نمود دارد.

این عضو شورای شهر ادامه داد: اظهار علاقه و ارادت رزمندگان به حضرت امام (ره) در ایام آزاد‌سازی‌ خرمشهر به قدری اوج گرفت که امام راحل با همان نگاه عارفانه و متواضعانه،  آن تعبیر ماندنی «خرمشهر را خدا آزاد کرد» را  به کاربردند.

حضور اعضای شورای مرکزی شهرهای قطر در تالار اصلی شورای شهر تهران

به گزارش همشهری دیروز دویست و هشتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به‌دلیل حضور اعضای شورای مرکزی شهرهای قطر در تالار اصلی شورا برگزار شد.
رئیس شورای شهر تهران در دیدار با اعضای شورای مرکزی دوحه گفت: می‌توانیم تجربیات خود را در مسائل شهری به دوحه انتقال دهیم.بنا براین گزارش اعضای شورای شهر مرکزی قطر(دوحه) که به‌منظور حضور در کنفرانس بین‌المللی راه ابریشم به ایران آمده بودند طی 2 روز گذشته با اعضای شورای شهر تهران و شهردار تهران دیدار کردند.

در این دیدار چمران با اشاره به ملاقات 8 سال قبل شورای شهر تهران و شورای شهر دوحه گفت: در آن دیدار بیانیه مشترکی بین تهران و دوحه به امضا رسید. وی در سخنان خود ضمن اشاره به ساختار شهری تهران و دوحه گفت: درست است که تهران با دوحه از نظر ساختار شهری متفاوت است اما می‌توانیم انتقال تجربیات خوبی داشته باشیم.

چمران خاطرنشان کرد که شورای شهر تهران از 15 نفر تشکیل شده است که حکم مجلس محلی مستقل را دارد که باید درآمدها را خود کسب کند و هزینه‌ها را خودش مدیریت کند. وی افزود:برای مثال در مسائل زیرساختی و شهری مثل مترو و اتوبوسرانی از کمک‌های دولتی بهره می‌گیرد.

چمران برنامه‌های مصوب برای اداره شهر تهران را به بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت تقسیم کرده و به هیات قطری گفت: این برنامه‌ها شامل یک برنامه چشم‌انداز 20 ساله، یک برنامه 5 ساله و برنامه‌های یکساله است.

رئیس شورای شهر تهران که به‌منظور آشنایی هیات قطری با برنامه اداره شهر تهران به‌عنوان پایتخت کشور ایران سخن می‌گفت ادامه داد: ما مترو را به یک صنعت بومی تبدیل کردیم چراکه عموم عملیات ساختمانی مترو توسط ایرانیان انجام می‌شود. به گفته وی حتی درصورت تامین بودجه می‌توانیم سالانه 25 کیلومتر مترو احداث کنیم.

از سوی دیگر عبدالله کعبی رئیس شورای شهر دوحه نیز در این دیدار گفت: ما در بازدیدمان از شهر تهران نه تنها متوجه نظافت و پاکیزگی آن شدیم بلکه در حوزه مترو نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی دیدیم.وی تهران را به لحاظ گردشگری منطقه‌ای ییلاقی دانست که نمونه مناظر آن حتی در کشورهای اروپایی نیز وجود ندارد.

وی افزود: چنین مناطقی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وجود ندارد ولی متأسفانه در این باره هیچ تبلیغی صورت نمی‌گیرد تا کشورهای منطقه از وجود چنین مکان‌های خوش آب و هوایی مطلع شوند.رئیس شورای شهر دوحه به ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تهران اشاره کرد و گفت: یک موضوع که در کشور ژاپن و ترکیه نیز بود و ما در ایران هم دیدیم اتوبوس‌های تندرو (BRT) است که به‌نظر می‌رسد راه حل خوبی برای حل مشکل ترافیک باشد.

کد خبر 108066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز